Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Weeral een decodervraag!

Gestart door Rangeerduivel, 05 december 2014, 23:11:31 PM

Huugooke

Citaat van: Rangeerduivel op 07 december 2014, 21:50:04 PM

maar ik ben niet zo tijdperkgebonden,alles rijdt door elkaar,als het maar Belgisch is(zeker de tractie)

;)
Helemaal mijn filosofie Rudy; alleen dat modern materiaal laat ik voor wat het is. Ik vind het lelijk, eenheidsworst en duur.

Rangeerduivel

Ondertussen weet iedereen dat de 21polige sounddecoder uit mijn Trix(59)loc verwijderd is.
Toch heb ik hier nog een vraag over;
In de veronderstelling dat het een ESU is,zou het dan mogelijk zijn om een volledige ESU soundfile met de loc-programmer op deze decoder te laden?
Heeft iemand dat ooit al geprobeerd?
Of is die decoder daarvoor niet geschikt...dat zou goed mogelijk zijn,en is dat de reden dat Ma/Trix enkel een typhoon erop plaatst

;)

Johnnytrein

In de dubbel set 37275 zit 1 loc die fullsound is, ik heb geen idee welke decoder daar in zit.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

krispy

Citaat van: Rangeerduivel op 27 december 2014, 16:05:42 PM
Ondertussen weet iedereen dat de 21polige sounddecoder uit mijn Trix(59)loc verwijderd is.
Toch heb ik hier nog een vraag over;
In de veronderstelling dat het een ESU is,zou het dan mogelijk zijn om een volledige ESU soundfile met de loc-programmer op deze decoder te laden?
Heeft iemand dat ooit al geprobeerd?
Of is die decoder daarvoor niet geschikt...dat zou goed mogelijk zijn,en is dat de reden dat Ma/Trix enkel een typhoon erop plaatst

;)

Rudy , ik denk dat het daar gaat mislopen , ik denk niet dat het een esu decoder gaat zijn  ;)
Indien toch het geval , zou dat moeten lukken , als het geen speciale versie speciaal op aanvraag van mar/trix is(soms maken ze afgeslankte versie , met minder aux uitgangen , mischien ook minder geheugen ? Ik weet het niet )
Maar op de stand esu kan de full geprogrammeerd worden zonder problemen via lok prog box
Spijtig dat je niet van het leuvense bent , anders mocht je altijd is binnenspringen en zochten we samen naar de oplossing :)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Huugooke

Vraagje: is dat een sounddecoder of zit de sound op de ingebouwde printplaat? Bij de mijne is dat nl. zo.
Het geluid is een aparte print met een 8-polige stekker. De decoder is een V2; ik heb die vervangen door een V4 maar dat was nada!
Waarschijnlijk is er met die decoder "gefoefeld" om te laten samenwerken met die print van Trix. Waarschijnlijk ook dezelfde die in de 3-rail versie zit. De oplossing lijkt me om er een complete nieuwe sounddecoder in te bouwen.

Huugooke

En om te weten wat het voor een beest het is: CV8 en CV7 uitlezen.
Van ESU hebben ze een prachtige Decoder uitlezer, tester, schrijver... voor de prijs van een paar koppelingen (dure wel :-) ), en een PC heb je al hé.

Rangeerduivel

@ Krispy,
Merci voor het aanbod,maar Leuven is inderdaad hiervoor wat ver!

@ Hugo,
Zoals je weet heb ik de Trix loc uitgerust met een 8polige(met koppelstukje van Liliput) decoder waar de sound reeds opstond,
Daardoor heb ik nu de Ma/Trix decoder op overschot.
Ik heb die decoder nu in een Mehano Bleu Tiger gestopt,luidspreker aan de printplaat zoals in de handleiding beschreven,
maar de loc rijdt perfect,doch de typhoon werkt niet.
Daardoor denk ik dat zoals je zegt de sound op de print vd Trix staat.
Maar die 59 ga ik nu niet meer opengooien om te kijken,ik heb er met mijn knie moeten op zitten om hem dicht te krijgen ;D

;)

nmbssncb

Citaat van: Klaas Zondervan op 05 december 2014, 23:57:50 PM
Een 21-polige aansluiting kan een PluX 22 zijn (pennen aan de decoder) of een MTC21 (pennen op de locplatine)
Als je een andere decoder hebt met een identieke aansluiting, dan kan je die zonder meer omprikken. Elke pen heeft nl.  een vaste functie, dus verwisseling is uitgesloten.

Zie verder NEM658 (PluX) of NEM660 (MTC21)

Een MTC21 decoder kan wel "ondersteboven" en dus fout op de 21-pins dragerprint geprikt worden... en als dat gebeurt is een rookwolkje het gevolg.

Willy
Willy

Klaas Zondervan

Hoe krijg je dat dan voor elkaar? Op de decoderprint zit 1 van de 22 gaatjes dicht, en die komt op de plek waar op de locprint een pen ontbreekt.
Zet je hem andersom, dan komt dat dichte gaatje een pen tegen, en dat gaat niet passen.

ceuleer

Het is mogelijk, ik heb het met de eerste 21 pins decoder die ik zelf plaatste ook voorgehad, gevolg, de verlichting werkt langs 1 kant niet meer.
Voor de rest werkt alles nog. De decoder wordt nu gebruikt voor dubbeltractie, dan heb ik toch geen verlichting nodig op de 2de loc.

Rangeerduivel

Citaat van: ceuleer op 28 december 2014, 16:08:35 PM
Het is mogelijk, ik heb het met de eerste 21 pins decoder die ik zelf plaatste ook voorgehad, gevolg, de verlichting werkt langs 1 kant niet meer.

Ook ik heb dit de eerste keer verkeerd gedaan(bij een LSM 27),maar zonder negatief gevolg.
Gewoon omgedraaid en alles werkte normaal.
Maar het is zoals Klaas zegt,het kan nooit passen,de decoder zal nooit 100% horizontaal op de stekkers gaan,maar je moet goed kijken om dat te zien en je nadien vergewissen dat er geen pennetjes plat geduwd zijn.

;)

nmbssncb

Citaat van: Klaas Zondervan op 28 december 2014, 16:03:48 PM
Hoe krijg je dat dan voor elkaar? Op de decoderprint zit 1 van de 22 gaatjes dicht, en die komt op de plek waar op de locprint een pen ontbreekt.
Zet je hem andersom, dan komt dat dichte gaatje een pen tegen, en dat gaat niet passen.

Op de dragerprint, met pinnetjes, ontbreekt pin 22.  Maar op de decoderprint, met gaatjes, zitten er wel 22 gaatjes...

Willy
Willy

Rangeerduivel

Citaat van: nmbssncb op 29 december 2014, 12:15:57 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 28 december 2014, 16:03:48 PM

Op de dragerprint, met pinnetjes, ontbreekt pin 22.  Maar op de decoderprint, met gaatjes, zitten er wel 22 gaatjes...

Willy

Eens hééééél goed tellen Willy! ;D ;D

;)

nmbssncb

http://www.dccwiki.com/File:MX631D.jpg

http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-v40/ en klik op afbeelding voor 54610.

Sommige 21-pin decoders (m.i. zonder M4 protocol) hebben inderdaad 21 i.p.v. 22 gaatjes (m.i. bijvoorbeeld de ESU 54621 e.a.).

Willy
Willy

Klaas Zondervan

Citaat van: nmbssncb op 29 december 2014, 12:15:57 PM
Volgens de telling van NEM 660 is het pinnetje 11. En volgens diezelfde norm hoort gaatje 11 op de decoderpint geblokkeerd te zijn.