Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

decals maken

Gestart door wisselstromer, 02 april 2014, 10:38:21 AM

wisselstromer

ik heb een vraag
niet echt treingebonden maar het kan hiervoor ook nuttig zijn denk ik
ik ben naast treinverzamelaar ook verzamelaar van F1 schaalmodellen op 1/43
nu zijn er naast de standaardmodellen (minichamps; spark, hotwheels, TSM,...) ook veel modellen die niet uitgebracht zijn omdat ze bv maar 1 GP met aangepaste reclame rondreden.
ik ben dus van plan om nu zelf wat decals te maken maar ik geraak er niet uit
ik heb mijn files in illustrator CS2 getekend en ik heb mij laten vertellen dat die files moeten gevectoriseerd worden.
1e vraag, waarom moet dat??? ;-)
2e vraag, kan ik mijn files niet gewoon rechtstreeks op decalpapier printen en deze dan gewoon zelf uitknippen??

wie kan mij hierbij helpen?
een voorbeeld van een te printen file

wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

dani

niks vectoriseren, hoor... als de resolutie van je prin voldoende is, kan je gewoon afdrukken op decal papier.
Dat vectoriseren is als je echt met heel hoge resolutie printers wil gaan werken voor bvbv  op schaal Z of zo te  "decallen"....

Ik heb al enkele decals zelf geprint en dat lukt prima met een gewone kleuren laser printer.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

wisselstromer

#2
en print jij dan rechtstreeks vanuit het programma of maak jij er een pdf of jpg van ?

alvast bedankt voor de info ;-)
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Peter

Wim,
Ik print die jpg's gewoon vanuit het programma Photoshop dat ik gebruik.
Hierdoor kan ik de afmetingen van het onderwerp nog aanpassen juist voor ze geprint wordt
Met vriendelijke groeten
Peter

wisselstromer

ok peter
dan ga ik ook gewoon uit illustrator printen

alvast bedankt

wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

dani

inderdaad, eens je de pagina layout en de positie van de decals hebt vastgelegd kan je rechtstreeks vanuit je software printen.

Met een JPG of pdf werken leidt waak to kwaliteitsverlies  (deze formaten zijn er voor gekend dat ze inderdaad minder ruimte op de harde schijf innemen maar de kwaliteit (resolutie)  laat dan vaak te wensen over.

Oh, en by the way, je kan ook een inktjet printer gebruikenin plaats van een laserdrukker !
Je moet dan enkel de inkt op je je decal "fixeren" alvorens aan te brengen, anders lost hij deels op in  het (lauw) water waarmee je de lijm van je decal activeert.   Het fixeren kan je met de door de fabrikant aangeboden producten uit de vakhandel.


check dit eens even, je gaat er zeker vinden wat je zoekt.

http://www.microscale.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=FINPROD

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

wisselstromer

en bij een lazerprinter gaat de verf niet weg?
die kan je direct in het water leggen?
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

marc goovaerts

Het omzetten naar PDF vanuit Illustrator hoeft niet je resolutie te verminderen. Zeker niet bij vectoriele files.
Het hangt gewoon van de instellingen af die je gebruikt.

Ik ben hier een tijdje bezig geweest met een absurd grote file (meer dan 750.000 elementen) en als ik die als .ai wegschrijf, kan Illustrator het met 4 Gb RAM zelfs niet meer geopend krijgen zonder te crashen. Omzetten naar PDF met de instelling 'Illustrator default' of 'High quality print' werkt wel. En je kan daarna gewoon vectorieel in Illustrator verder openen en werken. Maar het gaat dan ook om een uitzonderlijk zware file.

Een andere mogelijke reden om PDF te gebruiken is de combinatie van Mac en een HP laserprinter (de mijne is een CP1525). Dat geeft zowel in Photoshop als Illustrator gegarandeerd een verschrikkelijk donkere afdruk. Enige manier om dit op te lossen (die ik bij veel discussies op het web vond) is de file om te zetten naar PDF en vanuit Acrobat te printen, waarbij je moet experimenteren met de instellingen voor het zwart.
Algemene regel: Mac-gebruikers blijven liefst ver weg van HP printers. Ook hun bijgeleverde programmatuur houdt enkel rekening met PCs.

dani

Citaat van: wisselstromer op 02 april 2014, 12:56:08 PM
en bij een lazerprinter gaat de verf niet weg?
die kan je direct in het water leggen?
inderdaad at klopt als een zwerende vinger.
Wel zorgen dat je decal papier geschikt is voor laserprinter, of anders heb je een flink probleem  dat een dure herstelling zou kunnen teweegbrengen aan je printer. 
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

marc goovaerts

Citaat van: wisselstromer op 02 april 2014, 12:56:08 PM
en bij een lazerprinter gaat de verf niet weg?
die kan je direct in het water leggen?
Een standaard inkjetprinter werkt met (oplosbare) inkten. Bij een laserprinter of een UV-printer wordt de gedrukte laag eigenlijk omgezet naar een dun laagje vastgesmolten 'plastic', en is het dus niet meer oplosbaar in water.

wisselstromer

hartelijk dank allemaal
ik heb dit papier besteld
Doorzichtig laser decalpapier

216 × 279 mm. Maak voortaan je eigen logo's, namen, strepen, tribals, race emblemen, glas in lood, borden, vliegtuig en militaire en andere persoonlijk decal werk op Modelbrouwers decal papier - ook wel transferpapier genoemd.

Het werkt als iedere andere decal, knip het uit, leg het eventjes in het water en schuif het op zijn plaats. Gebruik transperant decal papier voor de meeste toepassingen maar houd er rekening mee dat donkere ondergronden bij lichter geprinte kleuren iets kunnen doorschijnen. M.a.w. gebruik wit decal papier als u een lichte afbeelding op een donkere achtergrond wilt plaatsen.

De beroemde wrijfletters zijn nergens meer verkrijgbaar dus print ze zelf uit met het Modelbrouwers.nl decalpapier!
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

marc goovaerts

Veel succes ermee ! Maar modelbrouwers.nl is heus niet de enige of beste leverancier voor decalmateriaal hoor. Ondanks je enthousiasme.
Surf maar eens wat rond. Er zijn er zelfs die voor jou kunnen printen, inclusief met witte ondergrond (voor zuivere kleuren). Zelfs metaalkleuren horen bij de mogelijkheden. Het grootste probleem voor zelfgemaakte decals is het zuiver rondom het motief uitsnijden ervan.

wisselstromer

ok dan ga ik zeker eens verderzoeken
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer