type 97 ,modelspoor nr42

Gestart door treinvirus, 17 maart 2006, 11:48:12 AM

treinvirus

hallo iedereen, Ik heb in modelsp. nr 42 gelezen hoe een duitse lok om te bouwen naar type 97. Ik heb zo'n lok met dat doel sedert lange tijd gekocht maar durfde er niet aan te bginnen omdat ik de juiste afmetingen van de kolenbak niet kende. jammer genoeg zijn deze ook niet vermeld in het nummer. Kan iemand mij aub aan de juiste afmetingen helpen (breedte , lengte, hoogte recht verlopend gedeelte , afmetingen ) van deze kolenbak. Misschien de auteur van het artikel?
hartelijk dank
treinvirus
 

treinvirus

Hallo, ik ben een beetje ontgoochelt dat er geen enkele reaktie is op mijn vraag en blijf toch nog hopen. De start der ombouw is dus vertraagd tot....
treinvirus
 

treinvirus

Hallo, ik ben een beetje ontgoocheld dat er geen enkele reaktie is op mijn vraag en blijf toch nog hopen. De start van de ombouw is dus vertraagd tot....
Pardon voor de taalfout in vorig bericht door het te snel tijpen van de tekst
treinvirus
 

Peter

Hallo Treinvirus,
De afmetingen van de bak weet ik helaas ook niet, maar ik dacht dat in de ombouwset van Rocky-rail de kolenbak inbegrepen was.
Als je niet an de nodige informatie geraakt wil ik wel eens in mijn ouden nummers van Rail Revue gaan zoeken. Daar stond jaren geleden ook zo'n ombouw in beschreven (met plans volgens mij)
Met vriendelijke groeten
Peter

locomotion

Ik wil wel even reageren
Ik zou me niet druk maken over afmetingen. Als het gaat om de kolenbak in hout, zou ik me baseren op het model en op foto's. Als je een milimeter er naast zit, zal niemand dat zien, en die vroegere schrijnwerken keken ook niet zo nauw. Het moest passen, en dat moet het ook op jouw model. Denk je echt dat alles in HO zo perfect is. En geloof me, als het af is zal niemend hierover een opmerking maken. Hoe denk jij dat sommige fabrikanten tewerk gaan met hun setjes?

Locomotion

janjozef

Awel locomotion dat is eigenlijk in modelbouw nog steeds het belangrijkste. Ik merk dikwijls dat de vraag gesteld wordt naar exacte maten en die zijn er niet altijd. Als je foto's van verschillende type's 97 naast elkaar legt dan merk je al dat er vele verschillen zijn tussen de machienes onderling. Wil je het echt goed doen dan moet je gaan zoeken achter foto's van jouw nr. (beter is dan een nummer te kiezen waar je foto's van bezit.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

FREMO e.V. - afd Belgiƫ

Hallo, [:)]

Voor een type 97 NMBS / SNCB moet je wel het oude ROCO type nemen [:p].

Het verschil tussen de oude en de nieuwe BR / DR machine is een langere chassis en grotere kolen en water bakken [}:)].
Op de oude modellen, zijn deze correct en dient enkel een aanpassing gebeuren aan de kolenbak (= ophoging) en het wegnemen van ??n van de luchtdrukketels op het achterwiel {BR/DR = 2 / NMBS-SNCB = 1}.

Verder ben ik zeker dat je bij #MESSING# Paul Bellon in Ranst een volledige ombouw set kan vinden voor deze locomotief.

Mvg [^]
FREMO e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

treinvirus

Hallo iedereen
Ik ben tevreden over de reakties maar dien toch op te merken dat bij pb messingbouw enkel een set is voor de ombouw van de fleischmann lok 4094 naar type 98 (ook bij rocky rail maar dan in plastiek) en niet voor de roco lok naar type 97. Ik heb het al meerder keren gevraagd aan PB messingbouw zelf (ook nog laatste keer in vilvoorde). Ik ben misschien inderdaad veel te precies maar in het dagelijks leven ook een "detaillist" en het is voor mij moeilijk kompromissen te maken als het gaat om knutselen of werken in het algemeen (aan een auto of huis en zo) maar het is al wat aan het verbeteren met de jaren.
dank
treinvirus
 

treinvirus

Beste Peter
Ach ja als je eens tijd hebt kijk dan eens of je de nauwkeurige plannen van de ombouw terug kan vinden, het zou mij toch plezier doen.
Indien mogelijk een email met bijlagen :allaer@hotmail.com
dank bij voorbate
 

matti


Ik heb dat artikel geschreven maar was indertijd vergeten om het plannetje mee te sturen . Ik heb het naar jou doorgemaild, er zijn wel 2 verschillende versies van deze kolenbak dit is op foto?s van het type 97 ook duidelijk te zien, maar je moet dus wel uitkijken welke je nodig hebt voor jouw type 97 .

[8]

PS Mail nog niet verzonden, de server doet moeilijk . Ik probeer het later nog wel eens .

treinvirus

Matti
dank, ik wacht af! hopelijk lukt het (als het niet moest gaan zal ik je een ander Email adres opgeven).
ter informatie van anderen wil ik er nog bij vertellen dat er wel een ombouwset staat op de site van jocadis maar dat deze sedert meer dan 2-3 jaar niet meer te verkrijgen is.
groetjes aan iedereen.
 

treinvirus

matti
ben zondag begonnen met ombouw, wacht op jouw plannen!
groetjes
treinvirus
 

Peter

Treinvirus

Heb je net een mailtje gestuurd met het betreffende artikel uit RR nr.2 van 1985 hopelijk heb je er iets aan.
Met vriendelijke groeten
Peter

matti

@ treinvirus, sorry dat ik die plannetjes nog niet heb doorgemaild maar mijn pc doet verschrikkelijk raar de laatste tijd, waarschijnlijk virus [}:)] binnen gekregen . Zodra de problemen zijn opgelost krijgt ge zeker die plannen van mij opgestuurd .

je kan in afwachting de rest van de lok al ombouwen natuurlijk . Als je nog problemen omdervind met de ombouw mag je me altijd mailen ( matti.thomaes@telenet.be )

[8]

treinvirus

Dank matti
ik wacht wel op de documenten. Heb trouwens al uitstekende documenten met de post (jawel !!) gekregen van Peter maar.... hoemeer hoe beter niet!
zal u ook wel mailen indien problemen!
Dank je
Treinvirus