Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

NMBS Zwartrijden - Opstappen zonder ticket

Gestart door B_Modelbouw, 20 november 2014, 21:13:00 PM

ward

Paul,

met het laatste slaag je de nagel op de kop..
Poortjes aan de inkom van het station.. Geen "hangjongeren / ouderen", geen problemen met ongeldige of geen vervoersbewijs op de trein; en de personen die er zijn nemen de trein.. Heel ander sfeertje, al is het nog geen garantie dat alle problemen weggewerkt zijn..
Zoals de brusselse metro, daar moet je ook wel een ticket hebben voor je op de metro stapt..
Ze hebben zoveel mogelijkheden, maar er worden nog veel niet benut..
Misschien dat ze met de volgende 'besparingsronde' wel eens gaan beginnen ernaar kijken, afwachten..

Mvg,
Ward  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Peter

Poortjes om op het perron te komen is iets wat tot het verleden behoort. Zelfs in het buitenland bestaan die dingen niet meer, alleen....
heb je daar veel meer kontrole zowel op het perron, als in de trein, en zijn de boetes niet mis. ( zeker in het Zwarte woud niet waar wij dikwijls zijn)
Indien er een probleem is met een reizende (geen geld enz.) staat er Spoorweg politie aan de volgende halte.
Met vriendelijke groeten
Peter

ward

In Nederland zouden ze nu naar het schijnt wel terug poortjes aan het installeren zijn..
Natuurlijk zijn de meningen er verdeeld over, maar ik ben er wel voorstander van..
Als ik zie wat er dagelijks van agressie, problemen rond de stations zijn en in de treinen; waarom niet?
Als je in orde bent en betaald hebt zal het alleen maar in uw voordeel spelen..

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

rgp

Peter, Ward,

Als je terug naar het station van weleer gaat, dan vallen er een pak inkomsten weg.

Want gelove of niet, die winkels in stations brengen geld op.

Wat de criminaliteit betreft: met poortjes ga je ze alleen maar verplaatsen, niet oplossen.

We moeten naar een oplossing streven, niet naar een verplaatsing.

Een harder, repressiever beleid ?  In België ?  Dan staan er onmiddellijk tientallen groeperingen klaar om te spreken over discriminatie, racisme, asociaal, .....

Opvoeding is het sleutelwoord, samen met verantwoordelijkheid voor zijn daden en jiet afschuiven naar de maatschappij.  Kijk naar de tweet van Ruben.

Roland

Sicco

Ja in Nederland worden ze met name in de Randstad geïnstalleerd. In Nederland is het trouwens al vele jaren niet meer mogelijk een kaartje in de trein te kopen, of je betaalt gewoon de zwartrijders-boete. Die kun je dan ene of twee keer per jaar terugkrijgen als je een verzoek indient bij NS met opgaaf van de reden - alleen als dat overmacht is. Daarom bestaat in Nederland de gedachte om maar op de trein te stappen zonder kaartje omdat je geen tijd zou hebben om er een te kopen totaal niet. Daarvoor zijn de frequenties ook veel te hoog natuurlijk. Schijnbaar zijn er in België nog steeds trajecten waar drie treinen per dag rijden en wachten op de volgende trein geen optie is  ;D

In Engeland staan ook zo ongeveer overal poortjes op de bemande stations. Een kaartje in de trein is daar wel meestal zonder toeslag, maar dat komt door de gigantische hoeveelheid onbemande stations.

rgp

Sicco,

Ik vermoed dat het humor was, maar in België stopt er een trein MINSTENS om het uur in iedere onbewaakte stopplaats (er zijn twee uitzonderingen).

Maar een beetje plannen is voor velen te moeilijk, liver achter de PC (anoniem) kruipen en zijn gal spuwen.

Maar bij mij blijft dan altijd de vraag: wat hebben die gepatenteerde critcicasters al gerealiseerd waarop geen kritiek was ?  En toen was het stil.

Roland

Sicco

Ja ik denk ik gooi er maar een beetje humor in, dat is het enige wat nog zin heeft in dit topic  ;D

Peter

Roland, ook in het Zwarte woud zijn er vreemdelingen (niet alleen toeristen hé) en toch zie je in dat verband geen organisaties die eventuele repressieve boetes op de trein zouden aanvechten. Zelf in het veelbesproken Ruhrgebiet niet. Alleen veel meer kontrole en niet enkel door de treinbegeleider maar door spoorwegpolitie, die met een man/vrouw of drie vier opstappen. En de boetes liggen daar veel hoger dan die 7 euro. Hier in Belgie is men op dat gebiet veel en veel te laks, en gebruikt de overheid volgens mijn slechts drogredenen  (geen mensen, geen geld,bang om kontroles te doen  enz.) om toch maar het imago van tolerant te hebben
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Peter,

Ik kan je gedeeltelijk bijtreden, heb zelf 12 jaar in het Ruhrgebiet gewoond, maar in eerste instantie moet men niet meer controles uitvoeren, men moet minder seponeren, minder pamperen (hij heeft een slechte jeugd gehad enz,....), minder "sociaal" zijn (als we hem veroordelen, dan heeft hij geen toekomst meer en dus laten we de maatschappij = u en ik,er maar voor opdraaien).

Als dat gebeurt en bekend wordt, dan gaat de drempel om iets verkeerds te doen of niet te doen plots veel hoger zijn.  Dit kost geen geld.

Roland

centauri167

Citaat van: Peter op 09 februari 2015, 11:40:11 AM
Poortjes om op het perron te komen is iets wat tot het verleden behoort. Zelfs in het buitenland bestaan die dingen niet meer, alleen....
heb je daar veel meer kontrole zowel op het perron, als in de trein, en zijn de boetes niet mis. ( zeker in het Zwarte woud niet waar wij dikwijls zijn)
Indien er een probleem is met een reizende (geen geld enz.) staat er Spoorweg politie aan de volgende halte.

Peter, dan moet je toch eens op verlof naar Spanje, zowel bij de metro als de trein raak je in bijna geen enkel station zonder ticket aan de trein.

modelbaanHO

Poortjes in de stations in Spanje hebben we 2 weken geleden ook ervaren. Wel spijtig wanneer je als treinliefhebber een kijkje wil gaan nemen op het perron: dat is totaal onmogelijk geworden.  :(
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

doomslu

Citaat van: modelbaanHO op 09 februari 2015, 17:58:42 PM
Poortjes in de stations in Spanje hebben we 2 weken geleden ook ervaren. Wel spijtig wanneer je als treinliefhebber een kijkje wil gaan nemen op het perron: dat is totaal onmogelijk geworden.  :(
klopt... jammer.  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Kan die discussie hier aub gestopt worden; mensen met serieuze vragen gaan hierdoor de mist in.

centauri167

Citaat van: modelbaanHO op 09 februari 2015, 17:58:42 PM
Poortjes in de stations in Spanje hebben we 2 weken geleden ook ervaren. Wel spijtig wanneer je als treinliefhebber een kijkje wil gaan nemen op het perron: dat is totaal onmogelijk geworden.  :(

Heb ik inderdaad ook meerdere malen voorgehad, maar ook daar is een relatief simpele en goedkope oplossing voor, een enkel ritje naar de dichtsbijzijnde bestemming.

Anderzijds gezien is dat maar een ongemakje dat procentueel gelukkig bijna geen reizigers treft.

janieburton

Citaat van: vanmiegroet op 03 februari 2015, 00:00:29 AM
Wat is nu mijn goede tip?
Rij zwart, als ze niet komen controleren moet je niks betalen. Als ze ons reizigers die door diverse redenen geen ticket kunnen kopen
gelijkstellen aan zwartrijders, dan gaan we ons ook gedragen als zwartrijders

Lees ik dit goed?