Welke lok is dit?

Gestart door Peter, 24 juni 2014, 11:50:40 AM

Peter

Welke lok staat er op onderstaande foto.
Op het eerste zicht lijkt het me geen tenderlok te zijn maar een lok met kolentender.

Ook, indien iemand meer foto's of tekeningen/plans  heeft van het stationsgebouw (datgene achter het hekken) dan graag een seintje.

Bedankt alvast voor jullie hulp.

Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

#1
De locomotief herken ik niet meteen. Maar een ander foto van Hoboken Kapellestraat heb ik wel gevonden.  ;)


bron: http://users.skynet.be/fa058639/index.html

En de overweg, met seinhuis


(bron delcampe)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

40? Tenzij het voor WOI is?

Michiel

Voor de loc gok ik op de goederenloc type 72 (ex Pruisische g 7²)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

FREMO e.V. - afd België

Dag,

Zou eerder leunen naar een HL G8 want er waren  veel exemplaren  van deze serie in het Antwerpse gestationeerd begin de 20ste eeuw.

Anders een G 7.1 want een G 7² geeft een opbouw op de rookkast aan de rechter zijde.

Mvg,

Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

vyncky

Dat "stations"gebouw lijkt mij een gewoon routehuis

Dit werd wel meer gedaan:

(Kapellenbos )

En enkele routehuizen die er sterk op lijken:




Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Huugooke

Als Peter ons kan vertellen op welke datum (indien aanwezig) deze kaart verstuurd is. Want na WOI is de keuze wel heel groot.

Michiel

Citaat van: FREMO e.V. - afd België op 24 juni 2014, 12:48:39 PM
Zou eerder leunen naar een HL G8 want er waren  veel exemplaren  van deze serie in het Antwerpse gestationeerd begin de 20ste eeuw.

Anders een G 7.1 want een G 7² geeft een opbouw op de rookkast aan de rechter zijde.
Een G8 lijkt me helemaal niet, maar ik denk dat je gelijk hebt betreffende de G7.1. Ik ben uiteindelijk vrij overtuigd dat dit een G 7.1 is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Heb net nog even zitten kijken in het boekje "Een spoorse kijk op Hoboken"
Daarin staan verschillende stomers die regelmatig in Hoboken te zien waren afgebeeld (de types 16, 41, 53, 58, 64 en 81)
maar die op bovenstaande foto was er niet bij, vandaar mijn vraag.
Van de postkaart heb ik geen datum 
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Je kan altijd aan de eigenaar eens vragen om ze even om te draaien? ;D
Ik gok op pre-14-18; aan de stijl te zien

PS: blader ook eens door de site van Delcambe

Michiel

De foto is volgens mij van einde 1920 tot zelf begin 1930. Het kandalaarssein is van het tweestanden-standaardtype uit 1909, dus in elk geval ouder dan 1909. De bielzen liggen bloot. Dat is pas in gebruik geraakt ergens tijdens de jaren '20 tot jaren '30. Vóór WO1 stak men de bielzen nog volledig onder de ballast (5cm voorgeschreven). Mijn gok is ergens tussen 1927 - 1932.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eve

G7.2

Volgens mijn bronnen zijn er alleen G7.2 aan België afgegeven. Geen G7.1.

En als het een G7.2 is dan is deze foto jonger dan 1919.

Erik

Michiel

Er werden 165 eenheden van de Pruissische G7.1 aan België geleverd in 1919.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eve

Citaat van: Michiel op 24 juni 2014, 17:26:57 PM
Er werden 165 eenheden van de Pruissische G7.1 aan België geleverd in 1919.  ;)

Michiel,

Ik zit wat vast in mijn opzoekingen. Heb je wat meer inlichtingen over deze 165 eenheden ? Ik bedoel : werden ze in 1 reeks in België ingeschreven ? Afmetingen ?
Waren het compound-machines ?

Erik

Michiel

#14
Ik hoop morgen wat tijd te kunnen vinden om meer informatie te op te snorren betreffende deze G7.1.  ;)

P.S. waarschijnlijk staat in MSM58 meer informatie over deze loc, samen met de bespreking van het Piko model type 71.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)