Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Trein vertragen met analoge baan

Gestart door trickl, 16 maart 2006, 13:59:45 PM

trickl

Hoi,
er zijn plaatsen op mijn (toekomstige) baan waar de treinen een stuk zouden moeten vertragen.
Daar ik volledig analoog blijf rijden (nog heel wat oude machines + budgetrestricties), maar toch niet constant met de regelaar wil draaien zou ik op bepaalde plaatsten de treinen toch willen later vertragen, om dan eventueel op een volgend ge?soleerd stuk (rood sein of zo) tot stilstand te komen.
Kan dit gedaan worden door een weerstand tussen de railsectie en de voeding te steken, of zijn er andere oplossingen?

Groetjes,
PP

Leendert

citaat:
Geplaatst door trickl

Hoi,
er zijn plaatsen op mijn (toekomstige) baan waar de treinen een stuk zouden moeten vertragen.
Daar ik volledig analoog blijf rijden (nog heel wat oude machines + budgetrestricties), maar toch niet constant met de regelaar wil draaien zou ik op bepaalde plaatsten de treinen toch willen later vertragen, om dan eventueel op een volgend ge?soleerd stuk (rood sein of zo) tot stilstand te komen.
Kan dit gedaan worden door een weerstand tussen de railsectie en de voeding te steken, of zijn er andere oplossingen?

Groetjes,
PP



PP,
Een weerstand kan, maar dat wordt al gauw een zware jongen. Wat je ook kan doen is 1 of meer diodes in serie schakelen. Over iedere diode 'valt' ongever 0,7 Volt. Bij wisselstroom zet je ze serie. Bij wisselstroom zet je ze anti-parallel, want anders laat de diode slechts het bovenste (of onderste) deel van de sinus door en da's wel een hele rigoreuze manier van snelheid minderen. Mocht je nog niet thuis zijn in 'diodes',  'anti-parallel' etc. dan lees ik dat wel weer. Een geschikt type is trouwens de 1N4001. Die kan ongeveer 1 ampere aan zonder te sneuvelen.

Groet,
Leendert

vdr

zeg Leendert ,anti parallel is da wa ik denk? paraellel ken ik ,wil da zeggen da de diodes "tegen geschakeld zijn? Kop op kop ?
 

vdr

zeg Leendert ,anti parallel is da wa ik denk? paraellel ken ik ,wil da zeggen da de diodes "tegen geschakeld zijn? Kop op kop ?
 

ysbeer

Hallo
Rij je gelijkspanning.
Voor gelijk spanning zijn er hele mooie schakelingen die je trein langzaam doen afremmen en daarna stoppen.
wil je dit automatische doen dan zul je het blok wel in verschillende delen moet opdelen.
D.w.z. een deel waar in lanzaam wordt gereden en een deel waar in gestopt wordt.
Om je goed te kunnen helpen de volgende vragen.

Moet het vol automatisch.
Is je baan in blokken verdeeld
Waar mee rij je nu(welke trafo)
Kun je zelf een eenvoudige schakeling in elkaar zetten,aan de hand van een schema tje
Heb je enigzins verstand van electronica en of relais.

Na het antwoord valt er meer te zeggen,het kan namelijk wel maar enig  probeer werk voor de instellingen moet je er wel voor overhebben.

Wim

vdr

oeps te vlug geklikt ,sorry was ni de bedoeling
 

trickl

Hallo,

Bedankt voor de snelle reacties.

Ik rij analoog gelijkstroom. Dus het anti parallel gebeuren zal ik niet in aanmerking moeten nemen. Als trafo gebruik ik nog een oude Lima 2057b.
Het idee van de diodes lijkt mij een goede oplossing. Ik zou een paar railstukken telkens isoleren en met verschillende diode combinaties aansluiten, om zo over een paar stukken tot een stilstand te komen.
Wat is me wel afvraag: als er dan eens andersom gereden wordt, moet ik dan ook diodes (in de andere richting) parallel op de schakeling zetten?

Groetjes,
PP

Gerolf

Die railstukken zal je schakelbaar moeten maken. Ik neem immers aan dat als het sein groen is, je niet wenst te vertragen.
Een relais met meerdere omschakelcontacten is dan een oplossing, en het verhelpt meteen ook het tegenspoor-probleem.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door trickl

.... als er dan eens andersom gereden wordt, moet ik dan ook diodes (in de andere richting) parallel op de schakeling zetten?
Ja, dat wordt bedoeld met anti-parallel. Je kunt zelfs voor beide richtingen een verschillend aantal diodes inzetten.
Hoewel het natuurlijk mooier is om met echte spanningsregelaars te werken, maar dan wordt het meteen een stuk ingewikkelder.

trickl

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Die railstukken zal je schakelbaar moeten maken. Ik neem immers aan dat als het sein groen is, je niet wenst te vertragen.
Een relais met meerdere omschakelcontacten is dan een oplossing, en het verhelpt meteen ook het tegenspoor-probleem.


Inderdaad, dat is de bedoeling. Zal het nog zonder relais doen. Wil het nu nog simpel houden.

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Hoewel het natuurlijk mooier is om met echte spanningsregelaars te werken, maar dan wordt het meteen een stuk ingewikkelder.


Juist, maar ik hou het liever simpel. Eerst de baan deftig opzetten, en dat misschien eens kijken voor betere oplossingen.

Groetjes,
PP

n/a

Je kunt natuurlijk ook gewoon een tweede trafo gebruiken, die je via een schakelaar, of sein, laat schakelen tussen volle spanning of halve spanning.

ysbeer

Als je het eerst simpel wil doen,zorg dan in ieder geval dat je je blokken in ten minste  3 stukken opdeelt.
Kun je later nog alle kanten op.
En niet te bang zijn van electronica,met enige hulp kan iedereen dat,
meld je maar weer als je wat schakelingen nodig hebt.
Diode werkt wel maar je hebt er nogal wat nodig Circa 06,08 volt per
diode is voor zes volt al gauw 10 stuks en je trein rijdt dan ook met een klap een stuk zachter,niet erg mooi hoor.
Met 2 trafo s idem.
wim
=========================================================
Ter voorkoming(voor andere) Ik weet ook dat er zenerdiode bestaan,maar reken het vermogen maar eens uit
=========================================================

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

....Circa 06,08 volt per
diode is voor zes volt al gauw 10 stuks

Wim, ik denk dat je de komma een plaats te ver naar rechts hebt gezet, en dan is het nog wel erg precies.
De spanningsval over een diode varieert tussen 0,6V en iets meer dan 1V, afhankelijk van de stroom.


trickl

Ik zal inderdaad opdelen in meerdere blokken.
Waarom ik het nu nog simpel wil: mijn baan is nog in opbouw, en ik wil toch al zo snel mogelijk kunnen rijden (na 15 jaar inactiviteit kriebelt het toch wel om nog eens een trein te zien rijden hoor). In de toekomst wil ik wel gaan werken met schakelingen en electronica. Ik zal ook eens de Kis artikels in msm gaan nalezen.

Groetjes,
PP