Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Digitaal rijden op 2rail baan

Gestart door Dane, 04 december 2014, 14:07:52 PM

Dane

Hallo,

Ik ben van plan te starten met jullie mooie hobby.Van een kennis kreeg ik een mobile station van Marklin ( transfo 18 va en controller 67025 ) Komt uit startersdoos 29180.
Nu heb ik hier een massa sporen en wissels liggen van Lima. Mijn vraag is of ik dit mobile station aan deze sporen kan koppelen en daar dan met digitale locs op rijden en zoja welke locs zou ik mij daar voor moeten aanschaffen.


Dane

Gerolf

Als je die Lima-rails wil gebruiken, zullen het tweerail-locs moeten zijn (Fleischmann, Roco, Mehano, Piko, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Je kan dan wel geen Märklin loks en waggons gebruiken zonder ze eerst om te bouwen naar het 2-rail systeem
Met vriendelijke groeten
Peter

Dane

Bedankt voor jullie snelle reactie.

Als ik het goed begrijp kan ik dan wel die digitale beturing van Marklin gebruiken.
Daarmee kan je vier locs laten rijden maar de adressen hiervan zijn niet instelbaar, kan ik dan locs kopen van bv Fleischmann met één van die adressen?

Dane

Gerolf

Ik ben niet thuis in die digitale techniek, maar ik vermoed dat je centrale een Delta-versie is?
... dan ga je aan delta-decoders moeten geraken, vermoed ik.
Ik durf wedden dat er forumleden zijn die zulke in voorraad hebben, en/of dat je daar heel goedkoop aan kan raken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Snobby Crash

Dane,

Heb je reeds loks in je bezit ?
Je zal daarin dan een decoder moeten inbouwen... dit is niet zo moeilijk
als je wat handig bent en kan solderen. Trouwens hier op het forum
zijn genoeg mensen die je willen helpen met het inbouwen van een
decoder. Ik ook trouwens !

Daarna zal je de decoders moeten voorzien van het juiste adres dat reeds
in je digitale centrale zit. Ik begrijp uit je mail dat je slechts 4 locs kan aansturen
en dat de adressen vastliggen. Dit wil,dus zeggen dat je elke loc moet voorzien van een
adres dat overeenkomt met 1 van de 4 adressen die je tot je beschikking hebt.
Ook om dit te doen kan je wel bij iemand in je buurt even terecht op de decoder te programmeren.

Zo kan je starten, later raad ik je wel aan om te investeren in een nieuwe of tweedehands centrale
zodat je zelf je decoders kan programeren en ze te voorzien van verschillende andere functies
zoals remsnelheid en optreksnelheid....

Als je in de buurt van Temse woont kan je gerust langskomen...

Geert

dani

Hallo naamgenoot... 


je haalt 2 dingen door elkaar ...

- mobile station is  "full digitaal" en kan adressen van 1..80 aanspreken met MM protocol
- de 4 "vaste" adressen stammen uit de Delta periode (ook digitaal maar beperkter, wel zelfde protocol)

en verder :  je kan 2 rail loks wel besturen met een  MS1  (als je de draadjes van de contactrail af haalt en die op je 2-rail systeem (dc) ) aansluit.   Dan kan je  wel  enkel digitaal rijden met de loks die ook het MM protocol ondersteunen.

De meeste DC loks verstaan het DCC protocol (dat spreekt de MS 1 niet) en de recentere   "multiprotocol" decoders verstaan ook het MM (Märklin Motorola) protocol en die kan je dus met je MS1 wel besturen.



De opmerking is wel al gemaakt : zet   GEEN  Märklin loks op je  2rail baan, dat is gegarandeer kortsluiting want die hebben assen waarbij de beide wielen (L en R) verbonden zijn.  KsssssTTTTTT,  vonkjes en brokken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: Dane op 04 december 2014, 15:49:15 PM
Bedankt voor jullie snelle reactie.

Als ik het goed begrijp kan ik dan wel die digitale beturing van Marklin gebruiken.
Daarmee kan je vier locs laten rijden maar de adressen hiervan zijn niet instelbaar, kan ik dan locs kopen van bv Fleischmann met één van die adressen?

Dane

Ik ben bang dat je zoals iedere beginner de 2 systemen met elkaar verwart,
Enkel en alleen Marklin is wisselstroom en werkt met 3rails(Puko's in het midden waar de sleper stroom neemt))
Alle andere merken werken via 2 rails en zijn gelijkstroom.
Je mag het één niet mengen met het andere.
Dus je 3rail loc's kunnen op je Lima sporen niet rijden.
Je zal een keuze moeten maken,
ofwel rij je 3rail met je Marklin centrale én Marklin sporen en doe je de Lima sporen van de hand(ze zijn toch minderwaardig qua stroomgeleiding en ethiek,
ofwel kies je voor een gelijkstroomcentrale zoals bvb Multimaus of de duurderen;Ecos,Intellibox enz.
En dan doe je best je Marklin loc's van de hand.
Aan u de keus...

Nog even dit;Vele (gelijkstroom)merken bieden ook loc's aan met een sleper voor 3rail.

;)

Nota;Marklin wagons zijn van fabriek uit uitgerust met wisselstroom assen,(links en rechts electrisch verbonden)
Je kan ze dus ook niet gebruiken op een 2rail baan,maar je kan wel de assen vervangen door gelijkstroomwielen(links en rechts electrisch gescheiden)
Gelijkstroomwielen in rijtuigen en wagons kan je op beide systemen gebruiken,wisselstroomwielen niet.
Lijkt ingewiikkeld maar is in feite p**psimpel  :)
Terwijl ik deze tekst schreef was Dani mij al een beetje voor... ;D

Dane

Mijn digitale besturing is inderdaad van het delta type.
Wat locs betreft is het simpel, ik heb nog geen enkele loc aangekocht.De delta controller heb ik gekregen en de sporen ook.Nu besef ik wel dat het simpeler zou zijn om een Marklin loc en sporen te kopen
maar het aantal 2 spoor dat ik heb is zo groot ( ook een twintigtal electrische wissels ) dat ik die toch in eerste instantie zou willen gebruiken.
( Voor de wissels heb ik trouwens een aparte analoge transfo en schakelkastjes )
Op die manier heb ik enkel één of twee locs nodig om te starten.

Dane


Klaas Zondervan

Citaat van: Rangeerduivel op 04 december 2014, 16:26:12 PM
Enkel en alleen Marklin is wisselstroom en werkt met 3rails(Puko's in het midden waar de sleper stroom neemt))
Alle andere merken werken via 2 rails en zijn gelijkstroom.
Beter maar de woorden wisselstroom en gelijkstroom vermijden als het over digitaal gaat. Die woorden hebben alleen nog betekenis bij analoog rijden.

Dane, je hebt wat verwarring gebracht door in het begin te spreken van een mobile station. Uit het artikelnummer maak ik op dat het een Delta controller is.
Ik vraag me af of het wel verstandig is om daar mee verder te gaan, vanwege de beperkte mogelijkheden.

Rangeerduivel

Zoals ik reeds zei;
Met Marklin(3rail) loc's KAN je de 2rail Lima sporen NIET gebruiken
Daar zal je een keuze moeten maken,het gaat er niet om welk systeem beter of slechter is,maar wel ieder zijn smaak...

;)

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 december 2014, 17:04:39 PM
Beter maar de woorden wisselstroom en gelijkstroom vermijden als het over digitaal gaat. Die woorden hebben alleen nog betekenis bij analoog rijden.

Inderdaad, AC en DC(C) zou beter klinken,maar ik denk dat Dane als beginner daar (nog) geen boodschap aan heeft!

;)

centauri167

Als je al die sporen wil blijven gebruiken raad ik je een digitale startset van Roco te kopen met de multimaus centrale.
In Duitsland vind je die makkelijk voor een 100 euro en dan heb je er nog een loc bij en kan je direct aan de slag.

Klaas Zondervan

Citaat van: Rangeerduivel op 04 december 2014, 17:10:30 PM
Inderdaad, AC en DC(C) zou beter klinken,
Nee, ook niet. Het wezenlijke verschil tussen de systemen is het verschil tussen tweerail en drierail. De stroomsoort kan dan nog van alles zijn. Bij digitaal is het onderscheid tussen AC en DC er niet meer. En gelijkstroomassen en wisselstroomassen is helemaal onzin.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 december 2014, 17:14:18 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 04 december 2014, 17:10:30 PM
Inderdaad, AC en DC(C) zou beter klinken,
Nee, ook niet. Het wezenlijke verschil tussen de systemen is het verschil tussen tweerail en drierail. De stroomsoort kan dan nog van alles zijn. Bij digitaal is het onderscheid tussen AC en DC er niet meer. En gelijkstroomassen en wisselstroomassen is helemaal onzin.

Tja,waarom gemakkelijk als het moeilijk ook gaat! ::)
De bedoeling in al mijn vorige posts hier is van de brave man te behoeden voor onnodige kosten die kunnen voortvloeien uit het vermengen van de twee systemen
Citaat van: dani op 04 december 2014, 16:21:27 PM
je haalt 2 dingen door elkaar .
De opmerking is wel al gemaakt : zet   GEEN  Märklin loks op je  2rail baan, dat is gegarandeer kortsluiting want die hebben assen waarbij de beide wielen (L en R) verbonden zijn.  KsssssTTTTTT,  vonkjes en brokken.
Alhoewel het hem nu nog worst zal wezen wat voor stroom er uiteindelijk uit zijn rails vloeit,maar blijkbaar leg ik het niet zo goed uit.
Wat jij aanhaalt Klaas is spijs voor gevorderden,en ik zal het dan maar aan die gevorderden laten om het hem uit te leggen...

:(