Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

vuile sporen??

Gestart door ERVIN, 17 maart 2006, 20:18:46 PM

ERVIN

Ik zit met een vraag waar ik niet direct een antwoord op weet.
Hoe komt het eigenlijk dat onze sporen vuil worden,ik rij digitaal,vroeger bij mijn analoge baan kwamen er soms vonken onder de wielen van mijn locs,toen heeft men mij eens gezegd dat door die vonken de rails vuil werden.
Ik heb nog niet zo lang geleden gehoord dat bij digitaal rijden de sporen minder snel vuil worden,maar hoe komt dat nu eigenlijk,waar komen die zwarte strepen vandaan als je met je vinger over je sporen wrijft?
Dit is mss een domme vraag,maar kan mij iemand hier eens een verklarend antwoord op geven?
Ik rij heel intensief met mijn treinen,als in het grootbedrijf een spoor heel intensief word gebruikt,dan blinken die sporen als een spiegel,waarom is dat op onze sporen dan niet?

Koen

Hallo Ervin,

Zou het kunnen dat dit te maken heeft met de luchtvochtigheid in combinatie met stof? Het verschil tussen het grootbedrijf en de modelbouw is dat men in het grootbedrijf over zeer grote gewichten spreekt en ik vermoed dat er wel steeds "slip" is tussen de wielen en de sporen ten gevolge van dit gewicht (touwens de sporen bewegen ook h?)waardoor er een zekere slijtage ontstaat en het oppervlak gezuiverd wordt. Neem dit zeker niet aan als de grote waarheid [B)]. Voor mij lijkt dit een mogelijke verklaring [8D].
Nooit te oud om te leren

ysbeer

Wisselstroom (is digitaal) heeft zeker in een wat hogere freq,een reiningende werking.
Een apparaat berustend op dit principe is helaas enkel jaren geleden verboden ,van wegen radio storing.(was van noch)
Ook het feit dat digitaalspannig continu  circa 22 volt is speelt mee.
Hoe hoger de spanning heo minder last van vuil.(in principe)
Bij langzaam analoog rijden is de spanning soms maar 3 a 4 volt.

Wim

Gerolf

Door vonken ontstaan er microscopische putjes in de rails, waardoor die sneller vervuilen. De vonken zelf ontstaan door vuiltjes, die bijvoorbeeld achtergelaten worden door slippende antislipbandjes, stof uit de lucht, ... visieuze cirkel dus [xx(]
Jammer maar helaas, door de keuze om modelspoor te gaan doen, hebben we onszelf veroordeeld tot eeuwige poetsers [:(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

Doordat de elekticteit  door de loc vanuit de sporen gehaalt wordt zal er ook wel iets mee te maken hebben.
Tom

ysbeer

De echte rails is gemaakt uit staal.
Onze rails uit een legering van koper,nikkel e.d.
Dat is minder slijtvast(dus hard)als staal dat scheel circa 10 keer
D.w.z echte rails is 10 keer zo hard als onze modelrails.
Een wagen of lok weegt al snel enkele tonnen,rijdt dit dus op de rails dan slijt wiel en rails door de wrijving.
Afgesleten rails glimt(paar uur).Dus echte rails waar regelmatig over gereden wordt glimt.
Ons lok weegt wellicht 1 kg dat is 1000de keren weiniger dan een echte lok.
De rails van ons is echter maar 10 keer slijtgevoeliger dan echte rails
Daarom slijt onze rails niet of nauwelijks door ons lokje.
Geen slijtage is ook geen nieuwe glim.
Enz

wim

ERVIN

Ok? mannen,dat weet ik dan ook alweer,dus zullen we maar blijven poetsen h?.[:p]

Tom

Je kunt natuurlijk ook een heuse kuis trein inleggen op je modelbaan die constant rondrijd en kuist.
Je hebt ook al een alles in 1 kuiswagon maar dat is voor N-spoor denk ik.
Maar de meesten zullen welicht wel de artikels in MSM over sporen kuisen gelezen hebben.
Tom

Gerolf

Ik laat het poetswerk ook voornamelijk doen door de treinen zelf: twee Roco-cleaners en een Lux-stofzuiger.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw