Fort, Burcht, ruine, kasteel

Gestart door Blijdenberg, 10 november 2014, 08:08:17 AM

Blijdenberg

Goedemorgen forummers treinliefhebbers,

Ik ben zoek naar tips om een oude burcht of een ruïne van oude burcht te maken (of kopen, maar dan moet het wel echt goed zijn).

Ik ben een absolute beginner. Niet onhandig maar onervaren... ;-)

De scène zou een gigantische bbqfestijn binnen de muren van een oude burcht moeten worden... Dus tips over Bbq en festijn zijn ook altijd welkom. :-)

Alvast bedankt,

Bert


Huugooke

Zomaar een ideetje:
organiseer dat in 't echt (nodig ons allemaal uit), in een ruïne in de Ardennen.
Maak daar de nodige foto's en opmetingen.
En je hebt alle nodige documentatie!

Gerolf

... en misschien nog helpende handen ook  ;D

Bij de militaire modelbouwers (schaal 1/72 - maar dat maakt in dit geval niet zoveel uit) vind je stukken muur, ... die je mogelijk kan gebruiken.
Verder zou ik veel Googlen en misschien zo een specifieke ruïne vinden die je misschien ter plaatse kan fotograferen en in kaart brengen.

Gigantische bbq - dus geen "klein kasteeltje"...
Misschien het Gentse Gravensteen - dat is natuurlijk geen ruïne, maar je zou kunnen doen alsof het nooit gerestaureerd werd: de structuur gebruiken, en de mate van verval kies je zelf
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

een tijdje terug vond je op e-bay siliconen mallen om muren van burchten en ruïnes te maken van gips.
Zag er prima spul uit.

Jammer genoeg vind ik het nu niet direct meer terug  :-\

Regelmatig e-bay checken is dan ook de boodschap, was van een duitstalig e-bay lid.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Blijdenberg

Ooh maar dat zie ik ook zitten hoor, een gezamenlijke " bouw-eens-allemaal-samen-een-burcht-barbecue" :-)

Ik ben ook al op zoek gegaan naar oude burchten, heb er ooit eentje in Portugal gezien op huwelijksreis... Effe in de foto's rommelen dus. Dat vind ik wel.

Het zijn vooral de verschillende technieken, tips en materialen waarnaar ik op zoek ben. Ook voor details zoals de oude ketting van een hangbrug, het hout van de hangbrug (verweerd, vochtig,..) het mos op stenen in de "slotgracht"... Zo'n dingen.

Rangeerduivel

Citaat van: Blijdenberg op 10 november 2014, 12:25:46 PM
Het zijn vooral de verschillende technieken, tips en materialen waarnaar ik op zoek ben. Ook voor details zoals de oude ketting van een hangbrug, het hout van de hangbrug (verweerd, vochtig,..) het mos op stenen in de "slotgracht"... Zo'n dingen.

Je kan eens op zoek gaan naar het boek "Groetjes uit Ferbach" van Jaqcues Le Plat,
Daarin illustreert hij de verouderde en mosbegroeide bouw van een dam,
Het is wel geen oude burcht,maar de werkwijze van aanbrengen(algengroei,roest,veroudering)wordt daar uitvoerig beschreven.

;)

Michael

Lees ook wat draadjes in Ooit zal het klaar zijn, Evan heeft er daar een paar staan die vooral over landschapsbouw gaan, wel even een paar blz doorworstelen maar dan heb je ook wat.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

marc goovaerts


Blijdenberg

Al heel wat info gevonden! Bedankt. Het is wel opmerkelijk hoe belangrijk de schildertechnieken toch blijken te zijn... :-(

Op de website http://www.modellbauluft.de/ zijn prachtige voorbeelden te zien die je zowel geschilderd als ongeschilderd kan bestellen. Deze manieren van schilderen of de technieken erachter, kan dat ergens geleerd worden? Of zijn er bepaalde boeken waarnaar ik maar eens op zoek moet gaan? Of is iedereen hier enorm getalenteerd en loop ik maar een beetje te rotzooien... :-)

marc goovaerts

Verspreid over het forum vind je heel wat info over schildertechnieken, waarbij 'washes' en 'droogschilderen van de hooglichten' wel heel effectief blijken te zijn.

In Dortmund heb ik al menige babel gedaan met meneer en madam Luft. Hun bouwsels zijn in modeleergips gegoten (die ze speciaal in Frankrijk schijnen te halen omdat ze in Duitsland enkel het ruwe type 'Knauf Goldband' schijnen te vinden. Ze leggen eerst een algemene kleurlaag aan, ook om de zuigkracht van het gips wat tegen te gaan. Daarna gaan ze het tekeer met sterk verdunde washes om te eindigen met wat lichtvlekken door te schilderen met een zo goed als droge borstel.
Zelf zeggen ze enkel aquarelverven te gebruiken.

Rangeerduivel

Citaat van: Blijdenberg op 10 november 2014, 15:58:57 PM
....Of is iedereen hier enorm getalenteerd....

Niet iedereen,maar er zijn er wel een paar.... :D

;)

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan