Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Märklin M2

Gestart door Jurgen, 06 december 2014, 13:16:24 PM

bollen neus

Normaal zitten er steeds 2 in per set. (maar wat is normaal hier?)
Den Eric.

amibo

Eigenlijk horen er 2 uitgeschoven en 2 ingeklapte balgen per rijtuig bij te zitten.
Dat is bij andere merken bijna altijd het geval.
Niet iedereen stelt de rijtuigen op in een vaste opstelling, en voor die prijs moet het er makkelijk af kunnen.

Jurgen

Ik heb de set vandaag gekocht, bij mij zit er 1 opgevouwen balg op het AB-rijtuig, maar nergens een extra open balg. Ook niet bij de andere rijtuigen.

Er zijn trouwens enkele kleine verschillen tegenover de allereerste set met reeks 25 en stuurstandrijtuig. De nieuwe rijtuigen zijn namelijk toegelaten om 140 km/u te doen volgens de opschriften, die ook een pak fijner bedrukt zijn dan de eerste reeks. De set met reeks 25 was maar toegelaten tot 125 km/u.

Verder is het dak van de nieuwe set lichtgrijs waar die van de eerste set wat donkerder was/
Ook de draaistellen zijn nu grijs ipv zwart.

En ik weet niet of het bij de vorige modellen al was, maar onder de deuren is op de onderste trap nu een grijs biesje geschilderd, bij de allereerste reeks was dit niet.

Verder is er geen verschil met de vorige modellen voor zover ik kan zien tenminste.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

VBS

Jurgen ,
volgens mij is er nu een verwarring ontstaan ,over twee verschillende sets ,
de 1 heeft het over een set met bagage rijtuig zonder stuurstand ,en dan is het leuk aan beide zijde van de rijtuig set een korte opgevouwen balg te hebben ,en de trek-duw set daar heb je eigenlijk maar 1 korte balg nodig aan de zijde van de lok .
Bert.
Modeltreinen met Belgische sfeer ...

amibo

Ik denk dat Marklin de fout heeft gemaakt de sets met alleen maar rijtuigen en de sets met stuurstand gelijkwaardig uit te rusten met het aantal vouwbalgen.
Dus een ingevouwen vouwbalg te weinig die je bij de sets met stuurstand niet nodig hebt.

Jurgen

Ok, maar voor zover ik weet heb je bij geen enkele set extra vouwbalgen.

Alleen bij de keertreinset 26530 zaten er extra vouwbalgen dacht ik, maar ik kan het momenteel niet nakijken. Ik kan namelijk niet aan die doos aan op dit moment. Misschien dat iemand anders even kan kijken?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

VBS

Dat is niet helemaal juist ,
de eerste set 43530 uit 2001 ,met 4 rijtuigen tijdperk 3 daar zaten een aantal extra balgen bij .

Bert.
Modeltreinen met Belgische sfeer ...

bollen neus

Heb even in de rommelbak gekeken en heb hier nog 2 uitgeklapte en één opgevouwde liggen afkomstig uit deze set van 43530, dus ik denk dat het wel zal kloppen dat in deze set er extra bijzaten.
Den Eric.

amibo

Die set heb ik dus, de balgen heb ik toen vastgemaakt aan de Lima M2's.
Ze zijn een stuk mooier dan de balgen die Lima toepasten.

HYA

Deze heb ik, allen Marklin ...

43532 (gekocht 2004): 2 open gemonteerd en 1 opgevouwen in de doos

43533 (tweedehands gekocht MSM beurs Leuven 2014): 2 open gemonteerd

43534 (gekocht 2004): 2 open gemonteerd en 1 opgevouwen in de doos

43536 (gekocht 2004): 1 open gemonteerd

43542-01 (tweedehands gekocht MSM beurs Leuven 2014): 1 open gemonteerd en 1 opgevouwen gemonteerd

43545-01 (gekocht 2015): 1 open gemonteerd en 1 opgevouwen gemonteerd, niks in de doos

43545-02 (gekocht 2015): 2 open gemonteerd, niks in de doos

43545-03 (gekocht 2015): 2 open gemonteerd, niks in de doos

43545-04 (gekocht 2015): 1 open gemonteerd

ward

Bij set 43544 zit er standaard op één rijtuig een opgevouwde - 1 uitgevouwde balg, en op alle andere rijtuigen 2 uitgevouwde balgen.
In één van de dozen zat er echter nog een extra dichtgevouwde balg, dus die dan maar direct gemonteerd.
In de doos met één opgevouwde balg gemonteerd zat er ook nog los een uitgevouwde balg.
Het gaat hier wel om de set enkel voorzien van rijtuigen. Het lijkt me logisch dat ze bij de set met het stuurrijtuig maar één opgevouwde balg meeleveren, maar daarbij dan wel een losse uitgevouwde balg.

Mvg,
Ward  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--