Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

NS

Gestart door janieburton, 06 maart 2014, 11:04:05 AM

janieburton

Deze mogend om 9 uur in het kort TV nieuws op Ned. 1

De NS zou eventueel delen van de stations(perrons) terug willen afsluiten(met poortjes) voor niet reizigers, mensen zonder "chipkaart" of treinticket om zo het zwart rijden tegen te gaan.

 
 

nmbssncb

De NS willen dat iedereen met een "elektronisch" ticket reist en niet meer met een papieren ticket.  Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals reizigers met een internationaal ticket.  Dus er komen wel enkele "bemensde poortjes".  Hoe de NS dat denkt op te lossen voor kleine(re) stations in mij nog niet duidelijk.
De NS hopen met de poortjes ook zwartrijden tegen te gaan.  Maar het is al aangetoond dat de hardnekkige zwartrijder steeds slimmer wordt en toch weer een manier vindt om "gratis" te reizen.  Alleen ticket controle in (op) de trein kan zwartrijden pas echt tegengaan.
Het is ook natuurlijk een vorm van bezuinigen voor de NS.

Het probleem is dat veel stations, in Nederland en in Belgiƫ, en ook in andere landen, gebruikt worden als "passage", door mensen die niet gaan reizen met de trein maar de passage een snelle manier vinden om aan de "andere kant" van het station te komen waar vaak ander openbaar vervoer e.d. aanwezig is.
Veel grote stations hebben 2 of meer in- en uitgangen die niet-treinreizigers gebruiken om sneller "aan de andere kant" te komen.  In Nederland zijn goede voorbeelden Amsterdam en Leiden.  Vooral voor het station in Leiden is voor "passanten" het zeer ongunstig niet door het station te lopen omdat dan een flinke omweg moet gemaakt worden.  In Gent bijvoorbeeld is dat niet zo aan de orde omdat er direct naast het station een onderdoorgang is.

Het "elektronisch" reizen komt er hoe dan ook.  Met een chipkaart, bankkaart, mobiele telefoon, enz.  Die ontwikkeling is niet meer tegen te houden.


Willy
Willy

Peter

Wat gaan ze nog allemaal uitvinden om ons op kosten te jagen, want reken maar dat zo'n electronische kaart enz niet gratis zal uitgedeeld worden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: nmbssncb op 17 maart 2014, 12:36:35 PM
Hoe de NS dat denkt op te lossen voor kleine(re) stations in mij nog niet duidelijk.
Kleinere stations worden niet afgesloten. Ze zijn juist jarenlang bezig geweest om de stations deel te laten uitmaken van de openbare ruimte. Op veel stations is dat onmogelijk terug te draaien zonder dure infrastructurele aanpassingen.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 17 maart 2014, 13:21:22 PM
Citaat van: nmbssncb op 17 maart 2014, 12:36:35 PM
Hoe de NS dat denkt op te lossen voor kleine(re) stations in mij nog niet duidelijk.
Kleinere stations worden niet afgesloten. Ze zijn juist jarenlang bezig geweest om de stations deel te laten uitmaken van de openbare ruimte. Op veel stations is dat onmogelijk terug te draaien zonder dure infrastructurele aanpassingen.

Ik zie dat anders, een station is gedeeltelijk een openbare ruimte, de perrons zijn enkel voor treinreizigers.
 

Havoc

Als dat die zelfde chipkaart is van Philips/NXP die in bvb London wordt gebruikt, dan gaat dat niet helpen tegen zwartrijden want de beveiliging daarvan is zo lek als een zeef. Vraag me trouwens af wat voor soort kaart de Mobib is. Zal waarschijnlijk even grote rommel zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: Havoc op 17 maart 2014, 22:29:44 PM
Als dat die zelfde chipkaart is van Philips/NXP die in bvb London wordt gebruikt, dan gaat dat niet helpen tegen zwartrijden want de beveiliging daarvan is zo lek als een zeef. Vraag me trouwens af wat voor soort kaart de Mobib is. Zal waarschijnlijk even grote rommel zijn.

Mobib?? ?? ??
 

nmbssncb

Citaat van: Peter op 17 maart 2014, 12:43:28 PM
Wat gaan ze nog allemaal uitvinden om ons op kosten te jagen, want reken maar dat zo'n electronische kaart enz niet gratis zal uitgedeeld worden.


Peter,

In Nederland wordt er nu gewerkt aan de mogelijkheid om een bankkaart (creditkaart) te gebruiken en zal het aanschaffen van een aparte openbaar vervoer chipkaart niet meer nodig zijn.

Willy
Willy