Wat is dit voor rijtuig?

Gestart door PietB, 15 augustus 2014, 17:52:56 PM

PietB

Beste vrienden.



Kan iemand van jullie mij vertellen wat dit voor rijtuig is, het rijdt eens per dag Luik - Luxemburg(stad) vice versa.
Ik heb het tijdens mijn verblijf in Vielsalm regelmatig langs zien komen.
Ik vermoed zelf dat het een Post of bagage rijtuig is.

grt Piet.

59erke

Dit is een bagagerijtuig van de Nmbs.  Ik dacht zelfs van het type DMS in de nieuwe kleuren, maar ik ben daar niet zeker van  :-\

Dit soort rijtuigen wordt meestal ingezet in INT treinen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

Inderdaad, bagagerijtuig DMS, ingezet deze zomer in de treinen Luxemburg - Liers.
Zie: 'Samenstelling' in MSM 139. Oeps, die moet nog gedrukt worden...  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

Het is een fourgon DMS,bagagerijtuig,maar sommigen zijn ook omgebouwd als generatorwagen,
zoals deze LSModels cat nr 42011



Er zijn er ook reeds een aantal gesloopt...

;)

bollen neus

Citaat van: doomslu op 15 augustus 2014, 18:40:24 PM
Inderdaad, bagagerijtuig DMS, ingezet deze zomer in de treinen Luxemburg - Liers.
Zie: 'Samenstelling' in MSM 139. Oeps, die moet nog gedrukt worden...  ;D

Oei steekt deze mens zichzelf even voorbij, als ge dat allemaal kunt toppie
Den Eric.

D_Loc

In de jaren 90 werden deze ook ingezet tussen Luik en Luxemburg, toen nog in het oranje (soms met fietslogo) i.c.m. M4 rijtuigen. In die tijd zat er nog een dikke blauwe diesel voor uit de reeks 55, helaas is dat alweer een hele tijd verleden tijd :(
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

OlivierV

#6
Dirk, die blauwe 55-ers reden ook vaak rond met 1 dms + 4-3 i10/i6 rijtuigen. Maar dat was dan als deel van een internationale trein als ik me niet vergis (te luik werd er dan een locwissel gedaan met een reeks 27 om van daaruit verder naar Maastricht te rijden).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

mark7758

Dat is de zelfde trein. Alleen een paar later.
Vroeger AK-rijtuigen.
Daarna M2
Daarna M4
Daarna I6/10
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

D_Loc

Citaat van: OlivierV op 19 augustus 2014, 19:26:38 PM
Dirk, die blauwe 55-ers reden ook vaak rond met 1 dms + 43 i10/i6 rijtuigen. Maar dat was dan als deel van een internationale trein als ik me niet vergis (te luik werd er dan een locwissel gedaan met een reeks 27 om van daaruit verder naar Maastricht te rijden).
Olivier,
Je bedoelt waarschijnlijk deze combinatie:
https://www.youtube.com/watch?v=0cQJrUKrt6k

Dit is inderdaad dezelfde trein zoals Mark terecht opmerkt en dit is in de laatste periode geweest dat ze met een 55 reden, niet lang daarna was de lijn tot Luik onder spanning gebracht en werden de treinen door een serie 3000 van de CFL getrokken zoals tot op de dag van vandaag nog steeds het geval is.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

doomslu

Dat is onze 5523, toen hij al blauw was.  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SirGresley

In den tijd ook gebruikt om de fietsen van de toeristen in te zetten, op Luxemburg.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

OlivierV

Citaat van: D_Loc op 19 augustus 2014, 23:07:56 PM
Citaat van: OlivierV op 19 augustus 2014, 19:26:38 PM
Dirk, die blauwe 55-ers reden ook vaak rond met 1 dms + 43 i10/i6 rijtuigen. Maar dat was dan als deel van een internationale trein als ik me niet vergis (te luik werd er dan een locwissel gedaan met een reeks 27 om van daaruit verder naar Maastricht te rijden).
Olivier,
Je bedoelt waarschijnlijk deze combinatie:
https://www.youtube.com/watch?v=0cQJrUKrt6k

Dit is inderdaad dezelfde trein zoals Mark terecht opmerkt en dit is in de laatste periode geweest dat ze met een 55 reden, niet lang daarna was de lijn tot Luik onder spanning gebracht en werden de treinen door een serie 3000 van de CFL getrokken zoals tot op de dag van vandaag nog steeds het geval is.
Deze bedoel ik inderdaad, tevens een mooie samenstelling voor op een modelbaan, niet te lang en toch realistisch met zo'n 55 ervoor.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 20 augustus 2014, 16:33:07 PM
Deze bedoel ik inderdaad, tevens een mooie samenstelling voor op een modelbaan, niet te lang en toch realistisch met zo'n 55 ervoor.
[/quote]

Heb ik,zij het wel met 7 korte Roco I6'n!
+ 2 autotransporters,maar jammer genoeg géén DMS!

;)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 20 augustus 2014, 17:29:09 PM
Citaat van: OlivierV op 20 augustus 2014, 16:33:07 PM
Deze bedoel ik inderdaad, tevens een mooie samenstelling voor op een modelbaan, niet te lang en toch realistisch met zo'n 55 ervoor.

Heb ik,zij het wel met 7 korte Roco I6'n!
+ 2 autotransporters,maar jammer genoeg géén DMS!

;)
[/quote]

Je kan natuurlijk die korte i6jes verpatsen en wanneer je tegen lange oranje aanloopt voor aangename prijs die eens aanschaffen :D
Een oranje pakrijtuig aan een aangename prijs tegenkomen is wel enkel iets om van te dromen natuurlijk ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Anarchy

Het gaat om een DMS + 3à4 I10 en geen I6 ;)