Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Klein modelbahn ziekte ?

Gestart door jakke, 17 december 2014, 17:35:29 PM

jakke

Ik las hier elders over vervorming van modellen van "klein modellbahn"
Ik heb ook een setje van deze fabricant .
Niet tegenstaande dit set bewaard wordt in dezelfde kast als de rest van mijn verzameling trekt enkel dit set behoorlijke "teuten" .
Hieronder de foto er van .

https://www.flickr.com/gp/13543697@N08/040wV1

Zouden deze modellen nog goed te krijgen zijn ? Met een haardroger of zo ?
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

loebaske

Bodem ER uit snijden zoals Guy heeft gedaan, als ik me niet vergis is er hier nog zo een draadje en denk zelf een beschrijving in MSM

ceuleer

Ik heb ooit eens kunstof vervormd met heet water, ik weet niet meer of het een loc of wagon was of iets anders.
Maar je moet wel oppassen dat het water niet te heet is, dat de kunststof niet ineen zakt.
Als je nu bv met een spanschroef de juiste vorm terug opspant, en dan in het water stopt, ik zou niet te heet beginnen, en niet te lang laten inhangen, dan kan je af en toe de wagon eens bekijken door de spanning van de spanschroef te halen, blijft dan de wagon in de juiste vorm staan, dan is het gelukt.
Ik zou het water niet laten koken om daar mee te beginnen, dan is de wagon naar de knoppen denk ik.

Rangeerduivel

MMmmmm...wagonsoep,dat moet lekker zijn! ;D ;D

;)

Metpetergaathetbeter

bodem verwijderen, eventueel ze in de juiste vorm ergens vastzetten en nieuwe bodem monteren, vaak komt alles al min of meer op zijn plaats als bodem verwijderd is. Heb er hier ook een vijftigtal nog te monteren !

Groeten Peter ;)

jakke

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 17 december 2014, 18:25:52 PM
bodem verwijderen, eventueel ze in de juiste vorm ergens vastzetten en nieuwe bodem monteren, vaak komt alles al min of meer op zijn plaats als bodem verwijderd is. Heb er hier ook een vijftigtal nog te monteren !

Groeten Peter ;)

Natuurlijk het moet eens de eerste keer zijn , zoals met veel dingen :D , maar ik ben geen maker .
Kan men ergens nieuwe bodems kopen ? Want ik veronderstel dat er aan die bodems vanalles hangt ? dat moet dan overgebouwd ?

Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

loebaske

gewoon een metalen plaatje inleggen, zit tussen de 2 bodems...

guy holbrecht

Jakke,

Ik heb dit nog even opgezocht. In Modelspoormagazine 48 van mei 2006 leg ik stap voor stap uit hoe je dergelijke wagens kunt renoveren. Je moet enkel de metalen houtimitatie van de bodem verwijderen, want dat is de grote boosdoener. Daarna deze vervangen door een plastikard exemplaar waaronder je wat extra gewicht aanbrengt. Waar je zeker moet voor zorgen is dat dit extra gewicht (een plaatje lood) vrije ruimte heeft naar alle kanten, zodat het in het slechtste geval kan uitzetten. Als je het echt stap voor stap wilt zien, moet je die oude MSM eens raadplegen. Het kan daarna niet mis gaan met je verbouwing/renovatie.

Groeten,
Guy

loebaske

Voila, als dat geen service is van onze Guy  ;) ;)

OlivierV

Bodem uitstampen en nieuwe insteken, ik heb er onlangs eente gekocht voor een appel en een ei en opgeknapt.



Vervolgens 2 stukken aluminium ingedaan (had geen volledig bij de hand dat groot genoeg was.




Stukje karton erin dat ik bruin heb geschilderd.

@Peter, zijn er zoveel verschillende nummervarianten van die wagens uitgebracht?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

Nog beter, meteen een foto reportage erbij,

Ludwig

Ik heb er enkele omgebouwd volgens de wijze die Guy heeft beschreven in het bewuste msm artikel.
Deze wagons rijden hier nu al jaren zonder problemen rond op mijn baan.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

jakke

Allen dank.
Nu nog aan beginnen.

Jan
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen