Nieuws:

Nu in MSM 272 MODELBANEN: Havenbaan Kaj-M | La Gleize

Hoofdmenu

De eerste loc serie 51 volgende week leverbaar

Gestart door BD1701, 02 april 2006, 15:07:37 PM

n/a

Die verlichting van Brelec is wel interresant, de reeks 45 van Olaerts is met deze leds uitgerust en die hebben qua lichtkleur precies het uitzicht van halogeen gloeilampen, hetgeen dus het best de werkelijkheid benadert (bij de 51 lijkt het of er zo'n grote SUV met xenonlampen je tegenmoet komt)
Kunnen de losse leds ook op het printje van 77-22-23-25 gesoldeerd worden, of is er een andere shuntweerstand nodig?

Ik heb de 5183 gekocht.

Wat me in de winkel reeds opviel is dat niet bij alle exemplaren de groene bedrukking even goed is, bij enkele kwam er geel op richels en naden doorheen.

Verder nog een punt van kritiek op het model van de 51 die ik hier verder nog niet gelezen heb.
Dat is dat de frontraampjes nogal aan de kleine kant zijn, en ook niet echt goed passen.
Dit was wat mij het idee van net niet de 51er uitstraling hebben gaf.
Ik had nog raampjes van een KMB reeks 60, en deze zijn ca 1,5 mm breder en hoger.
Maar ik denk dat deze wel de juiste afmetingen hebben, de ruiten van reeks 51 en 60 zijn in de werkelijkheid immers gelijk van vorm en afmetingen.
Ik heb dus de stoute schoenen aangetrokken en de vijl in de kap gezet en de KMB ruitjes erin gezet.
Ik moet zeggen dat dit al veel beter oogt.
Bij de reeks 60 waren de randjes met boutjes rond de ruiten een stuk dunner en fijner gehouden als bij de 51.
Wellicht dat dit ook iets voor Paul van PB messing modelbouw is.
Een supersetje met de trapjes voor de neus, de trapjes op de draaistellen en met fijne ge?tste raamkadertjes en uit plasticard gelaserde grotere ruitjes om je model helemaal perfect te maken.

Niet alleen kritiek natuurlijk, maar vol lof ben ik over de zeer mooie draaistellen (kan Jocadis niet aan tippen) en de rijeigenschappen.
Het is bij mij de enige lok die in staat is om met gemak 3 trix vloeibaar ijzer wagens te trekken, sterker dan de reeks 20 van Roco, en dat was al geen stakker.

Nu wachten tot mijn andere nummers binnenzijn.

Tom.

loco

Tom, zou je een foto kunnen plaatsen van de aanpassingen die je hebt aangebracht aan de reeks 51? Zou zeker welkom zijn.
Loco
Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be

ERVIN

Ja zou ik ook graag eens zien,dan kan ik het eens vergelijken met mijn 51ers.[;)]

n/a

Hier een foto.
Let wel dat er nog nieuwe kadertjes ontbreken.
Deze kadertjes zaten oorspronkelijk niet om de ruiten, dus de ruitjes zoals ik ze nu heb weergeven de toestand bij aflevering, er zat toen alleen een dunne gummi vatting omheen.
De montage met metalen kaders is later in gebruik gekomen, weet iemand wanneer.
Die kadertjes in model kunnen eigenlijk alleen mooi gemaakt worden in etstechniek (PB??????)

De ruitjes zelf zijn afkomstig van een KMB reeks 60.
Deze zijn met een fijne korrel geschuurd om de opgegoten ruitenwissers te verwijderen en vervolgens met polijstpasta dat je kunt kopen om krasjes op het schermpje van je GSM weg te poetsen weer helder gemaakt, een werkje van enkele minuutjes.

Roderik

Dat ziet er onmiddellijk heel wat beter uit.
Always be modelling!

Kedeng Kedeng

Goed gedaan Tom [:0]
Al heb ik het lef niet om het zelf te doen [:I]

janjozef

sorry maar ik heb er mijn bedenkingen bij. geef eerst eens de juiste maten van de ruiten in schaal 1/1 dan kunnen we dat bekijken maar zomaar de ruiten van een model nemen dat zelf al niet uitblonk in juistheid vindt ik heel gevaarlijk. Mogenlijk hebt ge de juiste maten vervangen door foute maten en dat zou pas idioot zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loebaske

Er zijn hier al flink wat verbeteringen en opmerkingen
vermeld over den 51, voor ieder zijn ding, ik kan maar
zeggen dat dit een supermodel is, met al zijn neg. en
pos. kanten, voor deze prijs !!! [:p][:p][:p]
want indertijd was er maar ??n 51 op de
markt en daar kraaide er geen enkele over, wat er fout
en goed was, en der waren er bikkel weinigen die den
51 in huis hadden en zekers geen 5 a 6 stuks want die
koste een pak meer dan nu + dat den deze nu trekkracht
heeft en den vorige was meer een vitrine model (en
durf dat zeggen) want die heeft 3maal in herstelling
geweest.... das nu mijn mening.
Eric

janjozef

Al heb ik er zelf geen enkel van jocadis, deze met een mehano onderstel rijden wel goed. Ik heb deze middag op de club nog een tijd met zulk een oude 51 gereden en kan zeggen dat het zeker geen vitrine modellen zijn. En dat ik ze ken onze penningmeester heeft er 3 van jocadis, en ze rijden alle drie goed.

Jan

loebaske

Ewel Jan, dan heb jij sanse, die van ons was
zekers geen uitblinker, die is ondertussen
al lang versast, want het was een maandag
model [:D] zoals men al eens zegt....

janjozef

Ik heb horen zeggen dat verleden zondag 28/05 Olaerts op de beurs in merksem stond met de 5102 kan iemand dat bevestigen ?

mark7758

5102 heb ik thuis liggen. Dus hij is uit.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

theedooz

Heb je daar toevallig ook een foto van?
Op de site van Rocky Rail istie nog niet te vinden.

Groet,

Tedo

mark7758

Nee nog niet. Zal eens kijken morgen als ik wat meer tijd heb.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

n/a

Voor wie de reeks 51 wat goedkoper wil hebben;
deze verkoper op Ebay biedt er regelmatig een aan, die op leuke prijzen blijven steken. [:D]