Kruis laser

Gestart door Opa-Bullcat, 26 mei 2014, 15:17:46 PM

Opa-Bullcat

Ik las laatst op een ander forum iets waarvan ik dacht das wel makkelijk om rails een beetje recht te leggen waar het moet :D

Dus maar eens aan het aanschaffen geweest, zie onderstaande kruis laser.







Kan ik tenminste ook eens de schilderijen en foto's recht hangen :)

Hans

SuSke

Als hij uitgerust is met een gyroscoop zal het makkelijk gaan, anders moet je hem zelf al eerst rechtop zetten :) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Opa-Bullcat

DIe zit er inderdaad in, mag 3 graden uit het lood staan :)

Rangeerduivel

Ik heb iets dergelijks uit een vroegere tijdelijke aanbieding bij Lidl.
Wel een veel eenvoudiger,en dus waarschijnlijk ook goedkopere versie,in een waterpas ingebouwd,die je uiteraard eerst waterpas moet zetten...

;)

conducteur

Over hoeveel meter rijkt de laserstraal op een muur? Bij 3 meter en 3 graden heb je dan een afwijking van 15cm... Ik denk dat ik toch op het zicht beter zie... Heb een oog voor scheef hangende kaders, posters ....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

MickeyMouse

Citaat van: conducteur op 26 mei 2014, 18:58:13 PM
Over hoeveel meter rijkt de laserstraal op een muur? Bij 3 meter en 3 graden heb je dan een afwijking van 15cm... Ik denk dat ik toch op het zicht beter zie... Heb een oog voor scheef hangende kaders, posters ....
Nee, nee, hij nivelleert zolang de laserpas niet meer dan 3 graden uit de pas staat...



conducteur

Ah :p je zet hem dus eerst zelf min of meer recht en dan doet hij de rest...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Opa-Bullcat

er zit een controle lampje op de laser, en als dat gaat branden zit je boven de 3 graden :D dus echt precies recht hoeft hij ook niet te staan.

Havoc

Heel handig spul. Heb een ouder model. Gebruik dat meer dan ik gedacht had toen ik het kocht.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

MickeyMouse

Citaat van: conducteur op 26 mei 2014, 19:29:20 PM
Ah :p je zet hem dus eerst zelf min of meer recht en dan doet hij de rest...
Inderdaad!! ;D

Dirky

Leuk gereedschap. Maar vergeef me, ik zie echt niet in waarom je zoiets kan nodig hebben om sporen "recht" te leggen. Ik gebruik eerder een rechte lat en meet t.o.v. de vloer als ik een "pas" wil uitzetten.

Graag een beetje uitleg! :)

alvast bedankt!

Havoc

Rechte latten van 5 meter zijn niet zo handig. Als je ondergrond niet vlak is gaat het ook nog, maar wel enkel als het omhoog gaat. Meten tov de vloer voor pas te zetten gaat enkel als je vloer pas is. Dit dingetje trekt ook een horizontale pas vanuit 1 punt. En als je wil zelfs de (binnen)hoek om wat niet met latten kan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

adrievans

Citaat van: Havoc op 26 mei 2014, 22:03:38 PM
Rechte latten van 5 meter zijn niet zo handig. Als je ondergrond niet vlak is gaat het ook nog, maar wel enkel als het omhoog gaat. Meten tov de vloer voor pas te zetten gaat enkel als je vloer pas is. Dit dingetje trekt ook een horizontale pas vanuit 1 punt. En als je wil zelfs de (binnen)hoek om wat niet met latten kan.


Hoeveel mensen hebben een baan met 5 mtr recht spoor??,ik ben het met dirky eens,gewoon eenvoudig met een latje of een touwtje spannen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.