Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

misschien eens iets om over na te denken !

Gestart door Metpetergaathetbeter, 23 december 2014, 22:21:44 PM


SuSke

Dank u facebook en al die andere "sociale" media.
Dank u dierbare bank om ons te dwingen digitaal te gaan.
Dank u overheid om alles op uw "beveiligde" servers te zetten.
...


Zo kunnen we nog uren doorgaan zeker  8) 8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Ik had dat filmpje al wel eens gezien, maar het is inderdaad stof tot nadenken  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Houdini

Tja...en al mijn "ik heb geen facebook/twitter/of al die dingen" ten spijt....

Ik vraag me wel af of men "zomaar" direct van eender wie bij eender welke bank kan binnengeraken. Grootschalige hacks enzo, ok. Maar dit...en dan zeker zonder (?) Voorafgaand aan phishing te doen...?
Filmpje is van febelfin. Medewerking van de bank, mits (achteraf) akkoord van de persoon in kwestie??

Gerolf

Uiteraard is het overdreven, en in scene gezet. Maar het hoort dan ook een boodschap te geven ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gardevil

Wat het filmpje vooral wil tonen is dat je zeer voorzichtig met digitale media moet omspringen en niet je hele leven moet posten op bv. facebook.

Wees bedacht (beducht) voor wat je post en wat je zeker niet openbaar wil maken, post dat niet.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Bolje

Ik weet niet of dit filmpje in scène is gezet.
Toch maar rekening mee houden.
Onlangs op een of andere 'Ter zake' of iets dergelijks is dit reeds behandeld.
Mensen zetten hun 'slimme telefoon' open voor hackers door al continu hun draadloze of bluethoot verbinding aan te laten staan.
Hetgeen ze in dit filmpje doen is eenvoudiger dan het lijkt. Daarom denken veel mensen niet na over de gevaren. :(
Vele groeten,
Ronald

Havoc

Citaat van: Houdini op 26 december 2014, 08:09:32 AM
Tja...en al mijn "ik heb geen facebook/twitter/of al die dingen" ten spijt....

Ik vraag me wel af of men "zomaar" direct van eender wie bij eender welke bank kan binnengeraken. Grootschalige hacks enzo, ok. Maar dit...en dan zeker zonder (?) Voorafgaand aan phishing te doen...?
Filmpje is van febelfin. Medewerking van de bank, mits (achteraf) akkoord van de persoon in kwestie??

Nog nooit je bankrekening doorgegeven aan iemand via email? Of een sms? Of een email met vooringevuld bankrekeningnummer ontvangen? Of je Paypal account via facebook login? Of... Zoveel mogelijkheden.

Dat is eigenlijk het ergste van het hele geval, ze hebben daarvoor NIKS moeten HACKEN: 99.99% daarvan is door die personen zelf op het net gezet.

In scene gezet? Natuurlijk laten ze enkel de meest "succesvolle" gevallen zien maar meer dan dat niet vrees ik. En de mensen die achter die pc's zitten weten waar ze mee bezig zijn. De proefkonijnen geven denkelijk ook wat info zelf "voor het begint" (maar eigenlijk is het dan al bezig), al is het maar hun naam. En als de "waarzegger" ook iemand is die in dit soort entertainment goed is helpt het ook. Eenvoudiger dan het lijkt zoals Bolje zegt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michael

Mannen, wie van jullie heeft nog nooit iets gedownload van internet en dan de muziek/ film beluisterd / bekeken, software geïnstalleerd, je hoeft echt niks zelf op internet te zetten, wie zegt mij dat alles wat je download veilig is, onderhuids kan van alles mee worden geïnstalleerd, wat onderhuids op je pc mee draait...... inderdaad stof tot nadenken en gebruik je gezonde verstand.
Gratis is het nooit je weet alleen niet altijd wat je ervoor betaald!
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Rangeerduivel

Dat we voorzichtig moeten zijn dat klopt,maar blijkbaar wordt het een vorm van claustrofobie als je de reacties leest!   ;D ;D

;)

Havoc

Claustrofobie? Een gezonde dosis paranoïa kan nooit kwaad.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Houdini

Citaat van: Havoc op 26 december 2014, 16:15:55 PM
Claustrofobie? Een gezonde dosis paranoïa kan nooit kwaad.

Johan, het is die gezonde dosis "voorzichtigheid" die ik in het achterhoofd hou.

Ja, ik geef al eens een bankrekeningnr door via email. Maar NEEN, ik geef nooit ofte nimmer codes door. Ik hou alles strikt gescheiden, geen links van de bank naar iets anders. Ik gebruik zelfs bewust ENKEL mijn pc van het werk (die zeer goede beveiliging heeft), ... En neen, ik heb géén facebook of iets dergelijks.

Metpetergaathetbeter

mogelijks werden menen gevraagd mee te werken, van zodra ze de toezegging hadden kon het opzoeken beginnen, vanzelfsprekend zullen anderen ook geconfronteerde geworden zijn met wat ze op internet zetten, hun medewerking niet gegeven hebben en ook niet op TV geweest zijn !

Groeten Peter ;)

Havoc

Citaat van: Houdini op 26 december 2014, 20:05:42 PMIk gebruik zelfs bewust ENKEL mijn pc van het werk (die zeer goede beveiliging heeft), ...

Voor die pc van je werk staat waarschijnlijk ergens in een of ander document van je werkgever dat je die enkel voor het werk mag gebruiken en dat je de werkgever toestemming geeft om al wat je ermee doet na te trekken en te loggen...

Bij mijn eerste werkgever ooit samen met de IT man de logs van de maand doorlopen. Je zou versteld staan wat die weten wat je allemaal doet. En dat was bijna 20 jaar geleden, facebook bestond nog niet eens. Als ik iets moet hebben/doen via het internet dat niet tot thuis kan wachten neem ik mijn persoonlijke laptop mee en maak een 3G verbinding. Over het netwerk van het werk loopt niets van mij.

Dat is dus de enige pc waar ik ik géén vertrouwen in heb. Regelmatig kijk ik zelfs na welke programma's er lopen en wat die doen. En gebruik mijn eigen virus en spywarescanner die er steeds nieuwe vindt.

Kijk gewoon naar het filmpje, ze hebben die dame haar rekeningnummer verteld. Daarvoor hoeven ze niet bij de bank in te breken. Dat van jou kan je dus gewoon op elke email server vinden waar jouw email langsgeweest is, ergens in de logs. Zeker op jouw pc en die van de ontvanger. Dat die andere voor honderden euro's kleren heeft gekocht heeft ze waarschijnlijk ergens op haar facebook rondgebazuind. En dan zaken zoals GMail die gewoon in de gebruiksvoorwaarden zetten dat ze al je mails gaan "lezen" om je reclame te sturen. Hoeveel miljoenen gebruiken dat?

En je moet geen facebook hebben om daar te staan. Het is genoeg dat een vriend een foto waar je ook opstaat erop zet samen met jouw naam. "de vrienden van de treintjesclub, derde van rechts Houdini" en hop ze weten dat je met treintjes speelt. Dus de forums aflopen en ze vinden nog meer.

En ik geef ook wel eens mijn rekeningnummer door hoor. Je kan nu eenmaal niet anders in deze tijd. En ik blijf ook ingelogd in forums. Maar zaken zoals automatisch inloggen met de browser staat steeds af. Sites voor te betalen typ ik steeds zelf volledig in, geen autocomplete in de url-kader. Forums waar ze je volledig adres, naam, en een kopie van een bankuittreksel of identiteitskaart vragen kunnen de boom in (ja, er zijn er die dat vragen!). Winkels die meer moeten hebben dan mijn Visa kaart nummer en postadres mogen op de tak ernaast gaan zitten.

Vandaar een "gezonde dosis paranoïa", je moet steeds beseffen dat er mensen zijn die erop uit zijn om aan jou geld te verdienen. Eerlijk of oneerlijk. Je moet gewoon elke keer die afweging maken en het blijven doen. Niet gewoon de schouders ophalen en denken "iedereen doet het dus het kan geen kwaad".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Houdini

Citaat van: Havoc op 26 december 2014, 21:46:57 PM
Citaat van: Houdini op 26 december 2014, 20:05:42 PMIk gebruik zelfs bewust ENKEL mijn pc van het werk (die zeer goede beveiliging heeft), ...

Voor die pc van je werk staat waarschijnlijk ergens in een of ander document van je werkgever dat je die enkel voor het werk mag gebruiken en dat je de werkgever toestemming geeft om al wat je ermee doet na te trekken en te loggen...

Johan,

met wat vertraging door de feestdagen ;)

Om eerlijk te zijn, toch liever de pc van het werk. Ik ben niet zo'n computerwonder (om niet te zeggen dat ik er dus eigenlijk amper iets van ken). Ik weet dat een werk-pc
enkel voor werk-zaken gebruikt mag worden en ben er zeker van overtuigd dat iedere muisklik en iedere toets die ik indruk, geregistreerd wordt.
Maar...ik ga er OOK van uit dat de IT'ers van het werk hun werk (net als ik het mijne) toch "discreet" uitvoeren. Daarmee bedoel ik dat ik wel verwacht dat de gegevens die
ze wel voorhanden hebben, niet verder gaan rondstrooien en misbruiken. Van hen kan en mag ik dat verwachten...van een wildvreemde die inbreekt op mijn pc .. euh niet dus.

Dat men mijn rekeningnummer kent, daar heb ik geen moeite mee. Dat men mijn rekeningstand zou kennen, dat zou me dan wel verbazen.

Voorts heb je inderdaad gelijk dat er maar 1 iemand je moet taggen op facebook (gaat dat eigenlijk als je zelf niet op FB zit?)...maar het helpt al dat ik zelf niet te veel info rondstrooi :) .