Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Rangeer vraagstukken

Gestart door loco, 30 maart 2006, 15:22:23 PM

loco

Ik ben op zoek naar rangeer-raadsels of vraagstukken. (Ik heb er geen ander naam voor). Het gaat over problematische rangeersituaties. Waarbij ??n of meerder goederenwagens van A naar B moeten gebracht worden over wissels en andere dingen, en liefst van al moeten deze wagens nog in een bepaalde volgorde geplaatst worden. Mestal geen probleem, maar vaak staan er wel enkele ander wagens en locomotieven in de weg om het maneuver mogelijk te maken.

Het is aan de rangeeder een oplossing te vinden voor het probleem.

Soms vind je deze raadsels in tijdschriften. Misschien vind je ze ook op het internet. Ik heb gezocht, maar niets gevonden. waarschijnlijk heb ik de verkeerde zoektermen ingetikt.

Wie helpt?

Loco

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

De twee meest gekende zijn de Tymesaver en de Inglenook. Als je naar de start van de link gaat die Gerolf gaf kan je ze alle twee vinden.

En in het januari nummer van Carendt staan er nog 3 andere: http://www.carendt.com/scrapbook/page45/index.html
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loco

Ik ga het toch eens rustig moeten bestuderen. Met al dat Engels wordt het er niet gemakkelijker op. Maar het ziet er naar uit dat dit het juiste is wat ik zoek. Maar er moeten er nog veel anderen bestaan. Ik weet nu al de termen waarop ik moet zoeken.
Thanks
Loco

Havoc

Veel van die puzzels zijn simpel als ge de eerste zetten goed doet. Maar oh wee als die eerste zetten niet goed zijn... Ik heb die Inglenook al vervloekt. De tymesaver snap ik eerlijk gezegd niet goed, daar kan ik zelf geen wagonneke verzetten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.