Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

OVERMOEDIGE RANGEERLOC

Gestart door Rangeerduivel, 18 november 2014, 11:18:32 AM

Rangeerduivel

Ik heb eenRoco HLR80(ABR) met daarin een LENZ-decoder.
Dat beestje rijdt prima,alleen is hij wat te spontaan!
Van het ogenblik dat ik stroom op  mijn baan zet,begint de loc uit zichzelf te rijden,ook al heb ik hem soms in dagen niet gebruikt,en is de loc na gebruik op de normale manier gestopt met de draaiknop van de Multimaus.

Ik weet nu ook wel dat dit aan de (LENZ)decoder ligt,maar mijn vraag is ,wat kan ik hieraan doen met de MM.
Ik kan met de MM enkel CV4s wijzigen,niet uitlezen.

;)

Huugooke

ik zou 't niet weten van die Lenz, tenzij vervangen door een Lopi ? Want dat lijkt me toch een raar verschijnsel.
Investeren in een locprogrammer?
Ben ooit begonnen met een Mobile Station, en nooit spijt van gehad dat ik die gehouden heb; dat dingt programmeert alles (nee, mijn koffiemachien niet)

Michiel

Je zou kunnen probreren om de optie om ook analoog te rijden uit te zetten. Ik ken de CV-waarde niet van buiten, je zal er de handleiding bij moeten nemen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Decoder al eens gereset Rudy?

Hugo, denk dat een locprogrammer een beetje een gekke investering is voor Rudy, zelf ben ik wel al in de overweging geweest maar ja, ne student heeft daar niet altijd de centjes voor en ik moet ook nog sparen voor laters.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

sparen voor een heuse modelbaan Olivier???

PietB

#5
Citaat van: Michiel op 18 november 2014, 11:30:51 AM
Ik ken de CV-waarde niet van buiten, je zal er de handleiding bij moeten nemen.
Ik lees dat je een MM hebt, da's jammer zoek iemand die je wil helpen met een uitgebreidere centrale.

Voor alle Lenz decoders die ik in mijn handen heb gehad, CV29 bit 3 op '0' zetten.
Als je er aan gaat beginnen lees dan éérst CV29 uit en schrijf deze waarde op.
Kom je er dan niet uit kunnen we je waarschijnlijk met die waarde wel verder helpen.

Citaat van: OlivierV op 18 november 2014, 11:38:44 AM
Decoder al eens gereset Rudy?
Ik denk niet dat dat helpt de Lenz staan na een reset op auto analoog-digitaal schakelen en hij moet naar vast digitaal gezet worden.

grt Piet.

ceuleer

Citaat van: PietB op 18 november 2014, 11:45:10 AM
Als je er aan gaat beginnen lees dan éérst CV29 uit en schrijf deze waarde op.
Gaat niet lukken Piet.
Met de MM kan je niet uitlezen, alleen schrijven.

OlivierV

Citaat van: PietB op 18 november 2014, 11:45:10 AM
Citaat van: Michiel op 18 november 2014, 11:30:51 AM
Ik ken de CV-waarde niet van buiten, je zal er de handleiding bij moeten nemen.
Voor alle Lenz decoders die ik in mijn handen heb gehad, CV29 bit 3 op '0' zetten.
Als je er aan gaat beginnen lees dan éérst CV29 uit en schrijf deze waarde op.
Kom je er dan niet uit kunnen we je waarschijnlijk met die waarde wel verder helpen.

grt Piet.
In Rudy's geval dus cv 29 op 7 zetten, of op 6(uitlezen met een multimaus gaat niet, tenzij die over firmware 1.03 beschikt.

handige link ivm de waarde in cv 29 te berekenen.
http://www.2mm.org.uk/articles/cv29%20calculator.htm

Citaat van: loebaske op 18 november 2014, 11:40:59 AM
sparen voor een heuse modelbaan Olivier???
nope.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PietB

Ik zag het Gunther, terwijl jij me er op wees zat ik het aan te passen.

grt Piet.

dani

of nekeer aan een stuk spoor met de ECOS hangen om CV's te lezen en schrijven....   :-) je weet me wonen hee
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: OlivierV op 18 november 2014, 11:38:44 AM

Hugo, denk dat een locprogrammer een beetje een gekke investering is voor Rudy, zelf ben ik wel al in de overweging geweest maar ja, ne student heeft daar niet altijd de centjes voor en ik moet ook nog sparen voor laters.
Zo'n MS 2 heb je toch al voor minder dan 90 euro (2de hands) en is poepsimpel te bedienen.
Er zijn nog andere, maar dat van ESU is toch niet zo duur, en een PC heb je al!
En als student zou je die MRdirect ook kunnen installeren ;-)

ceuleer

Citaat van: PietB op 18 november 2014, 11:50:23 AM
Ik zag het Gunther, terwijl jij me er op wees zat ik het aan te passen.

grt Piet.

Ik was weer iets te rap.  ;D

dani

Citaat van: OlivierV op 18 november 2014, 11:38:44 AM
Hugo, denk dat een locprogrammer een beetje een gekke investering is voor Rudy, zelf ben ik wel al in de overweging geweest maar ja, ne student heeft daar niet altijd de centjes voor en ik moet ook nog sparen voor laters.

En dan nog, een lok programmer, dat werkt toch alleen "deftig" met  ESU decoders ???
Met andere decoders sta je nog steeds in de kou.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Met "DecoderPro" van JMRI kom je ook al een heel eind. Heel handig en intuïtief. Je moet niets van CV's kennen. En 't is gratis. (belangrijk argument voor elke student.... en nee! Je krijgt er niet nog eens gratis een pint bij.)  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 18 november 2014, 11:38:44 AM
Decoder al eens gereset Rudy?

Hugo, denk dat een locprogrammer een beetje een gekke investering is voor Rudy,

Inderdaad,maar gekke investeringen worden een beetje onze specialiteit! ;D,
Op de club is een locprogrammer voorhanden,en als lid van AMSAC kan men daar gebruik van maken maar ik ben er voor deze loc nog niet aan toe gekomen,volgende clubdag(misschien...)
En ja,ge-reset heb ik hem al(CV8=8)
Met de MM kan ik al aardig overweg,maar die speciale dingen zijn voor mij (nog)niet weggelegd.
Citaat van: dani op 18 november 2014, 11:53:23 AM
Citaat van: OlivierV op 18 november 2014, 11:38:44 AM

En dan nog, een lok programmer, dat werkt toch alleen "deftig" met  ESU decoders ???
Met andere decoders sta je nog steeds in de kou.
Wat in feite een beetje normaal is,ESU heeft zijn locprogrammer ontworpen om hoofdzakelijk ESU decoders te 'behandelen'

;)