Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Trein van locomotieven

Gestart door The Railwarrior, 04 april 2014, 12:14:00 PM

The Railwarrior

Beste mensen,

Ik ben al een hele tijd bezig met plannen maken en zou daar bet nog wel even mee bezig kunnen zijn. Ik moet de zolder hier nog afwerken, een garage metsen,... Werkjes genoeg dus eer ik voldoende ruimte heb om aan mijn modelspoorweg te kunnen beginnen.

Ondertussen schuim ik verschillende shows af om ideeën op te doen. En natuurlijk pik ik her en der al wat materieel mee.

Nu heb ik van in mijn jeugd samen met mijn vader en grootvader ook ooit wat modules gebouwd. Enkele jaren geleden is mijn grootvader helaas overleden en bij opruimingswerken is er heel wat spoorwegmaterieel weer opgedoken. Vooral belgisch materieel. Nu was lang mijn idee om een landschap te bouwen naar belgisch voorbeeld tot ik op een beurs iemand zag rijden met een trein van locomotieven. Nu dacht ik dus wat als we een zuid frans landschap bouwen waar een trein van locomotieven passeert met bestemming italie (waar nogal eens wat belgische locomotieven hun oude dag doorbrengen) daarmee kan ik dit oude materieel herbenuttigen. Aangezien ik nogal wat herrineringen heb aan deze oude loc's doe ik ze liever niet weg.  Maar nu de vraag, hoe kan ik best dit tewerkstelligen, elke loc heeft een ander rijprofiel, andere vertandingen, en rijden dus op verschillende toerentallen andere snelheden. Hoe zou ik best te werk gaan?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

TBCédric

Ik zou persoonlijk er dummy's van maken. Dat lijkt mij het beste. Dan kan 1 lok de andere loks trekken zonder enige moeite én last van verschillende snelheden.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

PietB

De simpelste manier(maar ook de duurste) is digitaliseren.
En dan met koploper besturen , de loc's met geijkte snelheid in tractie laten rijden.

De goedkoopste manier maar erg bewerkelijk is om, bij een bepaalde rijregelaarstand de langzaamste loc als uitgangspunt te nemen en met voorschakel weerstanden (of diodes bij een wisselstroom baan) de snelheden van de andere loc's hier op aan te passen.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om een tweetal loc's met de zelfde rijeigenschappen als tractie voertuig te nemen en de rest te degraderen tot passieve loc.
Door de aandrijving er uit te halen, het worden dan eigenlijk wagons met het uiterlijk van een loc.

grt Piet.

Rangeerduivel

Bjorn,
Het eenvoudigste is volgens mij van de loc's dummy's te maken.
Je neemt de motor en/of een deel van de aandrijving weg,zonder evenwel te beschadigen en trekt de loc's gewoon als wagons.
Als dit volgens de regels der kunst gedaan wordt kan je,als je je later bedenkt,alles terug inbouwen zodat je weer een volwaardige loc bekomt.
Een andere mogelijkheid is in elke loc een decoder in te bouwen en de cv's aan te passen(uiteraard enkel bij digitaal rijden).
Op die manier kan je alle loc's hetzelfde rijgedrag laten bekomen,maar dat is dan een héle boterham CV-puzzelwerk,waar je een tijdje zoet mee bent!
En helemaal 100% zal het waarschijnlijk toch niet lukken.
Er zijn verschillende factoren waar je rekening dient mee te houden;max-en min snelheid,optrek,afrem(uitlopen) enz,enz...
Als bvb één loc op een wissel even stroomloos raakt,kan dit al voor problemen zorgen.
Volgens mij is de eerste optie de beste(ondervinding) én de gemakkelijkste.
Tip;Vanzelfsprekend plaats je de loc's in de sleep volgens gewicht,zwaarste vooraan,lichtste achteraan,zo vermijd je problemen in de bochten.

;)

Heb ondertussen al gemerkt dat Bossie mij al voor is met goede raad  ;D ;D

Klaas Zondervan

Dummy's er van maken is verreweg het eenvoudigst.

dani

ik ben akkoord dat dummies maken het eenvoudigste is, maar toch zou ik daar pas als laatste aan denken....   Uiteindelijk ga je toch dingen demonterenen wijzigen, ook al hou je ze allemaal netjes bij.   Denk vooral aan het waardeverlies .  Iets "origineel jaren 50"  is waardvoller dan iets "gerestaureerd van de jaren 50"   als je me begrijpt !    Motoren uitbouwen en weer in is op zich geen ramp maar het valt wel onder dezelfde noemer.

Rijd je analoog of digitaal ?

Als je analoog rijdt is de manier met voorschakelweerstanden en/of diodes te werken.  Maar dan ga je natuurlijk ook weer ingrijpen in het "binnenste" van je loks.  Als dat hele oude exemplaren zijn verlies je een pak waarde.

Rij je digitaal, dan is het helemaal moeilijk.   De oude loks digitaliseren is een optie, maar ook hier weer het waardeverlies  van de "rakkertjes" bij de ombouw.    Als je ze wel wil digitaliseren (wat op zich niet zo moeilijk is), dan is een goede controller en / of software  inderdaad de oplossing zoals Piet aanhaalt.  Testrijden, ijken en dan instellen....




Dus ook al is het een aanlokkelijk idee om een "trein van lokomotieven" te maken, zou ik toch zeggen : bezint eer ge begint.    Of doe dit met de minst waardevolle modellen, sowieso.
Misschien eerst eens de waarde (laten) schatten van wat je in handen hebt.  Als het  "13 in een dozijn" spullen zijn, ga er voor...   ZIjn het echte "valuables" dan hou je ze best origineel denk ik.   Vooral indien ze van je grootvader zijn, zou het best wel eens kunnen dat er waardevolle stukken bij zijn.


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 04 april 2014, 13:24:26 PM
Denk vooral aan het waardeverlies . 
Als je niet van plan bent om ze te verkopen, dan is het waardeverlies niet interessant.
Bovendien is zo'n demontage altijd omkeerbaar. Dus ik zie dat probleem niet zo.

dani

#7
ik relativeerde het ook al even, maar toch...   Van zodra je er een soldeerbout tegen houdt, ben je centen kwijt .  Dat is gewoon een feit
Citaat van: dani op 04 april 2014, 13:24:26 PM
Iets "origineel jaren 50"  is waardvoller dan iets "gerestaureerd van de jaren 50"   als je me begrijpt !    Motoren uitbouwen en weer in is op zich geen ramp maar het valt wel onder dezelfde noemer.

Ook als je ze zelf niet wil verkopen, misschien doet de volgende generatie dat wel ?   Mijn treinencollectie is een soort "spaarpotje" voor mijn  "nabestaanden" van wie ik nu al weet dat ze geen treinbaan zullen bouwen, en ik ga geen waardevolle spullen aanpassen.  Nou niet dat ik zo veel waardevolle loks heb, maar toch enkele  die iets of wat waarde hebben.
  Integendeel, enkele van mijn  oude knarren  zijn (in mijn ogen dan) meer waard nu ze gedigitaliseerd en wat gepersonaliseerd zijn, dan in hun oorspronkelijke analoge staat waarbij ze ééntje uit 3 miljoen waren.  Voor andere verzamelaars daarentegen zijn ze waardeloos, behalve om er een decoder en/of motor uit te slopen of wat kleine onderdeeltjes te recycleren.

De rest is natuurlijk een kwestie van "persoonlijke mening", Klaas.    Ik denk niet dat jij en ik het echt vaak  helemaal eens gaan zijn over een onderwerp, maar ik heb daar geen moeite mee.   "We can agree to disagree". Even veel respect en geen hoog oplopende discussies, zo leef ik.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

The Railwarrior

Beste,

Even ter verduidelijking, het gaat niet per se om materieel dat zo erg oud is denk ik, mijn grootvader is in de jaren 90 op pensioen gegaan en heeft toen het meeste materieel gekocht analoog wel te verstaan, ik ben in de toekomst zoiezo van planom digitaal te gaan rijden, het gaat hem om een type 62,80 en 20 van roco, een am66 van jocadis de rode uitvoering en een tpe 16 in memling kleuren van marklin. Ik denk nu niet per se dat deze modellen zodanig veel waard zijn maar ik hecht er zelf veel sentimentele waarde aan. Vandaar dat ik ze liever nog eens zie rondrijden op een baan dan dat ze in een doos of op een kast staan stof te verzamelen. Ikzelf zie heel graag italiaanse modellen en franse modellen, silmpelweg omdat ik altijd wel veel in de regio tussen frankrijk en italie vertoeft heb. Tegenwoordig kom ik zelfs nog altijd veel in vooral zuid italie aangzien mijn wederhelft van daar afkomstig is. Bovendien moet ik ook bekennen dat ik al eens gespoord heb tussen marseille en nice en eerlijkgezegd helemaal weg was,van de scenery daar. Echt een prachtlijntje langs de zuid franse badplaatsjes... Vandaar is het wat onvereenigbaar met de locomotieven die ik heb, ik zie zo een trein van locomotieven dan als oplossing. Het vandaar dat beide ideeën wel goed zijn in weze, als je iets kan uitbouwen kan je het ook inbouwen en digitaliseren dan kan je ook nog alle kanten op. Hoe dan ook de waarde zal toch kelderen bij welke bewerking ook... Ik stel de vraag hier enkel om te bepalen in welke richting ik het beste verder plannen maak... Ik denk dat vroeg of laat er toch keuzes gemaakt zullen worden en je kan nu eenmaal niet alles hebben, zo zou ik een grensstation kunnen maken tussen belgie en frankrijk waar belgisch en frans materieel van loc wisselen, maar dan heb je niet die zuid franse sfeer, of dus een trein van locomotieven desnoods op de grens tussen italie en frankrijk... Zoals eerder vermeld verhuist er nog al eens wat materieel naar italie van hieruit. Een collega modelbouwer operde zo al eens om gewoon mijn belgische treinen in zuid frankrijk te laten rijden, het is nu eenmaal allemaal een beetje fantasie en in je fantasie mag en kan alles nu eenmaal... Wat denken jullie?

Ps: mss is mijn formulering eerder iets voor de rubriek denkpistes en aan de moderatoren, u bent uiteraard vrij om dan de topic te verhuizen.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 04 april 2014, 15:29:19 PM
De rest is natuurlijk een kwestie van "persoonlijke mening", Klaas.    Ik denk niet dat jij en ik het echt vaak  helemaal eens gaan zijn over een onderwerp, maar ik heb daar geen moeite mee.   "We can agree to disagree". Even veel respect en geen hoog oplopende discussies, zo leef ik.
Helemaal mee eens Dani.
Wij hebben blijkbaar heel verschillende opvattingen over de waarde van modellen. Ik zie mijn treinen puur als speelgoed, en niet als investering voor de toekomst, en ook geen appeltje voor de dorst voor de nabestaanden. Wat ze met mijn treinen doen als ik er niet meer ben, dat zal mij worst wezen. In jouw beleving zijn ze trouwens niet veel meer waard, want bij mij is vrijwel niets meer in fabrieksoriginele staat. Bijna alles is op de een of andere manier aan mijn wensen aangepast.

tunnelmotor2000

Fabrieksoriginele toestand ::) dat houdt voor mij in dat je thuis komt met je nieuwe aankoop, deze in een vitrinekast zet, uit de zon, haja de slechte UV stralen tasten de lak aan, en that's it.
Van zodra een lok gereden heeft is aan die voorwaarde niet meer voldaan en dus niet meer origineel, heel, heel strikt genomen weliswaar.
Anderzijds zijn er dan de mensen die hun lokomotieven wel gebruiken maar deze kraaknet wensen te houden. Een nobel streven waar men in 1/1 gewoonweg niet in slaagt of kan in slagen.
Ik behoor tot de bende die een lok of wagon koopt, eventueel verbouwd, vervuilt en gebruikt en helemaal niet wakker' ligt van het verlies van waarde door mijn opwaarderingen tov nieuw in doos.
Waardeverlies, hoe bereken je dat? Is dat dan de prijs van nieuw minus aantal u@ x€ dat je er plezier aan hebt gehad plus in mindering brengen van eventueel onderhoud?
Nee voor mij zijn modelspooritems gewoon gebruiksvoorwerpen zoals een mixer of telefoon of whatever en die verliezen ook hun waarde maar zorgen wel voor gemak, plezier en wat nog meer.