Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Korrels, as vast lijmen

Gestart door Bert, 03 april 2006, 11:07:30 AM

Bert

Hallo

Momenteel ben ik bezig met as te strooien op mijn modelbaan.
Dit dient als basis om een kolenbedrijf na te bouwen.
Weet er iemand hoe ik dit goed kan doen (lijmspuitbus, vernis...?)
Om dit met een pipet en verdunde houtlijm te doen kan ik nog zeer lang bezig zijn.

Bert

locomotion

Ik vrees dat er geen ander alternatief is. Je kunt ook eerst minder verdunde houtlijm met een brede verfborstel met varkensharen aanbrengen, en daarin de as strooien. Een beetje op gelijkaardige manier waarop je een landschapsgras aanbrengt. Ook de Grasmaster van Noch werkt op dezelfde manier. Belangrijk is dat je niet te lang wacht.
Locomotion

ysbeer

Als je een redelijk vlak koolas veld wil dan kan ik je volgende methode aanbevelen.
denk er op het moet echt redelijk goed vlak en geen zichtbare korrels bevatten (reken maar na en korrel van een halve milli mter is in werkelijk heid al  dik 5 cm ,daar is niet op te werken. anders kunnen onze preiser mannen hun benen breken.

men nemen een beetje maaszand(zilverzand)
een pot acrylverf wat water en afwas middel.
Te samen voegen tot het ongeveer deeg dikte heeft(vraag de vrouw)
dan uitsmeren en platwalsen met glazen pot

blijt het plakken aan de pot =te droog
vloeit het weg=te nat

foto van voor plein station zie hier
[/img]
wim

Gerolf

Als je grotere oppervlakken moet bewerken met de ontspannen water/verdunde houtlijm-methode kan je ook, na alles eerst goed nat te hebben gesproeid, de verdunde houtlijm in een oude plantensproeier doen: werkt veel sneller dan een pipet.
Als je de plantensproeier daarna onmiddellijk en grondig reinigt, is hij nog herbruikbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

locomotion

Die methode met acrylverf lijkt wel interessant. Je hebt twee vliegen in ??n slag. Een zwarte ondergrond en een korrelige structuur. Ten minste als je zwarte verf gebruikt. Maar waarom mogen, er geen korrels van 0,5 mm inzitten. Buiten het feit dat je benen en knoken kunt breken lijkt mij daar toch niets op tegen. In werkelijkheid liggen er toch ook verloren stukken steenkool langs het spoor of langs koleninstallaties. Natuurlijk zal je dan niet goed kunnen uitrollen, maar is dat ook echt nodig?
Deze methode is blijkbaar ook interessant om asfaltwegen aan te leggen?
Locomotion

ysbeer

Ja kijk een paar stevige brokken is natuurlijk juist wel echt,maar het hele veld met zulke stevige jongens dat komt niet veel voor in werkelijkheid omdat e.e.a meestal allang stuk gereden is.
En het loopt ook niet lekker.(net ruw grint)
Een mooie asfalt weg gaat ook zo,maar wil je echt een goed uitziende weg die er niet 50 jaar oud uit ziet probeer dan.

zaag de weg uit,uit hardboard.glimzijde boven
spuit hem met bus of airbrusch mat zwart.
laten drogen(goed)en dan er wat gips over strooien(wiT) en dat met een doek goed af poetsen.
Ziet er net uit als asfalt.
Beetje fantasie rijk poetsen en je krijgt allerlei effecten.
moet nog ergens foto hebben ik zoek
wim


janjozef

Echte as zou ik nooit gebruiken is veel te fijn, gezeefde kolen, maar dan echt fijn gezeefd, is volgens mij het meest natuurlijk voor het kolenbedrijf. voor een asfalt baan is de methode van ysbeer zzer goed geschikt.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Jurgen

hmm, net echt. Als ik niet beter wist zou ik denken dat het vakantiefoto's waren. [:o)][;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Bert

Bedankt voor jullie reacties.[:)]
We gaan dat eens allemaal proberen.