Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Semi-scratchbuild: Belgische Staat stoomloc type 10 in N

Gestart door Michiel, 05 december 2014, 19:28:18 PM


JC2180

Knap resultaat!
Inspirerend om er zelf aan te starten met zo'n handleiding :-)
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Gerolf

Amai Michiel, knappe vorderingen !
Je bent precies weer héél goed op dreef  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Benieuwd om hier de accessoires,zoals ketelringen,leidingen,kompressor,lantaarn(s) ed te zien!
En vergeet de tender niet
Er staat je nog een hele uitdaging te wachten... 8)

;)

Michiel

Mannen, enorm bedankt voor de reacties!  8) 8) 8)

@Gerolf, "we" (lees bij ons op het werk) maken de brug tussen Kerst en Nieuw, dus een hoopje dagen met veel meer tijd voor mezelf. Heerlijk!

@Rudy, de tender is nog een vraagteken. Het wordt de 3-assige oer-tender, maar deze zou met aandrijving moeten worden (gezien ik vertrok van een Fleischmann BR01). Ik ben dus nog zoekende naar een goede, sterke, zware 3-assige gemotoriseerde basistender.

@Joerie, jij hebt ons ook al heel mooie zelfbouwmodelletjes laten zien op kleine schaal; een inspiratie voor mij om het ook eens te proberen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Een extreme close-up van de vuurhaard. De eerste serie type 10's hadden deze opvallende schuin aflopende slakkenkuip onder de omloopplaat. Dit is een karakteriek kenmerk van deze reekse type 10 dat niet mag ontbreken. En op deze uitvergroting is het duidelijk dat er nog wat plamuurwerk nodig is om kieren te dichten, en vooral DE zaagsnede.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Weer een leuke foto, Michiel  8)
Ik zou met dat schuren en plamuren niet te lang wachten - nu je er nog vlot bij kan ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gisteren zat ik naar de originele foto's te kijken, te zoeken wat nog als basisstructuur kon toegevoegd worden, maar ik kom een beetje tot dezelfde conclusie: tijd om te plamuren en schuren. :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Citaat van: Michiel op 01 januari 2015, 09:52:23 AM
Gisteren zat ik naar de originele foto's te kijken, te zoeken wat nog als basisstructuur kon toegevoegd worden, maar ik kom een beetje tot dezelfde conclusie: tijd om te plamuren en schuren. :)

Dat is toch mooi Michiel, eens goed uitgezocht, vertrouw dan daarop, succes met het plamuren.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Het ding is geplamuurd en geschuurd. De kieren zijn gedicht, en het ziet er meteen een stuk homogener uit (zie verschil met vorige foto). Op deze ultra-macro zie ik dat ik tussen vuurhaard en omloopplaat nog even mag verder schuren. De stoomdom is ook wat bijgewerkt; iets groter en rechter.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Alles zal nog beter tot zijn recht komen eens gespoten/geschilderd,
de kleurverschillen tussen de materialen geven nu een valse indruk qua dimensies.
Tof project Michiel,ik volg met verbaasde aandacht!


;)

Gerolf

... en dat is meteen ook een goede manier om oneffenheden beter te zien: een primer aanbrengen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Dat is juist, maar ik wacht nog even met de primer, want anders is het zo lastig om attributen vast te solderen. Zelfs lijmen op primer, is dat wel aangewezen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

CiteerZelfs lijmen op primer, is dat wel aangewezen
Niet aangewezen.
Meest houd de lijm op bijna geen enkele verflaag., uitgezondert sommige cyano acrylaatlijm (sekondelijm).
Dus doe het leiver niet.
Zorg dat je alles gelijmd hebt en spuit dan met de airbrush de primer (of spraycan) Door een dunne grondlaag te spuiten zie je eventuele foutjes veel beter dan
wanneer je het met een penseel zou schilderen. Het voordeel van te spuiten is ook dat de laag veel dunner is zodat je makkelijk er nog n aar het plamuur en/of schuurwerk nog een dunne laag kan overspuiten , zonder dat de laag te dik wordt
Met vriendelijke groeten
Peter

erik de noorman

Klopt wat Peter zegt. Eerst alles verlijmen en dan pas in de primer zetten. De lijmverbinding op de primer houdt wel maar het is de grondverf die loskomt van het metaal of kunststof.

Erik.