HAG : Revolutie ! Aandrijving door 5-polige motor via wormwiel !

Gestart door eve, 15 december 2014, 13:37:26 PM


Peter

In mijn ogen, nog altijd een van de beste merken in H0, zowel in de 3-rail als in de 2-rail versies.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan


Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 december 2014, 13:56:55 PM
Wat is er zo revolutionair?

Misschien het feit dat bij bestelling in december reeds uitlevering in januari volgt...wij zijn wel anders gewoon! ;D

;)

eve


centauri167

Dat HAG een heel, heel degelijk merk is, weet ik, maar inderdaad, als leek zie ik ook niet direct wat er zo revolutionair aan is, wat info zou best leuk zijn.

Klaas Zondervan

Citaat van: eve op 15 december 2014, 14:16:27 PM
Als je HAG zou kennen, zou je deze vraag niet stellen...
Ik ken HAG wel, maar ik stel de vraag toch, want ik zie het niet.
Dus als ik een vraag stel zou je hem ook gewoon kunnen beantwoorden. ;)

Peter

Als ik de bijgevoegde tekeningen bekijk zou ik denken aan een aandrijving zoals in de Lenz Köf modelletjes (in H0). De enige afwijking van dat model zou waarschijnlijk het gebruik van (de gekende) Hag kogelagers zijn zoals ze die in hun vorig modellen gebruikten maar de een paar maten kleiner.
Als je de prijzen bekijkt zijn ze zeker niet duur(met ingbouwde decoder) want in de uitleg staat het model vooral NIET te openen (geldt trouwens voor de Lenz Köf ook)
Met vriendelijke groeten
Peter

eve

HAG fabriceerde tot hiertoe modellen met een dwarsliggende motor met een recht klein tandwiel eraan. Het hoge motortoerental moest door voldoende tussenreducties naar beneden gebracht worden. Generaties (zwitsere en anderen) modelspoorders hebben zo lang ik weet gevraagd naar een moderne aandrijving via langsliggende motor met wormwiel voor een grotere reductie met minder tussenstappen.

Dit is het eerste model bij mijn weten waar HAG dat toepast. Vandaar de "revolutie".

Mijn tweede H0-model ooit was een HAG. De kwaliteit van de aandrijving was dusdanig dat er nooit meer een HAG in huis is gekomen.

Erik


Klaas Zondervan

Aha,  de revolutie is dus dat HAG de wormaandrijving ook heeft ontdekt.
Ik zag er niks bijzonders in, want andere fabrikanten doen dit al 70 jaar.