Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Micro-PlC

Gestart door conducteur, 04 augustus 2014, 01:37:41 AM

Geert

Dit was mijn bescheiden micro PLC 20 jaar geleden, op een eurokaartje en met eigen 220V voeding:



de gebruikte µC was nog met ROM geheugen die je 15 minuten onder een UV lamp moest plaatsen voordat je deze kon herprogrammeren. (het venstertje op de IC moest je ook telkens afdekken met tape tegen lichtinval...) Dat waren nog tijden dat je heel veel tijd in je hobby stak  :D

het stof is vergaard over deze periode....

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

conducteur

Ja amai 8) . En ie doet 't nog altijd...?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Dit jaar weet ik niet of deze nog werkt. Ik heb deze micro PLC geprogrammeerd als automatische sproei-installatie voor de tuin.  ;)





Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

conducteur

Ja... dan is die voorlopig technisch werkloos. Het absolute minimum op een van de printjes gezet om eens te testen: connector voor voedingspanning, ledje + weerstand, header voor de programmer en de µC in z'n voetje. Straks "blink a led", mag geen probleem geven.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Heb op de printjes wat 1206 smd'tjes staan... Het gaat wel, maar niet altijd even proper. Iemand tips?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum


Havoc

1206? Verkopen ze dat nog :D

Ik begin met bvb de 10k (volg mijn stuklijst wel), dan plaats ik mijn print zo dat al die weerstanden (of toch zoveel mogelijk) dezelfde kant opstaan, horizontaal voor mij. Dan al de pads langs de rechterkant een klein stipje soldeer geven. vervolgens 1-voor-1 de weerstanden met een pincet in mijn linkerhand plaatsen en de rechterkant vastsolderen. Als die er allemaal opstaan print 180° draaien en de 2-de kant solderen. Dan de volgende waarde etc. Van de platste component naar de dikkere.

En je bout goed heet zetten zodat je héél kort kan werken. Als je te lang moet verwarmen is de flux uitgewerkt voor het soldeer smelt. Eigenlijk moet het genoeg zijn om binnen de seconde je component vast te zetten. Geen te kleine punt nemen, die koelt te snel af en kan ook niet veel warmte toevoegen. Diameter 1mm is een goeie maat.

Met de grote vlakken van DPAK en D2PAK lukt dat natuurlijk niet en moet je langer verwarmen. Maar weerstanden, caps (geen grote elco's), sot23, sot 223, en ander klein grut best te doen.

Voor IC's eerst de diagonalen vastzetten. Dan flux aan de rij doen en met 1 druppel soldeer langsgaan. Teveel afnemen met wat litze.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Citaat van: PeterC op 28 augustus 2014, 12:53:51 PM
Citaat van: conducteur op 28 augustus 2014, 11:57:20 AM
...Iemand tips?

http://www.digital-bahn.de/info_bau/loeten.htm

http://www.bolte.de/uploads/media/smd-anleitung.pdf

Wel beiden in het Duits.
Da's limburgs met een vreemd accent, niet zo moeilijk om te begrijpen.
Citeer1206? Verkopen ze dat nog [size=0px] [/size]
Ja, blijkbaar wel toch. 't Was niet direct om het formaat te doen, maar eerder om aan de onderkant nog plaats te hebben voor de baantjes, dan moet je jezelf 't toch niet zo moeiljk maken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

CiteerJa, blijkbaar wel toch. 't Was niet direct om het formaat te doen, maar eerder om aan de onderkant nog plaats te hebben voor de baantjes, dan moet je jezelf 't toch niet zo moeiljk maken.

Hoe kleiner de componenten hoe meer plaats voor banen. :D Alhoewel als je maar 2 lagen hebt is het inderdaad soms handig een groter formaat te nemen omdat je dan tussen de poten kan. Maar als je zelf etst is dat dan soms weer een probleem...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Sattrickske

Ik werk altijd met 0805, soms met 0603.  En zoals Johan al zei: één kant van de padjes een tikje soldeer geven, met een pincet hou je de 1206/0805/0603 vast en tik je effe het vertinde padje aan, daarna de het ander padje vast solderen met een klein drupje tin (ook weer effe aantikken wanneer je de soldeerdraard ertegen houdt).
Ik gebruik een afgeknotte, konische punt (redelijk groot), deze verhit sneller de padjes dan een fijne kegel punt.  De soldeertip kies je zelf, gebruik eentje waarmee je het beste overweg kan.

Maar mooie printjes in ieder geval!

conducteur




Een "zijsprong" van het µPLC project is een klein printje van amper 5*5 cm. Het was eerst ontworpen als soort "ULN2803" maar dan met 8 aparte darlingtontransistoren voor meer stroom. Dit met de bedoeling om ook peco-wisselmotoren te kunnen aansturen, die nogal erg hoge stromen trekken. De bedoeling was om dit aan te sturen met de µPLC met de 10 polige connector hier onderaan (niet gesoldeerd op dit printje). Er was nog wat plaats op de onderkant, heb dan maar een SOIC 28 pins µC op gezet voor besturing hiervan ook mogelijk te maken via I²C of serieel. Ooit van iemand voor bijna niets 25*16f876A µC kunnen overnemen. Dedju toch dat die geen interne oscillator hebben, en ik geen plaats op het kleine printje heb voorzien (en er is ook geen plaats, denk ik). Daar gaat mijn plan om die eens nuttig te gebruiken.

Ik loop met het gekke idee om zo'n printje te gebruiken om er een wisseldecoder mee te bouwen. Hoe begin je aan zoiets? Waar vind je de uitleg van het DCC-protocol?... een uitdaging :)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Citaat van: conducteur op 02 september 2014, 00:18:55 AM
Waar vind je de uitleg van het DCC-protocol?... een uitdaging :)
Hier bijvoorbeeld: http://www.nmra.org/node/171/
En dan in het bijzonder S-9.1, S-9.2 en S-9.2.1

conducteur

Ha, was al op de website gaan kijken, maar niet lang genoeg gezocht allicht  :)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

HIER heb ik beknopt uitgelegd hoe het DCC protocol werkt om bv. wissels aan te sturen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum