Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Ik dacht het wel

Gestart door liefhebber, 13 mei 2014, 08:52:16 AM

liefhebber

Hoi,

Ik dacht dat ik ooit eens gezien heb dat er met K rails zowel gelijk als wissel stroom kan gereden worden.

dat kon niet tegelijk maar je kon wisselen d.m.v. een knop.

Ik vraag dit omdat mijn zoon 3 rail en ik 2 rail rijdt.

Weet er iemand hoe je dat doet.

bedankt.
 

PeterC

Bij K-rails zijn beide rails van elkaar geïsoleerd.  Dus geen probleem om die beide rails voor 2-rail te gebruiken.  Wel moet je opletten bij wissels: bij de 'normale' wissels zijn beide railstaven WEL met elkaar verbonden.  Bij de 'slanke' wissels daarentegen niet!  Normale wissels kan je zonder ombouw dus niet gebruiken voor 2-rail.

Het omschakelen?  Eén railstaaf is gemeenschappelijk 3-rail - 2-rail.  De andere rail schakel je via een wisselschakelaar om tussen 2- en 3-rail.
Groetjes, Peter


liefhebber

bedankt.

Kunnen beide dan bediend worden met mobile station 2, of moet dat gescheiden blijven.

Hoe doe je dat dan in de praktijk.
 

Huugooke

Als je drierail materiaal op je rails zet terwijl je in "tweerailmodus" bent krijg je kortsluiting.
Dus de twee samen gebruiken zie ik niet zo zitten. Van wagons kan je de wielen vervangen door geïsoleerde, maar loc's?

Huugooke

Maar je vraag was of ze beide door de MSII konden bediend worden; ja, maar niet tegelijk op dezelfde sporen. (IMHO)

liefhebber

Bedankt,

Ik weet dat ik moet overschakelen van het ene naar het andere, wil ik geen problemen hebben.

Is er dan ergens een handleiding voorzien ( heb het zelf niet gevonden) om dit tot einde te brengen,
of is er hier iemand die het geduld heeft mij dit uit te leggen.
 

OlivierV

Of schakel over op 1 van de 2 systemen? Dan heb je dat 2 -of 3-railprobleem niet. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Peter zegt het toch: K-rails hebben van nature gescheiden rails. Als je die scheiding kan volhouden door alle wissels ook te isoleren dan heb je op de duur een twee-rail systeem met drie rails !!
Als je de stroom op de rails aansluit en niet op de derde (de "bobbeltjes" in het midden) dan kan je met je MSII ook jouw treinen op de baan van je zoon laten rijden, als aan bovenstaande voorwaarde voldaan is ! Die digitale loc's trekken zich immers niks aan van waar de stroom komt. Van het moment dat hij een wagon uit zijn park op die baan zet gaat het "pats", want die wielen maken kortsluiting. Voor hem maakt het geen verschil als die rails van elkaar gescheiden zijn, van het moment dat hij terug één rail en de middenrail aansluit werkt het terug. Samen rijden met elkaars materiaal gaat niet zonder ingrijpende maatregelen aan het rollend materiaal zelf.

Ik ga er wel van uit dat beide banen digitaal zijn?