Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

De teloorgang van Belgische stations

Gestart door Michael, 08 augustus 2014, 16:29:46 PM

Michael

Ik liep hiermee al een tijdje mee rond maar een post van Hugo in ooit zal het klaar zijn was voor mij het sein om dit draadje te starten.

Voor mijn module baan Lijn 154 ben ik al een paar keer naar Godinne en omstreken gereisd. Wat me de eerste keer al op viel was de erbarmelijke staat van het prachtige station.

Deze foto gemaakt in 2012



Deze 2 jaar later 2014



Als je dan foto's bekijkt uit begin 1900 dan is het eigenlijk om te janken dat zulke mooie gebouwen niets meer waard lijken en dat men deze zo laat vergaan.
Er zijn vast nog meer voorbeelden dus hou je niet tegen en vul aan.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Hier nog een link halverwege de pagina vind je de foto's van station Godinne ik denk ergens begin 1900

http://www.villes-villages-fleuris-de-france.fr/gares_fleuries_concours.html
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

conducteur

Station Lissewege heeft enkele jaren terug ook een grondige restauratie ondergaan en is nu een kunstgallerij








Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Benny

vele mooie stations zijn verloren gegaan.

Misschien moeten ze is beginnen met die gebouwen te klasseren ipv er moderne infrastructuur neer te planten en al dat erfgoed af te breken

Huugooke

Tja, het is een bedrijf dat centjes wil verdienen, en als je daar een Art-Deco station moet afbreken, één van de weinige door H. Van de Velde ontworpen, om er een modern ding met winkelcentrum neer te pletsen, dan is dat zo!
Dat sukkelaars een steile, lange trap op en af moeten omdat de roltrap al 19 jaar defect is, dat is bijzaak, daar is niks aan verdiend.
De Lijn is trouwens in hetzelfde bedje ziek; als je als rolstoelgebruiker naar "de stad" wil je kan best de tram nemen, want op de bus geraak je niet zo maar. Dan duikt die natuurlijk de "metro" in, je hebt dan twee plaatsen in het centrum waar je met een lift naar boven geraakt; en dan maar hopen dat er geen plaatje "defect" aan hangt.
Over het onderhoud, technisch en hygiënisch, zal ik maar niet beginnen.
Maar nu de 65++ gaan moeten betalen gaat dat allemaal in orde komen!

Benny

Citaat van: Huugooke op 08 augustus 2014, 18:48:04 PM
Tja, het is een bedrijf dat centjes wil verdienen, en als je daar een Art-Deco station moet afbreken, één van de weinige door H. Van de Velde ontworpen, om er een modern ding met winkelcentrum neer te pletsen, dan is dat zo!
Dat sukkelaars een steile, lange trap op en af moeten omdat de roltrap al 19 jaar defect is, dat is bijzaak, daar is niks aan verdiend.
De Lijn is trouwens in hetzelfde bedje ziek; als je als rolstoelgebruiker naar "de stad" wil je kan best de tram nemen, want op de bus geraak je niet zo maar. Dan duikt die natuurlijk de "metro" in, je hebt dan twee plaatsen in het centrum waar je met een lift naar boven geraakt; en dan maar hopen dat er geen plaatje "defect" aan hangt.
Over het onderhoud, technisch en hygiënisch, zal ik maar niet beginnen.
Maar nu de 65++ gaan moeten betalen gaat dat allemaal in orde komen!

begrijp ik zeer goed, en begrijp me niet verkeerd, stilstaan is achteruitgaan maar van dat erfgoed blijven ze beter af, er zijn gebouwen dat tot in de puntjes gerenoveerd worden met alle hedendaagse luxe en toch dat nostalgische gevoel bewaren denk maar aan de Moulins van ruisbroeck,....

Huugooke

Afbreken tot op de grond is goedkoper dan restaureren, spijtig genoeg.
En zeggen dat in de vorige eeuw het station "Dam" in Antwerpen in zijn geheel 36 meter is verplaatst! 1907! Met de primitieve middelen van toen!

conducteur

Olivier: Die in dat filmpje is toch maar ne rare kwistenbiebel ze
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Koen

@Rian,

Julien Vreebos is, als ik het goed voor heb, een rasechte Brusselaar. Hij heeft in het verleden prachtige reportages en films gemaakt. Hij geeft de kijker op zijn eigen manier een andere visie op de zaak wat een  mens wel eens doet nadenken.
Ik moet zeggen dat ik er wel van hou  :).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Nighttrain

Ik vind dat hij het goed zegt: "Ze beseffen niet wat de rijkdom van hun eigen patrimonium is."
Mvg,

Steven De Baets
aka The Nighttrain

Havoc

Citaat van: Huugooke op 08 augustus 2014, 18:48:04 PM
Tja, het is een bedrijf dat centjes wil verdienen

Met rommel te bestellen zoals de Fyra? Of van die stations zoals in Luik neer te poten waar ze bergbeklimmers moeten inhuren om schoon te maken die dan 2 maand bezig zijn? En of staken zoveel opbrengt weet ik ook niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: Havoc op 11 augustus 2014, 15:24:41 PM
Citaat van: Huugooke op 08 augustus 2014, 18:48:04 PM
Tja, het is een bedrijf dat centjes wil verdienen

Met rommel te bestellen zoals de Fyra? Of van die stations zoals in Luik neer te poten waar ze bergbeklimmers moeten inhuren om schoon te maken die dan 2 maand bezig zijn? En of staken zoveel opbrengt weet ik ook niet.
Tja, het blijft een overheidsinstelling natuurlijk  ;D

SuSke

En dus eigenlijk van ons allemaal  ;)

Maar we zijn maar een klein aandeelhouderke dat zelfs nog niet eens stemrecht heeft in de raad van bestuur.
't Zou anders wel anders wezen zeker  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Citeer't Zou anders wel anders wezen zeker 

Ja, we reden nog met stoom en alle treinen waren op tijd! En ze schonken Duvel in het buffet...
Met vakantie voor onbepaalde duur.