Nieuws:

Nu in MSM 253 TEST: ESU DB V100 – BR 211 * Vergelijkende test graanwagens Uapps

Hoofdmenu

NMBS twee-kleuren groen

Gestart door Peter, 25 januari 2014, 15:14:20 PM

Peter

Wanneer veranderde de NMBS van twee-kleuren groen , naar het eenkleurige donkergroen, en wanneer werden de laatste rijtuigen en eloks eigenlijk nog in de oude kleurstelling opgemerkt.,
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Ik zie dat de 101 (HLE29) in 1949 in dienst is gegaan in tweekleur groen.
Speculerend dat ze een tijd in die kleur hebben rondgereden is de kans groot dat ik ze als peuter zo gezien heb.

Ook een leukelink:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisstijlen_in_het_openbaar_vervoer_van_Belgi%C3%AB

Sicco

Reeksen als de 59, 22-23 waren natuurlijk ook nog twee-tonen groen. Een enkeling zelfs nog tot kort ná de vernummering van 1970!

rixke rail

Volgens mijn gegevens werd het eentonig (Braunschweig-)groen (NMBS 30) geïntroduceerd vanaf 30-06-1955.
De gele lijn voor 1° klasse was reeds in januari van dat jaar ingevoerd.
Modelspoorse groeten,
Eric

Citaat van: Sicco op 25 januari 2014, 16:55:25 PM
Een enkeling zelfs nog tot kort ná de vernummering van 1970!

Sicco, bedoel je de 2401 (vanaf 1974 de 2383) ?
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Sicco

Nee, ook 'gewone' locomotieven b.v. 2244 was nog twee-tonen groen in juni 1971

Peter

In dat nieuw verschenen boek "treinen van Belgie 1950" staat heel de uitleg over het wel of niet gele lijn vermeld. Ook het feit dat ze eerst 1é klasse afschaften en dan van 2 en 3 e klasse resp. 1 e en 2e maakten.
Maar geen woord over de kleurstelling.
Ik weet dat er een aantal rijtuigen geen 2 kleuren hebben gehad, bv. de M2  en de GCI enz. Volgens mij hebben de meeste eloks voor 1960 wel een tweekleurige schildering gehad, ook bv. de reeks 28/type 120. Van de diesels weet ik inderdaad maar 1 lok die tweekleuren schildering heeft gehad  en dat was inderdaad  de reeks 59/type 201.
Voor mij is het tweekleuren tijdperk trouwens de mooiste die de NMBS ooit heeft gehad (waarschijnlijk reden er de 60er jaren nog een aantal in dat schema.
Daarom dus mijn vraag, waarop Eric schreef dat vanaf 30-06-1955 werd overgeschakeld naar 1 kleur groen. Nu enkel nog weten hoelang rijtuigen in tweekleuren ingezet zijn geweest, m.a.w. tot wanneer (ongeveer) werden deze samen met de 1 kleur groen ingezet.
Met vriendelijke groeten
Peter

Tom

De L-rijtuigen hebben ook nooit in tweekleurig groen rondgereden.
Tom

Peter

Daarom dat ik ook "bijvoorbeeld"  (bv) geschreven had.
Met vriendelijke groeten
Peter

rixke rail

Tja Peter, daarvoor zou je eigenlijk de logboeken van de verschillende werkplaatsen moeten kunnen inkijken.
Ik veronderstel dat het voor de rijtuigen vrij vlug zal gegaan zijn, men wilde af van de , toen al te dure, tweetinten schildering.
Mogen we aannemen, dat de rijtuigen binnen de twee jaar allen omgeschilderd waren  ?
Ik herinner mij wel niet ooit foto's gezien te hebben met een gemengde samenstelling, maar mijn geheugen is niet altijd even scherp !  :-[
Voor de HLE duurde het ietsje langer. Daar wachtte men tot de volgende GR, ten minste af te leiden uit de literatuur (en de expertise van Sicco) hieromtrent.
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Sicco

#9
Ik denk dat dat zo ongeveer wel klopt. Al lijkt twee jaar me wel heel kort, aan de andere kant kan ik me zo ook geen foto's herinneren van tweetinten groene rijtuigen later in de jaren vijftig en in de jaren zestig. Het zou dus maar zo kunnen dat het zo kort was inderdaad. Ik zie in het boek van Nicolas Collection overigens nog erg veel foto's van twee tinten groene motorwagens in 1959, het laatste jaar dat behandeld wordt hierin, dus daar heeft het zeker langer geduurd. Maar qua rijtuigen.... allemaal al donkergroen kort na 1955.

Peter

Bedankt allen voor jullie uitleg.

Even samengevat is het dus;

Officiel verandert de NMBS in 1955 van twee naar een kleur groen.
De loks worden (meestal) pas herschildert tijden de volgende onderhoudsbeurt.
De rijtuigen waarschijnlijk allen voor 1960 (uitzonderingen mogelijk)
Bij de motorwagens, zoals Sicco al aanhaalde, en de foto's in het bewuste boek, rijden er 1959 nog verschillende in 2-kleuren. Zou het in dit geval kunnen dat de onderhoudsbeurten van de motorwagens verder uit elkaar liggen?
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

of dat de wagons hun onderhoud gewoon (toevallig)vroeger voorzien waren dan de motorwagens !  :-\
Groeten Peter ;)

stevend

Het type 123 ( latere reeks 23 ) staat nog afgebeeld in 2 tinten in het jaar 1965 op 4 mei.
Dit in het boek "diesellocomotief reeks 59 uitgebracht door trix-marklin en dit op pag 33.

In dit zelfde boek vindt je op pag 31 het type 122 dit op 10 feb 1964

we speuren verder...

mvg Steven

stevend

#13
Hierbij misschien een wat uit het oog verloren link :

http://www.lsmodels.com/Pages/General_N/Articles_N.htm

Wat je hier kan uitmaken is dat pas in '62 de eloc's  de een kleurige groene livrei
werden aangemeten.
In 55 waren het motorstellen

mvg Steven

rixke rail

Ik weet niet hoe men het voorheen deed, maar vanaf 1960 werd een "moderne" spuitwerf in gebruik genomen in C.W. Mechelen.
Zie HIER
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN