stroomprobleem...???

Gestart door mnieuwlaet, 13 juni 2014, 22:45:14 PM

mnieuwlaet

 Op mijn treinbaan rijdt alles goed alleen op één stuk vallen de treinen stil. Enkel het jocadisstel rijdt er vlot over (stroomafname ligt verder uit elkaar.
Het stroomloze stuk is nochtans overal bedraad en de aansluitingenn zitten bij andere stukken spoor die wel prima rijden.
Op de foto gaat het over het stuk tussen de twee rode prikkers.
het gaat rechts over de wissel en het stukje spoor erachter.





Heeft er iemand ideëen? ik heb alles opnieuw gesoldeerd aan de sporen, zelfs aan de buitenste sporen van de wisel extra stroomdraden gedaan...

PeterC

Citaat van: mnieuwlaet op 13 juni 2014, 22:45:14 PM
...op één stuk vallen de treinen stil...




...Op de foto gaat het over het stuk tussen de twee rode prikkers...

Maarten, je geeft hier wel een nogal rare voorzet en voor iemand hem erin trapt: ik hoop dat het niet het probleem is omdat je rails niet zijn verbonden...  ;)

Met het eigenlijke probleem kan ik je jammer genoeg niet helpen (geen 2-rail ervaring)...


Groetjes, Peter


doomslu

Ik veronderstel ook dat je alles een gemeten hebt?
De wisseltongen? Zijn die goed bedraad?
En het puntstuk?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mnieuwlaet

Inderdaad alles gemeten, die polarisatie van puntstuk en tongen via peco wissel motor ( zo een adapter).
ben van plan om zaterdag nog es van nul te meten en bedragen eventueel opnieuw uit te voeren.

Gerolf

En waar komt de stroom vandaan die naar dat stuk gaat?
Vanuit een wisselmotor misschien? Is die goed aangesloten ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

Heb ooit eens dit tooltje in mekaar gestoken om snel een stroomloos stuk te vinden.



Erik

(Houten blokje dient enkel om het stuk te stabiliseren voor de foto)

mnieuwlaet

Citaat van: Gerolf op 14 juni 2014, 08:28:11 AM
En waar komt de stroom vandaan die naar dat stuk gaat?
Vanuit een wisselmotor misschien? Is die goed aangesloten ?
op zo een peco wissel motor komt zo een adapter die gewoon mee schuift, deze is apart aangesloten. + - en een draad naar het puntstuk. Ook het even los liggende stuk spoor heeft geen stroom. Nochtans zitten er printjes onder de baan met speciale klemmen (draad erin en dichtdraaien) hij zat samen met ander stuk spoor en deze kreeg wel stroom. Opnieuw solderen hielp niet dus vanavond van nul beginnen! Nu nog even tram rijden tot 13u.

Bolje

Even luidop denken  ;)
Ligt alles vlak?
Komen de stroomdoorlatende wielen op een gegeven moment niet van de rails?
Een langere loc zal daar normaal minder last van hebben.
Vele groeten,
Ronald

Snobby Crash

Maarten,

Als je alles met een multimeter even nameet moet je toch vrij snel de fout vinden...
Waarom voorzie je het losliggend stuk rail niet gewoon langs beide kanten van stroomvoerende
bedrading, dan moet je probleem toch opgelost zijn.

Weet niet waar je woont, maar als je geen multimeter hebt, mag je gerust die van mij even gebruiken, ik woon in Temse...

Geert

mnieuwlaet

Ik heb een multimeter, toch bedankt. Het losse spoor heeft stroomvoorziening nu laat mijn Brain Me even in de steek wat de meter daar zei!
ik zal ook es kijken of alles idd vlak ligt... Nog niet aan gedacht.

Klaas Zondervan

Citaat van: eve op 14 juni 2014, 08:30:55 AM
Heb ooit eens dit tooltje in mekaar gestoken om snel een stroomloos stuk te vinden......
Zoiets dergelijks heb ik ook, maar dan in een houten blokje gestoken wat je plat op het spoor kunt leggen. Het heeft één nadeel: als je geen spanning meet weet je nog niet of de fout in de noordelijke of in de zuidelijke spoorstaaf zit.
Daarvoor kun je best een meetpen van je multimeter op de noordelijke staaf zetten op een plek waar zeker spanning is, en met de andere meetpen ga je dan de zuidelijke staaf langs om te zien welk stuk onderbroken is.
Vind je het dan niet, dan zit de fout in de andere kant. Zet dan een pen op de zuidelijke staaf, en ga met de andere pen de noordelijke staaf langs

eve

Het voordeel van mijn oplossing is dat ik de tester met 1 hand kan plaatsen en verplaatsen terwijl ik met de andere hand aan de wisseltongen, aandrijving, draden ed. kan morrelen. Als er een plaats is waar er geen "licht" is, is snel gevonden waar het mis loopt : zuidelijk of noordelijk. (...meestal noordelijk  ;D ;D ;D )

Erik

mnieuwlaet

Ik heb het gevonden... Mijn printje onder de baan waar de aansluitingen gebeuren moet niet geweest zijn als alles verstoken had en opnieuw gesoldeerd reden, slopen ze erover. Eindelijk
bedankt voor de ideeën, mogelijke oplossingen. En,die multimeter is het wapen

doomslu

Citaat van: mnieuwlaet op 15 juni 2014, 00:18:25 AM
Ik heb het gevonden... Mijn printje onder de baan waar de aansluitingen gebeuren moet niet geweest zijn als alles verstoken had en opnieuw gesoldeerd reden, slopen ze erover. Eindelijk
bedankt voor de ideeën, mogelijke oplossingen. En,die multimeter is het wapen
Maarten, eens je wakker bent, wil je deze zin dan eens vertalen in het Nederlands?  ;)
Ik snap echt niet wat je wil zeggen.  :-[
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Snobby Crash

Tja... na een paar Duvels kan een mens al eens wartaal spreken he !!!