Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Gemskleur NMBS

Gestart door Peter, 20 juni 2014, 12:35:49 PM

Peter

Wanneer veranderden de lijnen en beschrifting van bv. de type 12 van gemskleurig naar geel,
en bestaat deze verf in model (Humbrol, Revel enz.)l
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterVG

Peter

Volgens de prachtige site www.cooltrain.be betekende 1955 het einde van de gemskleurige biesen:

Bij de tijdperkbespreking vond ik deze zin bij 1955:
De sierstrepen op de stoomloc type 12 worden geel in plaats van Chamois

meer info op volgende link:
http://www.cooltrain.be/tijdperken-en-feiten.html?showall=&start=3



loco

@Peter en Peter
Dit einde van het gemsleerkleurige biezen en strepen slaat inderdaad op het type 12.
Je moet oppassen met af te leiden dat dit voor alle stoomlocomotieven zo was voor zo ver ze gemsleerkleurige banden en opschriften hadden.
Ik zoek zelf ook al een tijdje achter de waarheid. Maar aan diegenen die ik het wil en kan vragen is de ene een boek aan het schrijven en de andere is bezig met de eerste wereldoorlog te bestuderen. Maar binnen dit en 14 dagen heb ik contact met iemand die het zeker allemaal zou moeten weten. Ten minste als hij tijd heeft, want zo gaat datb met gepensioneerden.
Ik wil het ook weten voor mijn biesjes voor het type 93 die ik eindelijk wil afwerken in tijdperk III

Het juiste geel is een heikel punt. Ik verkies een dekkend geel en geen transparant geel (zoals chromaatgeel en citroengeel en dergelijke).
Ik heb lang twee soorten geel van Humbrol gemengd waar ik heel tevreden over was. Ik zou nu willen zoeken naar een dekkend geel van Vallejo of andere degelijke acryl merken. Ik heb nog niet goed gezocht dus ook nog geen beslissing genomen. Ik volg de reacties hier.
Voor gemsleer heb ik ook nog geen optie. Sommige nummers (alleen het nummer) van locomotieven zijn nog lang in gemsleer geschilderd. Denk maar aan de reeks 54 en sommige rangeerlocs. Daarvoor moet je foto's bestuderen.

Peter

Peter

Bedankt alvast voor de info Peter (Loco)
Alleen nu nog een aanwijzing voor modelspoorverf voor de Gemskleur - Chamois

Nog een vraagje:
Hoe uptodate is de lijst van "De pijl" want bv. ModelMaster is hier al bijna niet meer te vinden

Dat er nu geen enkele winkelier bereid was  om de verf van Precision Paints, de enige die alle juiste Belgische kleuren heeft, in zowel mat als glanzend, te verdelen. Vroeger deed Dacker dit.
Als ik mij goed herinner was hun aanbod (prijs en minimum aantal) zeeeeeer aantrekkelijk
Met vriendelijke groeten
Peter

rixke rail

Citaat van: Peter op 20 juni 2014, 12:35:49 PM
Wanneer veranderden de lijnen en beschrifting van bv. de type 12 van gemskleurig naar geel,
en bestaat deze verf in model (Humbrol, Revel enz.)l

Peter, Phil Dambly zaliger wist het wel, zoals blijkt in "Onze Onvergetelijke Stomers".
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

loco

Eric en Peter(s)

Phil Dambly is inderdaad één van de weinige bronnen.
In de tekst die je aanhaalt blijven toch enkele onduidelijkheden bestaan.
1955 was een jaar met veel veranderingen. Ook voor de schildering van de stoomlocs.
De gemsleer gekleurde biesjes verdwenen. Maar wat niet kan afgeleid worden uit de tekst is dat het chamois op veel locomotieven vervangen werd door gele sierbiesjes naast het zwart op de tender en het machinistenhuis. Op de ketel bleven alleen de goudgekleurde ketelbanden over. Dat was echter niet op alle locomotieven het geval. Ook binnen hetzelfde type waren er verschillen.
Ook voor de nummers werd werd het chamois (gemsleer) vervangen door geel. Het ovaal bleef zwart en kreeg eveneens een gele rand.
Ik heb het boek van Phil Dambly en 'Het Spoor' nu niet bij mij. Misschien worden de verschildende schilderingen in het boek ruimer beschreven.

MARKLINRIJDER

Citaat van: Peter op 22 juni 2014, 10:04:35 AM
Bedankt alvast voor de info Peter (Loco)
Alleen nu nog een aanwijzing voor modelspoorverf voor de Gemskleur - Chamois

Zou alkydverf ( op olie basis ) voldoende interessant zijn?

Grtjs,

David


Metpetergaathetbeter

men mag ook stellen als het jaar 55 de verandering aankondigde, de loc's die in 54 de onderhoudsatelier binnenkwamen, hersteld en opgepoetst werden die het jaar daarop geen noemenswaardige veranderingen zullen ondergaan zijn, wel zo wie of wat dan binnenkwam in de nieuwe huisstijl zal gezet zijn geweest!

Groeten Peter ;)

rixke rail

Zoals Peter (metpetergaathetbeter) al stelde, veronderstel ik ook, dat niet àlle locs op 1 januari 1955 herschilderd zijn. Het zal afgehangen hebben van de revisiedatum of het binnenkomen in het depot of ze hun herschildering kregen.
Ik veronderstel wél dat de type 12, slechts met 6, héél vlug de nieuwe biezen gekregen zullen hebben.
Inderdaad is zelfs dé grote Phil Dambly onduidelijk over de juiste geelvariant.
Ik veronderstel, maar wie ben ik, dat signaalgeel dé kleur werd ?!?
Dat is later ook gebruikt door de grote B.
Het zal waarschijnlijk afgehangen hebben van de plaatselijke verfmenger; depot per depot; waren er echt richtlijnen ?
Uw mening telt, so shoot me, if I'm wrong.
Ik hoop, Peter (Peter), dat ik U niet te zéér verward heb met de uitleg,
Modelspoorse groeten,
Eric,
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Peter

Verward, verward??? ik niet,  alhoewel.......... ::)

Als ik in het boek 12.004 Atlantic kijk lijkt het me toe dat de foto's in 1958 en 1961 toch heel hard lijken op de 12 met Chamois lijnen en cijfers.
Is het enkel de foto? Ik denk het niet, want op foto's van andere 12 loks (in andere boeken) is er mijns inziens toch een duidelijk verschil te zien tussen degene die gele lijnen hebben en de Chamois lijnen.

We mogen inderdaad veronderstellen dat zeker niet alle 6 de type 12 loks in 1955 herschildert zijn, en zouden ze dan die loks ineens helemaal geschildert hebben (groen + lijnen) of zouden ze echt de moeite gedaan hebben van enkel die lijnen te herschilderen op de (al verweerde???) groene verf.
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Peter
Met het herschilderen van locomotieven vanaf 1955 zal het wel gegaan zijn zoals later met de andere schilderingen. Zo werd de gele schildering op elektrische locomotieven en diesels eind jaren 1970 ingevoerd. Pas in 1994 was ze volledig uitgevoerd. Idem met alle andere schilderingen en richtlijnen. Het duurt een tijdje voor ze volledig rond zijn.

Nu ik dit schrijf, twijfel ik ook of de sierlijnen in zwart en geel (chamois) op de zijkant van de tender , machinistenhuis en waterbakken, nog opnieuw in het geel werden geschilderd na 1955. Het zou best kunnen dat alle locomotieven deze schildering gewoon behouden hebben tot ze uit dienst zijn gegaan. De locomotieven die na 1955 een grote revisie hebben gekregen, zullen dan waarschijnlijk zonder sierlijnen uit revisie zijn gekomen.
Iets om nog verder uit te pluizen. Wordt vervolgd