Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Intellibox probleem.

Gestart door Peter, 07 juli 2014, 13:56:58 PM

Peter

Voor de tweede keer heb ik weer een probleem met mijn Intellibox.
Op zich funktioneerd nog alles heel goed, alleen de rijregelaars (momenteel de linkse) slaat weer rijstappen over, bv. van  1 naar drie of 4 naar 7 enz. Niet altijd dezelfde stappen.
Een paar jaar geleden had ik een indentiek probleem, maar dan op beide regelaars. Binnen gebracht bij Hünerbein (war ik hem jaren geleden gekocht heb) en ik kreeg direkt een andere mee die ik mocht gebruiken zoland die van mij in herstelling was (ong. 3 maanden)
De kosten vielen nogal mee.
Dus nu is het weer zover, en vraag ik me of of ik niet beter ineens een nieuwe zou kopen. maar welke dan? De Basic of de IB box II (ong. 100 euro verschil in prijs.)
Nog even ter herinnering: mijn IB box is een van de eerste uitgaven, dus veeeeele jaren oud.
Met vriendelijke groeten
Peter

erik de noorman

Ik heb soms het zelfde probleem met mijn IB. Ik spuit daar gewoon een beetje(zeer weinig) contactspray voor elektrische contacten in. Meestal helpt dat voor een bepaalde tijd. 

Erik.

PietB

Hoi Peter.
Dan zou ik toch een IB-II nemen, die heeft meer mogelijkheden bv. het aantal loksadressen.
En de bediening vanaf de centrale is duidelijker/dus simpeler.
Dat heeft te maken met de grotere display.
Ook een uitbreiding ten opzichte van de eerste modellen is de aanwezigheid van Loconet.

grt Piet.

dani

Ik heb al enkele keren gelezen dat mensen die met een IntelliBox werken, dat ding zo goed en makkelijk vinden, dat hun keuze al bijna vast staat.  Dus van deze kant nu eens geen discussie over andere merken.  Als je tevreden bent van wat je hebt, dan kan je gewoon "vernieuwe"n en meteen "upgraden".   Voor die 100 euro extra zou ik ook de IB-II nemen ipv de Basic, bedoel ik met upgraden.


Dat "probleem" met je draaiknop lijkt trouwens verdacht veel op wat Märklin ook had/ heeft met de  Mobile Station 1, namelijk dat de knop soms een stapje "mist".   Demonteren, contactjes schoonmaken en het sleepcontactje wat meer uitveren kan helpen, maar is geen karweitje dat je zo effe snel doet zonder ervaring.  En zelfs als je het met succes doet, kan het zijn dat het het probleem niet of maar tijdelijk oplost.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Die IB's zijn goed; vandaar dat ik er twee heb: eentje voor mijn baantje en eentje om met controllerkes te experimenteren.  Ze hebben wel zo hun 'eigenaardigheden' oa soms een stapje missen, RS232 die niet meer werkt, ...

Peter, als centen geen probleem zijn, zou ik een IBII aanraden (geen grote vernieuwing tov de IBI) maar kijk voor die prijs toch ook eens naar andere centrales.

Als je voor herstelling gaat en je krijgt geen vervanging, laat iets weten.  Ik kan er geen twee gelijktijdig gebruiken en wil gerust er aan jou eentje uitlenen (Kiala).

Groetjes, Peter


PietB

Ik heb me laten vertellen dat er sinds 2010 andere verbeterde regelaars in de IB's gebouwd zijn.
Dat die dus niet meer het probleem hebben.
Citaat van: dani op 07 juli 2014, 17:45:07 PM
Demonteren, contactjes schoonmaken en het sleepcontactje wat meer uitveren kan helpen, maar is geen karweitje dat je zo effe snel doet zonder ervaring.
Even los daarvan maar de IB kast is maar moeilijk open te krijgen.
De onder en bovenschaal van de kast wordt bij elkaar gehouden door 5 kunststof pennen die taps toelopen.
En dus onder druk er ingepropt zijn.
De truc is een lange parker in het gaatje dat in de kop zit te draaien en dan de pen met parker en al er uit te trekken.
Ik dacht dat Klaas Zondervan daar eens een stukje op BNLS forum over had geschreven.

hier een duitse verhandeling over het openen van de IB.
http://www.ollismodellbahnseite.de/intellibox.htm

grt Piet.