Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Led in plaats van TL

Gestart door Huugooke, 12 augustus 2014, 15:56:10 PM

Huugooke

Heb hier een oud TL garnituur hangen met 2x40 watt buizen.
Nu zie ik dat men dat buizengeval vervangt door Led strips.
Heeft iemand daar goede raad in? Waar, hoe, hoeveel...

Klaas Zondervan

Wat voor raad zoek je? Wat wil je veranderen?

Huugooke

Een tijd geleden zag ik hoe in een shopping centrum de oude lichtbakken werden leeggehaald en er Ledstrips werden in geplaatst.
Kan ik dat ook met mijn lichtbak; waar is dat materiaal te koop; is het alleen een kwestie van een transfo (of meerdere) en Ledstrips aansluiten?

dani

hier is nog niet zo lang geleden een heel "verhelderend" topic over geweest ....

Ik kan het zo niet meteen terug vinden maar ben zeker dat je met de zoekfunctie al veel gaat terug krijgen.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

technisch kan het zeker....

Lampen en houders er uit
Ballast en starters weg

LED strips plakken
12V voeding er in (evt met PWM dimmer)

Klaar...



Maar de lichtopbrengst hangt van heel veel dingen af.   Bestudeer eerst goed de verschillen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Er zijn buizen die er uitzien als een TL buis, maar waar in werkelijkheid leds in zitten.
Zoek maar eens op: led tube t5
Kun je volgens mij zo in een TL armatuur steken.

59erke

Idd, in plaats van heel de lichtarmatuur te verbouwen ben je beter en goedkoper af met een Led TL.

Let wel op indien het om een oud armatuur gaat met van die dikke TL buizen gaan T5 lampen er niet in en moet je T8 lampen nemen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

dani

Citaat van: 59erke op 12 augustus 2014, 17:17:05 PM
heel de lichtarmatuur te verbouwen

je MOET er natuurlijk neit alles uit halen.. gewoon trafo'tje toevoegen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bellejt

ik heb mijn aquarium voorzien van ledlampen.Zien eruit als TL en hebben enkel een voeding nodig.1.50 meter lang en 59 euro/stuk.Verbruiken een stuk minder dan de TL's.Heb 3 TL's 58 W vervangen door 2 ledlampen.Zelfde lichtopbrengst.

Huugooke

Lichtopbrengst, daar gaat het om: in een bak van 2 x 40 kan je natuurlijk heel wat Ledstrip kwijt!
Is dat in de gebruikelijk doe het zelvers te vinden? 

Rangeerduivel

Citaat van: bellejt op 12 augustus 2014, 17:39:51 PM
ik heb mijn aquarium voorzien van ledlampen.Zien eruit als TL en hebben enkel een voeding nodig.1.50 meter lang en 59 euro/stuk.Verbruiken een stuk minder dan de TL's.Heb 3 TL's 58 W vervangen door 2 ledlampen.Zelfde lichtopbrengst.

Johnny,
Voor zover ik weet moet een aquarium verlicht worden door lampen die er speciaal voor dienen,
Het gaat hem niet om de lichtopbrengst,maar violetstraling is een must om je planten te doen groeien/in leven te houden.
Daarom zijn gewone TLbuizen (en waarschijnlijk ook led's) ongeschikt.

;)

bellejt

zijn dan ook speciale leds die normaal 280 euro kosten voor die lengte.Mijn winkelier laat ze zelf samenstellen en kan ze daardoor goedkoop leveren.
Voor de lichtbakken kan je best ledstrips met 5050 smd leds bestellen in hong kong.Kosten amper 4 euro/5 meter.Voeding kost er ook maar 8 euro voor een 5 amps.En de 5050 heeft een hogere lichtopbrengst dan de 628.

Klaas Zondervan

Citaat van: bellejt op 12 augustus 2014, 17:39:51 PM
Verbruiken een stuk minder dan de TL's.Heb 3 TL's 58 W vervangen door 2 ledlampen.Zelfde lichtopbrengst.
Heb je dan getallen over de lichtopbrengst? Ik geloof er namelijk helemaal niks van dat een ledstrip meer licht geeft voor minder elektriciteitsverbruik.

Dirky

In een bestaande TL bak de TL's vervangen door LED buizen op 220V zou ik NIET doen. Is "economisch" niet verantwoord...
Een nieuwe armatuur met ingebouwde "driver" voor T5 LED buizen (die dan stroomgevoed zijn) met een zelfde lichtopbrengst is nog steeds zeer duur...

Als het puur om lichtopbrengst gaat kan je beter een paar nieuwe "High output" TL's kopen en de reflector (als die er op zit) een nieuw laagje glanzend witte verf geven...


Huugooke

Ok, begrepen. Ik was alleen verwonderd over de lichtopbrengst van die lichtbakken in dat winkelcentrum; maar dat zal dus geen goedkoop materiaal geweest zijn!