Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

NMBS type 101 (latere reeks 29)

Gestart door vyncky, 05 februari 2014, 22:45:31 PM

vyncky

Ik ben van een roco reeks 29, een type 101 te maken.

Momenteel ben ik de decals aan het uittekenen. Ik vermoed, dat in de witte vlakken de depot vermeld wordt. Nu ben ik op zoek naar de depots waar deze locs hebben gestaan gedurende TP III.



(wikipedia)

Klopt het dat de nummers "goudkleurig" waren , zoals weergegeven op de foto? of werden die gewoon in het geel van de snor geschilderd?


Dit heb ik al. Opmerkingen en tips mogen altijd  ;)


Alvast bedankt!
Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)


vyncky

Peter,

Bedankt voor de reactie!
Aangezien ik toch decals aan het maken was, dacht ik van een "uniek" loknummer te nemen. Moest er ooit een rocolokje bijkomen, heb ik geen twee dezelfde locnummers  ;).

Daarnet heb ik eens in het boek "treinen van België - de jaren 50" gekeken. Hier stond in dat ze vanaf 1954 werden overgeplaatst naar de elektrische tractiewerkplaats van Brussel-zuid. Ik heb ook wat verder gebladerd, maar eigenlijk staat er op de zijkant enkel het loknummer op, en een fabrieksplaatje onder de deur!

Nog even twijfelen  :) , en aangezien ik weinig (lees geen ) ervaring heb met decals, heb ik momenteel veel zin om enkel de locnummers en de gele snor er op te plaatsen!

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

OMC

Zoek je dit?



Foto heb ik gemaakt in Muizen bijna een jaar of 3 geleden.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

janieburton

Citaat van: vyncky op 05 februari 2014, 22:45:31 PM
Ik ben van een roco reeks 29, een type 101 te maken.

Momenteel ben ik de decals aan het uittekenen. Ik vermoed, dat in de witte vlakken de depot vermeld wordt. Nu ben ik op zoek naar de depots waar deze locs hebben gestaan gedurende TP III.



(wikipedia)

Klopt het dat de nummers "goudkleurig" waren , zoals weergegeven op de foto? of werden die gewoon in het geel van de snor geschilderd?


Dit heb ik al. Opmerkingen en tips mogen altijd  ;)


Alvast bedankt!
Yannick

Mooi ontwerp voor decal!!!!

Vraagje?: aan de 101.012 hangt een TEE rijtuig; zou er ooit een TEE trein zijn getrokken door een 101/29 of is dit hier voor een speciale trein.
 

vyncky

John,

Ik zocht de TP III versie ;). Die van je foto ziet er slecht uit. Gisteren nog foto's gezien (20 jaar geleden genomen) toen deze nog stond te blinken in de CW te Mechelen als scholingstrein.

Hier een foto afgetrokken uit het boek :

En hier zie je op de locnummer en het fabrieksplaatje niks van tekst meer staan....

Citaat van: janieburton op 08 februari 2014, 15:02:16 PM

Mooi ontwerp voor decal!!!!

Vraagje?: aan de 101.012 hangt een TEE rijtuig; zou er ooit een TEE trein zijn getrokken door een 101/29 of is dit hier voor een speciale trein.
Janie,

Volgens mij heeft die geen TEE getrokken. alé toch nog geen foto's van gezien.
Dit was tijdens de tentoonstelling van 175 jaar spoorwegen te Saint Ghislain, georganiseerd door het tsp. Zij hadden inderdaad er een TEE-inox rijtuig achter geplaatst.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

janieburton

Citaat van: vyncky op 08 februari 2014, 15:37:45 PM
Janie,

Volgens mij heeft die geen TEE getrokken. alé toch nog geen foto's van gezien.
Dit was tijdens de tentoonstelling van 175 jaar spoorwegen te Saint Ghislain, georganiseerd door het tsp. Zij hadden inderdaad er een TEE-inox rijtuig achter geplaatst.

Yannick

@ Yannick,

Bedankt voor de info, vond het wel ook raar dat op de foto achter de 101.012 een TEE rijtuig stond maar je weet maar nooit......., omdat ik ooit foto's heb gezien van een TEE trein getrokken door een diesel loc, ik dacht in Antwerpen centraal.
 

Brossel

Citaat van: vyncky op 05 februari 2014, 22:45:31 PM
Klopt het dat de nummers "goudkleurig" waren , zoals weergegeven op de foto? of werden die gewoon in het geel van de snor geschilderd?

De kleur van de cijfers van het nummer is niet goudkleurig, maar 'chamois'.

Overigens is het ook niet ondenkbaar dat het type 101 / reeks 29 met TEE stellen heeft gereden.
Tot haar diensten behoorde namelijk lange tijd ook het overbrengen van slepen ledige rijtuigstammen tussen het opstelterrein van Vorst en het station Brussel Zuid, waaronder juist ook internationale stammen.
Maar hé, dat is wel maar een paar kilometer hè! Vanaf Brussel Zuid was het wel altijd een andere lok die de trein zelf zou rijden.

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Dieter

Citaat van: vyncky op 05 februari 2014, 22:45:31 PM
Ik ben van een roco reeks 29, een type 101 te maken.

Momenteel ben ik de decals aan het uittekenen. Ik vermoed, dat in de witte vlakken de depot vermeld wordt. Nu ben ik op zoek naar de depots waar deze locs hebben gestaan gedurende TP III.

Klopt het dat de nummers "goudkleurig" waren , zoals weergegeven op de foto? of werden die gewoon in het geel van de snor geschilderd?


Dit heb ik al. Opmerkingen en tips mogen altijd  ;)

Alvast bedankt!
Yannick

Vanaf hun levering tot 1969 stelplaats Brussel-Zuid.
Daarna stelplaats Ronet.

Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

stevend

Niet met TEE rijtuigen maar wel goederen.

http://forum.e-train.fr/trains/download/file.php?id=253609

Deze vindt je onder LINKS , topic : welke Belg.treinen stellen franse forum leden samen.
Gepost door onze vriend m Peter ghb .

vyncky

Citaat van: Brossel op 08 februari 2014, 19:53:46 PM

De kleur van de cijfers van het nummer is niet goudkleurig, maar 'chamois'.

Davy,

Bedankt voor de tip! Weer wat bijgeleerd! Alleen is  chamois op het internet wel een ruim begrip ;-) dat wordt wat uitproberen
Was dit voor alle nummers zo bij de groene livreien van andere locs en rijtuigen

Citaat van: janieburton op 08 februari 2014, 19:44:59 PM
omdat ik ooit foto's heb gezien van een TEE trein getrokken door een diesel loc, ik dacht in Antwerpen centraal.
Janie, dat klopt dan weer wel, maar het was een reeks 51 (type 200) of 54 (type 204).


Citaat van: stevend op 09 februari 2014, 14:37:43 PM
Niet met TEE rijtuigen maar wel goederen.

http://forum.e-train.fr/trains/download/file.php?id=253609

Deze vindt je onder LINKS , topic : welke Belg.treinen stellen franse forum leden samen.
Gepost door onze vriend m Peter ghb .
Mooie foto! Ze reden evengoed reizigerstreinen. o.a. door de noord-zuid verbinding, waar "stoken" verboden was.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

GVL

Chamois heb ik onlangs proberen na te bootsen met een mengeling van oker en wit. Bij mijn weten was dit het kleur van de nummering op alle groene loks.
Groeten.

Brossel

Citaat van: GVL op 14 februari 2014, 08:02:10 AM
Chamois heb ik onlangs proberen na te bootsen met een mengeling van oker en wit. Bij mijn weten was dit het kleur van de nummering op alle groene loks.
Groeten.

Chamois was wel de standaard...maar er waren toch vele afwijkingen op de groene kleurstellingen. Zo ook een aantal met gele nummers.
Het TSP heeft in haar uitgave over de livreien van de HLD daar een aantal mooie voorbeelden van gepubliceerd.

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

janieburton

Heeft Roco  een aantal jaren geen nieuwe versie van dit model heruitgebracht, het oude model dateerde van ergens in de jaren 80 of 90?
 

stevend

klopt , in 2007 onder kat.nr  63647.
En later in ( 2010) in een set , dit onder 636471 . Als ik het goed heb.
De set bestond verder met 3 kolenwagens.
Kan je lezen in msm 58 en de set in msm 96.