Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Ongeval Rotterdam

Gestart door janieburton, 06 maart 2014, 10:59:53 AM


PietB

Mij ongaat het ten ene male wat dit soort berichten op een modeltrein forum voor zin hebben.
Kan iemand mij dat uitleggen, of is het alleen maar de lust naar sensatie en ramptoerisme?

grt Piet.

Rangeerduivel

Helemaal met je eens Piet

;)

janieburton

#3
Citaat van: bossie op 06 maart 2014, 11:10:19 AM
Mij ongaat het ten ene male wat dit soort berichten op een modeltrein forum voor zin hebben.
Kan iemand mij dat uitleggen, of is het alleen maar de lust naar sensatie en ramptoerisme?

grt Piet.

Er is toch ook bericht geplaatst over en ongeval met een trein in Frankrijk, ergens begin februari.
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,19789.0.html

En is toch ook in de rubriek "Grootbedrijf".

Bossie, laat ik verder gaan in uw gedachtegang: Heeft het zin om een posting te maken over een "treinspotting" plaats in de USA of over een trein in India, enz...........

je kan dan ook zeggen wat heeft dat dan te maken met modeltreinen Het heeft niets te maken met sensatie of ramptoerisme het is gewoon een nieuwsfeit.

 

mark7758

Het verschil is ongeluk of zelfmoord. Beide zijn erg voor de treinbestuurder.  :-[
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Dirky

tja Piet, dan vraag ik me af wat voor zin de draadjes in de babbelhoek hebben? verjaardagen, irritaties, wat maakte mijn dag, ... ( en ik kan er zeker nog veel uitpikken); geen van die dingen heeft met modeltreinen te maken en toch worden die hier ook goed gevolgd...


PietB

Nou ik zal je vertellen waarom ik me aan dit bericht stoor en dan houd ik er daarna over op.
6 jaar geleden tijdens een afname rit van een treinsstel ben ik getuige geweest van het effect van een springer.
Ik was toen hobby machinist bij een stichting die oldtimer treinen verworf en restaureerde.
Dit laat je nooit meer los, vreselijk!
En ik realiseer me heel goed dat dit mijn 'hangup' is.

Maar ik vind de berichtgeving van dit soort gebeurtenissen heel vaak een groot sensatie en ramptoerisme gehalte hebben.
En dat terwijl er achter de gebeurtenis zelf veelal zeer grote persoonlijke drama's schuil gaan.
Denk vooral aan de machinist, die kan er niets aan doen dat hij/zijn op de plek is waar iemand rondloopt die met zichzelf in de knoop zit.
En het slachtoffer van zijn eigen wanhoopsdaad, maar ook familie en vrienden van de overleden persoon.
Want laten we duidelijk zijn je wint het zelden als mens van een trein.

Tot zover mijn motieven om tegen het bericht in het geweer te komen.
Zoals beloofd is dit het laatste wat ik er over schrijf, want mijn standpunt en de reden daarvan is nu bekend genoeg.

grt Piet.

janieburton

Citaat van: bossie op 06 maart 2014, 12:09:17 PM
Nou ik zal je vertellen waarom ik me aan dit bericht stoor en dan houd ik er daarna over op.
6 jaar geleden tijdens een afname rit van een treinsstel ben ik getuige geweest van het effect van een springer.
Ik was toen hobby machinist bij een stichting die oldtimer treinen verworf en restaureerde.
Dit laat je nooit meer los, vreselijk!
En ik realiseer me heel goed dat dit mijn 'hangup' is.

Maar ik vind de berichtgeving van dit soort gebeurtenissen heel vaak een groot sensatie en ramptoerisme gehalte hebben.

Tot zover mijn motieven om tegen het bericht in het geweer te komen.
Zoals beloofd is dit het laatste wat ik er over schrijf, want mijn standpunt en de reden daarvan is nu bekend genoeg.

grt Piet.

Piet ik begrijp je.

Maar me verwijten als sensatiezoeker of ramptoerist is een brug te ver, want je hebt zelf het volgende gestart.

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,18957.0.html

Zoals ik al eerder ergens schreef is het niet mijn bedoeling om een polemiek hierover te hebben maar gewoon "het is een nieuwsfeit, een trein gerelateerd nieuwsfeit".
 

PietB

Citaat van: janieburton op 06 maart 2014, 12:15:59 PM
Piet ik begrijp je.

Maar me verwijten als sensatiezoeker of ramptoerist is een brug te ver, want je hebt zelf het volgende gestart.
Dan heb je mij verkeerd begrepen Janie, ik beschuldig niet JOU maar de pers in zijn algemeenheid, van ramptoerisme.
En als ik bij jou de indruk heb gewekt dat ik jou een ramptoerist vind, hoop ik oprecht dat dat beeld nu is weggenomen.
Ook het bericht dat jij aanhaalt was niet volledig, het was nl vrij snel (de zelfde avond nog) al bekend dat dit geen ongeval was.

Citaat van: janieburton op 06 maart 2014, 12:15:59 PM
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,18957.0.html
Zoals ik al eerder ergens schreef is het niet mijn bedoeling om een polemiek hierover te hebben maar gewoon "het is een nieuwsfeit, een trein gerelateerd nieuwsfeit".
Daar heb je een punt ware het niet dat het hier om een groot ongeval gaat en niet over een actie van twee gekken.
En dat gegeven maakt voor mij een groot verschil.

grt Piet.

janieburton

Citaat van: bossie op 06 maart 2014, 12:37:13 PM

En als ik bij jou de indruk heb gewekt dat ik jou een ramptoerist vind, hoop ik oprecht dat dat beeld nu is weggenomen.

Piet, mijn excuses als ik je verkeerd heb begrepen.
 

OMC

Bossie, ik kan je heel goed begrijpen met je betoog in je eerste paragraaf van je bericht van 12:09 van vandaag. Op 27 december 2008 heb ik er eentje voor een trein zien springen in Diest, bijna dag op dag 2 jaar later zag ik in Mortsel station de hulpdiensten net het stoffelijk overschot van een springer afdekken toen ik onderweg naar huis was van het werk. Zo'n dingen blijven uiteraard hangen en maakt je gevoeliger voor zulke berichten, ook al worden ze enorm gesensibiliseerd in de media om "het aanzetten tot" te vermijden bij minder stabiele mensen.

Toen ik dit artikel las dat ik ook aan een erg domme stunt zoals je er op Youtube wel enkele kan terugvinden: camera of jij zelf met camera tussen de sporen en filmen om dat speciale effect te verkrijgen, maar blijkbaar was er hier geen sprake van een stunt heb ik begrepen van enkele kennissen. Het is trouwens dankzij Janie dat ik op dit artikel gebotst ben.

Dirky, 100% mee eens. Die babbelhoek is een prima uitlaatklep om het eens over andere dingen te hebben dan onze treintjes en mekaar via het www wat beter te leren kennen. Zolang het binnen de perken blijft uiteraard.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be