Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

signalisatie en verlichting

Gestart door raf, 03 december 2014, 10:10:17 AM

raf

ik weet niet of daar reeds een topic over bestaat anders samen voegen

het probleem is da ik enorm veel op en rond de sporen zie staan en daar geen jota van af weet waarom het dient en wat de functie daar van is


178A bordje dat bij de wissel motor staat denk ik dat dit de nummer van de betreffende wissel is
dan die witte driehoekige bordjes ??? zijn die ook verlicht
in het midden die witte paaltjes geen idee
aan de zijkanten van de oversteek plaats staan ook witte paaltjes

witte plaat voor de loco  er staan er een stuk of 4 op de foto

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

mark7758

Raf,
Eerste foto is Roosendaal.
Het nummer van het middelste spoor is het wisselnummer. Die witte driehoekjes zijn 3 dwergseinen voor de 3 sporen aldaar.
Je ziet ook kleine witte potje in het spoor. Die zijn voor de detectie van de treinen. (Bij iedere sectie aan het begin en eind.)

Links zie links van de bovenleidingmast nog een telefoonkast staan.

De onderste foto is Essen. Daar zie je wat minder details. Maar kijk je ook tegen de achterkant van een sein aan.

Voor vragen gewoon foto hier neerzetten en het antwoord komt vanzelf.

(Hint) Je mag niet zomaar in de sporen lopen. Dat is strafbaar. Maar dat wist je natuurlijk al. :)

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Klaas Zondervan

Het nummer 187A is een wisselnummer. De A geeft aan dat er ook een wissel 187B moet zijn. Een A en een B wissel vormen samen de overloop tussen twee sporen en worden altijd gelijktijdig omgelegd.
Wat betreft die witte driehoeken in Roosendaal en de witte rechthoeken in Essen, loop eens een stukje verder en kijk hoe de andere kant er uitziet.

Houdini

Citaat van: mark7758 op 03 december 2014, 10:15:47 AM

De onderste foto is Essen. Daar zie je wat minder details. Maar kijk je ook tegen de achterkant van een sein aan.


Is dat niet de achterkant van de seinen voor kleine beweging (bvb als je rangeerbewegingen moet doen)?

Klaas Zondervan

Wat betreft Roosendaal, kijk eens op http://www.sporenplan.nl/
Klik op Sporenplannen > NL > Actuele tekeningen uitgebreid > Roosendaal.
Dan krijg je het sporenplan van Roosendaal en omgeving in beeld met alle wisselnummers en seinnummers.
Voor Essen is er helaas niet zo'n uitgebreide tekening.

mark7758

Ja. Inderdaad dat is een rangeersein. (Rood/Geel)

En klaas. Ook daar zijn gedetaileerde tekeningen van. Maar die mag ik helaas niet verstrekken.
We hebben hier alle OBE+OR+OS-bladen van heel NL en alle aansluitende baanvakken de buitenlandse bladen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Klaas Zondervan

Mark, De NMBS zal ongetwijfeld gedetailleerde tekeningen hebben. Maar online ken ik ze niet.
De site sporenplan.nl is opgezet door iemand die volgens mij bij het spoor werkt, dus blijkbaar hebben NS en Prorail er niet zoveel moeite mee dat die informatie openbaar wordt gemaakt. Het is overigens informatie die iedereen kan verzamelen die zijn ogen de kost geeft.

mark7758

Klopt. Maar ik heb een officiele geheimhoudings plicht. En die geldt ook voor die tekeningen. (Is ook zo afgestemd.)
www.Sporenplan.nl ken ik goed. Doe er geen uitspraken verder over.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

raf

bedankt voor de info

ja NL en BE is blijkbaar een groot verschil en die geheimhouding daar moet ik me ook nog aan houden (ford)
het is eigenlijk wel mooi als je al die kleine details die je niets kosten buiten wat moeite aan te brengen op je baan
het geeft meer leven aan het geheel dus ik ga der voor.
nu nog geen tijd maar na 31 januarie als de dagen terug langer worden eens gaan rond struinen en gewapend met een fototoestel wat foto's gaan nemen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

vyncky

Citaat van: raf op 03 december 2014, 10:10:17 AM
ik weet niet of daar reeds een topic over bestaat anders samen voegen

het probleem is da ik enorm veel op en rond de sporen zie staan en daar geen jota van af weet waarom het dient en wat de functie daar van is


En zo zijn er véél die niet alles weten over dit thema. Inclusief ik  ;)
Naar wat ik weet heeft mark7758 alles correct beantwoord :D

Ik heb ook lang aan het zoeken geweest voor m'n armseinen. uiteindelijk veel hier gevonden:
http://block33.skynetblogs.be/
http://www.belimage.be/piwigo/index.php?/category/67
maar wanneer die ooit verdwijnen, weet ik niet waar ik het moet vinden...

Hint voor de redactie: Hier kan modelspoormagazine wel eens een gat vullen met een artikelenreeks als aanvulling op de reeks van de stations en wisselstraten.  de seinen plaatsen op die plannetjes en wat uitleg erbij. In de situaties vroeger en nu.

Citaat van: mark7758 op 03 december 2014, 10:15:47 AM
(Hint) Je mag niet zomaar in de sporen lopen. Dat is strafbaar. Maar dat wist je natuurlijk al. :)
Inderdaad! bovenstaande foto is trouwens door spoorwegpersoneel genomen tijdens de dienst, in begeleiding van hun overste.

Yannick

PS . Leuk dat die foto's geapprecieerd worden ;) Daar doen we het tenslotte toch voor!
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

vyncky

Citaat van: mark7758 op 03 december 2014, 19:28:19 PM
Vragen staan vrij.
:D mijn probleem is ondertussen opgelost! Ik kan verder ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Doornroosje

Vragen staat inderdaad vrij. Maar als je vraagt 'oma

mark7758

Verkeerd onderwerp. We hadden het over seintjes en wat kom je buiten tegen? En dat is niet mijn oma
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

raf

kem iet gevonden dat wel veel kan helpen bij de licht seinen

http://www.treinbestuurder.be/infra/seinen.php

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.