Nieuws:

Nu in MSM 271 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof | Een dubbele rijwoning met Britse roots |    Een geschilderde rivier | Ombouwproject: VTG-drukgasketelwagen

Hoofdmenu

Overlijden Willy Bonge

Gestart door loco, 12 februari 2014, 12:19:50 PM

loco

Deze middag heb ik vernomen dat Willy Bonge overleden is.
Enkele weken geleden was hij vermist en werd hij onderkoeld teruggevonden in de omgeving van Luik.
Hij werd nog overgebracht naar een kliniek. Maar het kon niet baten.
Ik denk dat hij bijna 83 was.

Willy was één van de pioniers van de Belgische treinmodelbouw.
Hij ontwierp talrijke kappen in kunsthars waaronder talrijke diesellocomotieven (61, 65, 60, ...) brossels, elektrische locs (27, 21, 12), een inspectievoertuig, en verschillende rijtuigen (waaronder M5 en generatorwagen). Sommige van deze modellen zijn nog nooit uitgebracht als afgewerkt model. We spreken hier over de jaren 1970 - 1980 en 1990.

Jaarlijks ging ik nog enkele keren langs om herinneringen op te halen.
Ik zal hem missen als goede vriend en als modelbouwer.

Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be

Snobby Crash

Sterkte aan zijn familieleden en vrienden.

Geert

philippe_007

Sterkte aan de familie en vrienden

janieburton

marc goovaerts

Ook van mij mijn deelneming. Mijn vader zaliger was één van de eerste enthousiaste afnemers van zijn kappen...

rgp

Willy was de man die voor mij de brug legde van dozenkoper naar modelbouwer.  Hij was nooit beroerd om uitleg te geven hoe hij het precies had gedaan wat 25 jaar geleden een uitzondering was.
Ik ben de gelukkige bezitter van een stam M5, de trams, en AM liggen nog steeds onafgewerkt in een schuif.
Veel sterkte aan de familie

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Gerolf

Zijn naam zegt me vaag iets, maar dankzij Peter en Roland begrijp ik dat hij een pionier was.
Een verlies voor onze gemeenschap. Mijn medeleven.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

nederbelg

Ook ik heb het geluk gehad om deze man te mogen kennen.
Altijd leuk om bij hem thuis naar zijn baan te gaan en zijn nieuwste creatie te zien rijden.

Veel sterkte aan de familie en vrienden.

Dave

Peter

Dat is heel droevig nieuws, ondanks het feit dat ik er door Peter (Loco) reeds halvelings op voorbereid was.
Willy was inderdaad de aanzet voor veel modelspoorders (ik ook) om met zijn resinkappen Belgische modellen te bouwen.
Wat waren we toen trots als we onze (dikwijls met veel moeite, want veel  onderdelen waren er toen nog niet) onze modellen aan vrienden konden laten zien.

Mijn eerste gedachten en steun gaan nu naar zijn familie, die ik veel sterkte toe wens in deze moeilijke tijd.
Mag hij altijd in hun en onze herinnering blijven als de vriendelijke, goedlachse man die ik jaren geleden heb leren kennen.
Met vriendelijke groeten
Peter