Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Treinstel 620-1

Gestart door Peter, 10 juni 2014, 16:04:50 PM

Peter

Uit pure frustatie door het niet doorgaan van onze vakantie, door de stormschade,
ga ik beginnen aan een van mijn favoriete Belgische modellen en dat is de  620-1
De uitdaging is groot in elk geval, al was het alleen door de ramen en het interieur voor dit stel.

Alvast een eerste foto "VOOR" de eerste stap is gezet.

Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Het zijn in ieder geval heel mooie kappen om van te starten.

chef garde


loco

Peter,

Is dit een oude kap met chassis die je nog rechtreeks van Antoin De Winter hebt, of is het een nieuw afgietsel via MTE? Staat alles goed recht of moet je nog bijstellen?
Welke motorisatie ga je er voor gebruiken?

Michiel

Ik kijk ook uit naar dit bouwverslag.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bekie

 

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bolje

Vele groeten,
Ronald

Peter

Het zijn inderdaad mooie kappen om mee te starten. Beide gegoten zonder luchtbellen in het gieten, dus volledig glad zonder fouten, behalve.....alleen de kappen zijn horizontaal wat krom getrokken. Als ik ze op een vlakke ondergrond leg is er in het midden een spleet van ongeveer 1,5 mm.
Eigenaardiger wijze zijn de aparte chassisplaten perfekt vlak.
Ik zal er dus mijn werk aan hebben om die kappen ook vlak te krijgen.
Een paar ogenblikken onderdompelen in heet water en daarna op een  vlakke ondergrond plaatsen met een plaatje van ongeveer 2 mm onder de snuit en dat een gewicht in het midden van de kap zodat ze een beetje doorbuigt in de omgekeerde richtin, en wachten tot het helemaal afgekoeld is zou een oplossing kunnen/moeten zijn.
Of heeft iemand een beter idee?
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Ik heb geen ervaring met het rechttrekken van harsmodellen. Mijn suggestie is dus maar wat het waard is.

Ik zou niet meteen experimenteren met het model zelf. Ik zou proberen om een strookje van dat materiaal (een braam of zo) te gebruiken om te bepalen op welke temperatuur het z'n interne spanning lost. Dus, het stukje opspannen in gebogen toestand (zodanig het terugveert wanneer het gelost wordt), en onderdompelen in een bad van vb 50°C, .... 80°C. Telkens uit halen, en zien of het z'n nieuwe vorm permanent heeft aangenomen bij het losmaken na afkoelen, zonder dat het gesmolten of uitgezakt is.

Daarna, zou ik het model volledig vlak opspannen (een plank of zo) en onderdompelen in het bad van geregistreerde temperatuur.

Maar nogmaals, ik ken er niets van. Ik verzin maar wat.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

@ Peter
Als je dat zo doet moet je zeker zorgen dat de wanden van de kap niet naar binnen of buiten gaan uitplooien. Het materiaal wil daar ook zijn "oorspronkelijke" (huidige) vorm houden. Dus toch ook even de onderkant van de kap dwars stabiliseren door een plaatje palsticard of iets degelijks.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Huugooke

Als dat materiaal resin is moet je ook nog maatregelen treffen voor de toekomst, als ge deze al recht krijgt.
Het afgewerkt product gaat ook nog beginnen "leven" onder invloed van allerlei factoren. Misschien een metalen binnenwerk?
Resin uit één stuk op deze lengte geeft altijd problemen.
Er is al wel geëxperimenteerd door toevoeging van metaalpoeder in het giethars, maar of dat werkte?
In elk geval veel succes en ik kijk uit naar het resutaat.

Peter

Denk dat ik de kappen en het bijpassende donorstel van Piko terug ga sturen naar de handelaar.
Wat ik ook probeer, ze zijn niet recht te krijgen.
Spijtig, want van model uit is het een prachtig stel.
Heb dus al een mailtje naar de handelaar in kwestie verstuurd, met de vraag om deze terug te nemen, nadat hij terug is uit verlof.
Met vriendelijke groeten
Peter

GDE

Dag Peter ,
Ik denk dat het dan nog mee valt als je kap maar 1,5mm krom staat . Zelf heb ik al heel lang een kit van het 3-delig dieselstel type 40 en deze is dan nog eens geplooid naar buiten toe , dus mn kappen worden dikker naar de.midden toe . Ze zitten vol met luchtbellen en tussen de ramen is op enkele plaatsen de hars gekraakt ! Sommige deuren zijn zelfs misvormt ! Het is echt niet om aan te zien . Ik had ook andere kappen gevraagd maar de kappen die er toen nog waren hadden hetzelfde probleem . Toch ben ik blij om dit speciaal model te hebben en hoop ik ooit om er een redelijk uitzien model van te kunnen maken ....  Het is een model die je niet veel tegen komt op een expo ofzo en die niet door een fabrikant wordt gemaakt . Iets bijzonders dus ;-) hopelijk zie je het toch nog zitten om je treinstel te maken ;-) groeten geert

Michiel

Wat jammer dat je de kappen niet recht krijgt. Zelfs die paar mm.

Niemand op het forum, specialisten in hars, die een methode kennen? ... Iemand?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)