Schatten op zolder en op andere plaatsen

Gestart door Huugooke, 06 maart 2014, 14:02:00 PM

Huugooke

Stel: je bent aan't rommelen en je vindt een doos met oude Märklin sporen, wissels, transfo....
Wat doet iedere rechtgeaarde zestigplusser dan? Hij laat de rommel voor wat het is en begint netjes een ovaaltje te leggen, sluit de transfo aan en... rijden maar.
Aah, de geur van warme koolborstels; het zachte geraas van de sleper op de metalen sporen.

Maar vertel me eens, beste Märklinisten, waarom valt die grote stomer met al die wielen en een propere sleper, altijd stil op de wissels, en dat kleine rangeerding niet?

dani

geen idee.  misschien heeft die geen zin in wissels ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: dani op 06 maart 2014, 14:09:55 PM
geen idee.  misschien heeft die geen zin in wissels ?
Ja zeg, als dat alles is dat ge kunt bedenken, ga dan maar verder de mannen van de waterleiding in't oog houden zulle! ;D

dani

't is al goe, trekt er dan uwe plan mee.  breek de rails weer af en haal er de wissels uit hee .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: dani op 06 maart 2014, 14:32:36 PM
't is al goe, trekt er dan uwe plan mee.  breek de rails weer af en haal er de wissels uit hee .
Heb ik al geprobeerd, maar dan ontspoort 'm en valt 'm helemaal stil op die plaats! ;D

tsjoektsjoek

bij mij is het net andersom op de slanke Marklin wissels
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

Chrisrail

#6
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

dani

yep, Märklin heeft oof wissels met groter boogstraal, die dus  niet in een hoek van 24° afbuigen maar in een kleinere hoek, zodat de bochten realistischer zijn.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Chrisrail

#8
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

dani

dat zou ik moeten opzoeken....     
*zocht even op het web...   en slaakte een zucht *

12,1 ° dus, boogstraal 1114,6 mm. (bij Märklin C rail ook gekend als R9, de grootste straal in non-flexi rails)

Je zou het natuurlijk ook eens kunnen gaan google'en of bij www.marklin.be gaan zoeken.

o.a. dit kreeg ik van Google :   http://www.digitalshop.be/product.php?id_product=670







"des duivels oorkussen, zeg ik U !"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Huugooke op 06 maart 2014, 14:52:44 PM
Heb ik al geprobeerd, maar dan ontspoort 'm en valt 'm helemaal stil op die plaats! ;D
LOL.... zotgat !

Ik zou 't ni echt weten waarom.  is de rail VOOR en NA de wissel ook proper en zuiver ?  geen roest of slecht contact ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Daarom is Huugooke zo braaf de laatste tijd. :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Geert

De tender van de grote stomer (met de sleper eronder) verzwaren?


En die boogstraal ???, het gaat hier over M-rails denk ik...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Huugooke

De sleper zit onder de lok.
Ik vind het raar dat die met al zijn wielen een slechter contact maakt dan dat kleintje met zijn kleine wieltjes.
Die is trouwens inderdaad zwaarder dan die grote. Je verwacht bij dit soort rails eigenlijk geen contactproblemen.
Ook nog zo'n praktische bedenking: waarom ze het "pinneke" aan de lok zetten en het gaatje aan de tender. Omgekeerd zou zoveel gemakkelijker geweest zijn.

dani

Citaat van: Geert op 06 maart 2014, 22:09:11 PM
En die boogstraal ???, het gaat hier over M-rails denk ik...
Als iemand vragen heeft over "slanke wissels" dan is't  maar beleefd om even te verklaren wat dat zijn, toch ?  Al is 't dan met een scherts en een verwijzing naar Google :-P
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.