Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

volgwieltjes BR23

Gestart door stoomloc, 02 april 2014, 13:24:53 PM

stoomloc

Ben momenteel aan het testrijden met allerlei materiaal waaronder ook met een stoomloc BR23. Als deze BR23 op een wissels in mijn schaduwstaton komt springen de volgwieltjes vooraan uit de sporen  ???. Je zou kunnen denken dat het aan wissels ligt, maar ik heb nog een BR01, BR50 en BR51 waarvan de volgwieltjes mooi op de wissels de juiste lijn rijden.

Ik heb al geprobeerd met klein stuk metaal aan de onderzijde van de volgwieltjes vast te maken en toch nog springen ze uit de wissels. :-\

Hoe kan ik dit probeem oplossen ?

Wim

Michiel

Ik zou eerst de wielafstand van de voorlopers eens nakijken. Mogelijk dat deze van de BR23 niet juist staan. Neem er een NEM-blad bij om te weten hoeveel afstand er tussen de flenzen in H0 zou moeten zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Welk merk Wim?
Is het veertje dat die naloper op de sporen drukt niet defekt
Met vriendelijke groeten
Peter

stoomloc

Michiel en Peter,

Ik zal dit even nagaan en laat nog iets weten. ;)

Wim

jean-luc

Nog geen tijd gehad Wim?
De twee meest voorkomende oorzaken werden hierboven gegeven.
Ik ben wel even benieuwd hoe het bij jou zit.

stoomloc

Inderdaad Jean-Luc nog geen tijd gehad.  :( Maar ondertussen het probleem opgelost.

Ik heb het probleem als volgt opgelost : ik heb de volgwieltjes losgemaakt en de vaste trekhaak verwijderd. Daardoor kwam er meer ruimte vrij en heb ik in de uitsparing een zwaar stuk metaal gelegd. Nu springen de volgwieltjes op geen enkele wissel meer uit de sporen. :)

Ook aan Peter en Michiel, bedankt voor de goeie raad. ;)

Wim

jean-luc

Goed opgelost Wim.
Als de kernredactie het goedkeurt kan dit misschien een klein artikeltje zijn dat Wim kan maken.
Vermoedelijk kampen nogal wat modelspoorders met dergelijk probleem. Een foto er bij en klaar is kees; zo'n tips zijn goud waard.
Kernleden ... aan u.  ;)

stoomloc

Jean-Luc,

Ik wil gerust hier op het forum ook een paar foto's plaatsen als ik daarmee modelspoorcollega's kan helpen met veel plezier. Wel zal je even geduld moeten oefenen aangezien ik nu met 2 communicanten zit.  :)

Groeten Wim

jean-luc

Dikke proficiat met de communicanten Wim   :D  wij hebben er ook ooit twee in één keer gehad  8)
Ze krijgen toch wel een trein zeker ...
Als je een kleine bijdrage schrijft voor ons lijfblad dan kan iedereen er van genieten, ook de niet-forumbezoekers.

Groeten, Jean-Luc

stoomloc

Jean-Luc,

Een trein !!! :o Een GSM zeker, dat is wat de jeugd tegenwoordig wil.

Ik wil wel zo'n artikeltje schrijven als de redactie akkoord is. Laat maar iets weten.

groeten Wim

mahtoska1

Hey Wim,

Gewoon een artikel schrijven en opsturen naar de redactie.

Johnnytrein

Wim een GSM daar kunnen ze tegenwoordig ook onze miniatuur treinen mee besturen hoor. :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

stoomloc

Citaat van: Johnnytrein op 02 juni 2014, 07:08:21 AM
Wim een GSM daar kunnen ze tegenwoordig ook onze miniatuur treinen mee besturen hoor. :)

Johnny,

Niet bij stil gestaan. :) 

Mijn oudste zoon is soms wel bezig met modeltreinen analoog wel te verstaan. Indien hij zijn locs met een Smartphone wenst te besturen, moet er nog heel wat omgebouwd worden aan zijn locs.  8)

Wim