Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Maxon/faulhaber motoren.

Gestart door adrievans, 10 november 2014, 16:25:44 PM

adrievans

Is er een duidelijk qualiteits verschil tussen maxon en faulhaber motoren.
Voor de vervanging van een kapotte motor heb ik de keuze uit een maxon van 57 euro of een faulhaber van 75 euro (overige maten en motorgegevens zijn nagenoeg gelijk).
Wat maakt dat prijsveschil.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Klaas Zondervan

Ik denk dat het voor modelbouwtoepassing niet uitmaakt welke je neemt. Het zijn beide z.g. klokankermotoren.
Het belangrijkste verschil is dat ze een verschillende wikkelmethode gebruiken. De methode van Maxon is minder bewerkelijk, dat verklaart misschien het prijsverschil.

Een andere oorzaak kan zijn dat de klokankermotor een uitvinding is van Faulhaber, die is 30 jaar lang de enige producent geweest, tot het patent verliep in de jaren '90.
Ik weet niet om wat voor motor het gaat, maar als het voor een modeltrein is dan kun je ze waarschijnlijk nog wel goedkoper vinden.

adrievans

Bedankt klaas,het is de bedoeling een rumoerige roco motor te vervangen en op de site van SB Modelbau gebruiken ze voor dit type loc van roco een vervangset met de Maxon 1332.
Mij zou het gaan om een losse motor,ik ben nog aan het rondsnuffelen en heb nog niets beslist.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Peter

Adrie,

Het voordeel van een SB set is dat er alle benodigheden  die je nodig hebt om de motor te plaatsen bijzitten
Bv. een vulstuk om de motor op de juiste hoogte en plaats te monteren.
Met vriendelijke groeten
Peter

adrievans

Citaat van: Peter op 11 november 2014, 15:52:27 PM
Adrie,

Het voordeel van een SB set is dat er alle benodigheden  die je nodig hebt om de motor te plaatsen bijzitten
Bv. een vulstuk om de motor op de juiste hoogte en plaats te monteren.

Peter,dat weet ik,de prijs is daar ook naar (plusminus 40 euro hoger)((ik blijf een hollander hè)) en wat is er leuker dan het zelf voor mekaar krijgen. ;)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.