Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Modelspoor op zolder

Gestart door HYA, 01 februari 2014, 08:53:17 AM

HYA

Besten,

In onze woning heb ik een deel van de zolder ter beschikking om een modelspoorbaan op te zetten.
De zolder is geïsoleerd. Dit neemt niet weg dat de temperatuur op zolder in het diepst van de winter kan dalen onder tien graden (wintergemiddelde pakweg 10°C) en in het heetst van de zomer kan stijgen tot boven de 30 (zomergemiddelde rond de 30°C).
Een verwarming plaatsen die de temperatuur op pakweg 15 graden houdt in de winter is misschien nog net haalbaar (meerkost aan energie zou licht teruggewonnen worden door iets minder verbruik nodig in de lokalen onder de zolder), maar een koelsysteem om de temperatuur in de zomer op pakweg maximum 23°C te houden lijkt me toch wat duur uitvallen zowel economisch als ecologisch.
Ik neem aan dat ik niet de enige ben met dit probleem. Daarom dit topic.

Hoe gaan jullie om met deze temperatuursverschillen ?
Hoe houden jullie er rekening mee bij de bouw ?
Wat met het rollend materiaal ?
...

Groetjes

Jan

raf

Hallo Jan

zelfde probleem maar het is geen probleem.
ik werk met flex rails en in de schaduw stations liggen die maar juist in het midden vast zodat ze wat kunnen bewegen
ik heb ze gelijmd met pattex zodat de lijm verbinding wat flexible blijft.
voor de andere sporen bij de aansluitingen een kleine opening laten.
ik heb volledige rail detectie (marklin gelijkstroom)en ik zaag de rails schuin daar waar de blokken komen in plaats van recht
dit geeft een rustige over gang en de rails kunnen daar een beetje van elkaar schuiven .
let wel ik heb allemaal flex rails behalve de wissels .
en mijn materiaal heeft er op die 30 jaar niet onder geleden maar ik heb daar wel geen vensters dus nooit direct zonnelicht

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Mijn modelbaan staat ook op zolder, maar een deel van de ruimte is ook mijn werkplek
In de winter is die dus ook verwarmd, en ik denk niet dat het kouder dan 15° wordt.
Zomerhitte is een ander verhaal. De warmte van het huis stijgt dan, en het kan hier knap heet worden.
Ik heb een airco, maar die gebruik ik om het voor mezelf doenbaar te houden.

Om de temperatuurverschillen op te vangen:
- Rails flexibel lijmen, zoals Raf al schreef
- Een kleine tussenruimte tussen de railkoppen laten om uitzetting toe te laten
   ... en je stroomvoorziening niet van je raillassen laten afhangen, maar elke stukje rail (gesoldeerd) aansluiten
Bij rollend materieel en scenery heb ik nog geen nadelen ondervonden
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Terrie

Je zou natuurlijk de zolder kunnen isoleren ... dat is voor een heleboel dingen interessant, noem maar de energiefactuur op het einde van de maand. Maar eerst doen natuurlijk, voor het zetten van de trein. Wij hebben een slaapkamer op de zolder gebouwd, maar ook eerst laten isoleren tegen de warmte. Gelukkig, want het wordt er nog steeds warmer dan in de rest van het huis, alhoewel echt goed geïsoleerd. Je kunt dat natuurlijk zelf doen, maar ook laten doen. Hangt ervan af hoe handig je bent en hoeveel tijd je hebt. Wij hebben dat laten doen. Het dak was heel hoog, en we waren niet zeker dat we daarbij zouden geraken.

ToThePoint

Citaat van: Terrie op 07 februari 2014, 13:32:56 PM
Je zou natuurlijk de zolder kunnen isoleren ... dat is voor een heleboel dingen interessant, noem maar de energiefactuur op het einde van de maand. Maar eerst doen natuurlijk, voor het zetten van de trein. Wij hebben een slaapkamer op de zolder gebouwd, maar ook eerst laten isoleren tegen de warmte. Gelukkig, want het wordt er nog steeds warmer dan in de rest van het huis, alhoewel echt goed geïsoleerd. Je kunt dat natuurlijk zelf doen, maar ook laten doen. Hangt ervan af hoe handig je bent en hoeveel tijd je hebt. Wij hebben dat laten doen. Het dak was heel hoog, en we waren niet zeker dat we daarbij zouden geraken.

Kweet niet of u het weet, maar een van de eerste woorden die Jan schrijft is dat de zolder isoleert is.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

HYA

Raf en Gerolf mijn dank voor de reactie.
Voor wat betreft de juiste ingrepen betreffende de rails komt ik zeker nog terug wanneer het moment er is. Voorlopig ben ik bakken aan het fabriceren en aangezien niemand daar bijzonderheden over vermelde hou ik geen rekening met de temperatuursverschillen.

Inderdaad Joke, zoals Jean-Paul zegt, vermelde ik dat onze zolder reeds is geisoleerd, het verschil is wezenlijk. Maar desalniettemin blijft het in de zomer tropisch op zolder.
Ik heb dan ook beslist om, in tegenstelling tot eerder aangehaald, kleine bakken te maken zodat ik deze makkelijk beneden krijg en dus het ganse jaar actief kan zijn.

Groenten
J

philippe_007

Jan,
De zolder is geïsoleerd, maar hoeveel isolatie is er geplaatst? Misschien loont het de moeite om wat extra te isoleren.

Mijn hobby ruimte en slaapkamer zijn ook om der het dak. Het dak is geïsoleerd met 24cm rockwol, de muren met 10cm.
Met minimale verwarming blijft het er in de winter gezellig warm.
In de hete zomers kan het wel oplopen tot 25 a 27°, maar door bv dakramen langs buiten te voorzien van een laken dat de zon niet binnen komt kan dit ook enkele graden verschil geven.

Voor de rest voorzie ik aan de baan niets speciaal, werk met modules en de ruimte tussen de sporen is genoeg om de eventuele uitzetting op te vangen.
Je spreekt tenslotte van een 25° verschil tussen warmste en koudste temp, zoveel gaan uw sporen dan ook niet uitzetten.

Mvg,
Philippe



Anarchy

En hoe reageert het rollend materieel op deze temperatuurverschillen?

Dirky

Messing rails zetten bij 25° temperatuur stijging 0,45mm per meter uit.
Stel dat je ze legt bij 18° en het wordt op z'n heetst 35°, dan heb je met een speling van 0,35 mm per meter wel voldoende. Da's gewoon een stukje karton dat je er tussen steekt bij het vastleggen...