Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Dwarsligger

Gestart door janieburton, 20 maart 2014, 20:00:49 PM

janieburton

Het boek van Marc Descheemaecker.

Zou het de moeite zijn om het te kopen en na het lezen ervan een ander beeld krijgen over de NMBS, of is dit een afrekening?
 

chef garde

Mijn visie: een afrekening.

Spendeer uw geld nuttig, weet dat hij per verkocht boek nog een percentje ontvangt ook ...

stefan

zeker een afrekening, en proberen de schuld op andere te steken voor zijn mislukking.

Buikske

Alvorens voorbarige conclusies te trekken, zou het misschien beter zijn eerst het boek te lezen.

Heb het boek bijna in één maal uitgelezen.

Olivier
 

PietB

Ik heb het boek besteld, vond de omschrijving dusdanig dat ik er het geld (10,00 Euro) voor over heb.
En dan komende zomer langs de rand van het meer in Vielsalm op mijn veranda dit boek lezen, met uitzicht op de spoorbaan, lijkt me heerlijk.
Ik kijk er nu al naar uit.

Omschrijving:
In 2002 waagt Marc Descheemaecker, gepokt en gemazeld in het internationale bedrijfsleven, na een stoelendans de sprong naar de logge overheidsinstelling NMBS. Hij zoekt er als kersverse civil servant zijn weg in een omgeving waar politieke benoemingen, taalevenwichten en bijhorend gelobby aan de orde van de dag zijn. Twee jaar later schopt hij het tot gedelegeerd bestuurder van de NMBS. In die hoedanigheid zit hij mee aan de onderhandelingstafel met binnen- en buitenlandse politici, vakbonden en leveranciers.

Via uit het leven gegrepen anekdotes en kritische observaties schetst Descheemaecker een onverbloemd beeld van een van onze grootste overheidsinstellingen. Hoe verliepen de Fyra- en Diabolo-soaps achter de schermen? Hoeveel macht hebben de vakbonden nu echt? Wie neemt nu precies de beslissingen bij de NMBS? Waarom mocht Descheemaecker niet langer gedelegeerd bestuurder van de NMBS blijven? En waarom leidde dat tot zo'n opvolgingscircus? Geen technisch of juridisch discours dus, wel een glasheldere analyse van hoe het is om voortdurend te schipperen tussen publieke dienstverlening en de economische eisen van een overheidsbedrijf.

In Dwarsligger blikt Descheemaecker niet enkel achterom, maar ook vooruit naar de toekomst van een overheidsinstelling die de transformatie tot een dynamische onderneming nog moet maken, met interne spelers die te veel aan hun eigen belangen denken en politieke partijen die de NMBS nog te vaak gebruiken als ideologische hefboom.


Ik zou willen dat Bert Meerstadt (pres dir NS van 2009-2013) ook zo'n boek schreef.

grt Piet.