Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

usb naar rs 232

Gestart door jakke, 12 november 2014, 18:25:45 PM

jakke

Hallo ,

om mijn loc-programmer van esu te gebruiken als test-centrale om enkele nieuwe loc's in te rijden had ik graag de programmer die een seriele ingang heeft , gekoppeld met de computer die geen seriele poort heeft en dus via usb  .

Ik heb veschillende convertors in mijn kast gevonden maar die zijn onbruikbaar onder w7.Waarschijnlijk bij gebrek aan drivers en moeilijk te achterhalen want geen vermelding van merk .

Zou het volgende conrad-artikel :

http://www.conrad.be/ce/nl/product/558711/LogiLink-USB-20-Aansluitkabel-1x-USB-20-stekker-A-1x-D-sub-stekker-9-polig-D-sub-stekker-25-polig-120-m-Zwart?ref=searchDetail

voor dit doel gebruikt kunnen worden en zouden deze verlopen ook nog ondersteund worden onder de komende windows upgrades ?

Heeft iemand hierover kennis ?

Alvast dank .

Jan

Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Huugooke

was die kabel er niet bij?
Ik zou die kabel(s) gewoon aansluiten en zien wat er gebeurt. Waarschijnlijk worden ze vanzelf geïnstalleerd.
Wat de toekomst betreft: in W8 is het een ramp, in W10 zal het dus vanzelf gaan  ;D

bellejt

daar bestaat een speciale kabel voor van esu zelf.Die werkt onder win7.Normaal zit die bij de programmer.Althans bij mij toch.

quote esu : As contemporary computers do not have a serial interface anymore we include a USB adapter cable. Since Windows Vista and Windows 7, cables that support USB 2.0 and are provided with a FTDI chip are required.

51952 Cable USB-A 2.0 FTDI to RS232; 1.80m, for LokProgrammer

Huugooke

De kabel is inderdaad bij de Programmer bijgeleverd, bij mij ook. Windows 7 had er geen probleem mee.

jakke

Jullie hebben beiden geluk !
Ettelijkke jaren geleden behoorde de kabel niet bij de accesoires van de programmer .
Was het wel zo geweest zou ik niet op zoek zijn naar een adapter  ;) ;) .
Of de kabel moest stuk zijn natuurlijk . Dat kon .

Maar goed , het lijkt als artikel bij esu beschikbaar te zijn . De kabel zal wel spreekwoordelijk een goudprijs hebben maar , geen andere mogelijkheid .

Dank voor de suggestie .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

bellejt

kost 18 a 20 euro.Of je zoekt er eentje met de FTDI chip.Je kan hem bij lippe bestellen en wordt nog gratis thuisgeleverd ook.

Huugooke

Ah, het is een oude! Gooi weg en koop een nieuwe! (programmer bedoel ik) ;D

D_Loc

Ik heb de Lokprogrammer al wat langer en de USB-RS232 convertor die destijds bij mijn Lokprogrammer zat kon ik niet meer gebruiken. Ik was dus genoodzaakt om een convertor met FTDI-chipset te kopen.
Ik heb destijds deze bij Conrad gekocht (omdat die van ESU niet voorradig was bij mijn modelspoorshop):
https://www.conrad.nl/nl/usb-20-adapter-1x-d-sub-stekker-9-polig-1x-usb-20-stekker-a-zwart-971791.html

Hij doet wat hij moet doen, ik heb al diverse locs ermee geprogrammeerd.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

dani

ik heb gewoon 2 stuks   USB-RS232 met FTDI chipset gekocht bij de Iee-Bee-Chinees .
7 weken levertermijn en toen de zoektocht naar de drivers, maar het is gelukt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

jakke

Ik sprak kortgeleden een kennis over deze moeilijkheid .
Die bezorgde mij een usb-serial konvertor van het merk Hama ,00 053325 .
In de verpakking was een cd'tje met drivers bij geleverd .Uit de drivers heb ik gekozen voor een vista driver die ik uitgevoerd heb , in compatibiliteit met vista , op een windows 8 computer .
Ergens kwam de vermelding : Prolific usb to serial  , voorbij .
En tot mijn verassing kon ik de esu-loc-programmer bedienen en dus een loc op rollen laten bollen .
Voila, voor zolang het werkt kan ik de aankoop van een esu-kabel uitstellen .

Jan

Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen