Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Belgische seinen.

Gestart door Peter, 16 maart 2006, 12:48:10 PM

Peter

Na het verschijnen in MSM van de reeks over Belgische seinen ben ik toch noch met een paar vragen blijven zitten. Meer ingewijden kunnen mij hier wellicht een antwoord op geven.

1. Wanneer werd er bij de lichtseinen juist overgeschakeld van de borden met afgeronde hoeken naar de borden met rechte hoeken. Niet dat dit veel invloed heeft want je ziet beide modellen nog overal staan.

2. Wat is de afstand dat seinen van het midden van de rails moeten staan? Hetzelfde ook voor snelheids borden, hectometerpalen enz. Is hier ook een min.en max. zoals in Duitsland.

3. Zou het geen goed idee zijn om alle verschillende seinborden, zoals identifikatie bordjes, kokardes, pijlen, groene en gele snelheidaanduidingen enz.op de computer te plaatsen, zodat ieder ze enkel op bv. A4 bladen kan printen.

Indien gewenst: jaren geleden heb ik dezelfde Duitse borden (5 bladen) van de computer gehaald.(als iemand ze nodig moest hebben stuur ik ze wel door als Pdf files)
Met vriendelijke groeten
Peter

riksketrein

Beste Peter,

Misschien interesseert het U te weten, dat men bij T.S.P. twee boeken
uit heeft : "Histoire de la signalisation" t?me I en II. Spijtig genoeg precies alleen in het Frans. [:(!] Ik heb echter ooit eens op een beurs een nederlandstalige editie : "Overzicht van de Belgische seininrichting", ook van T.S.P.,  op de kop kunnen tikken. [8)] (Wel niet hetzelfde !)
Ik heb in mijn archieven ook nog wel een artikel uit "Het Spoor", met een beknopte uitleg over seinen en seinborden. Dat kan ik eventueel wel scannen en u doormailen. [|)]
Groeten,
Eric.

Peter

Eric, graag maak ik van je aanbod gebruik. Eens ik de borden heb kan ik ze allemaal hoe weet ik nog niet) op een dokument zetten zodat we ze allen kunnen afdrukken op dejuiste grootte.
Met vriendelijke groeten
Peter

erik de noorman

Peter,

Bij Jocadis verkopen ze deze uitgave van TSP In het nederlands.
Verwacht geen echt boek het is een mapje met copies van het originele.
Heel het Belgisch seinstelsel oud en nieuw en het randgebeuren staat er klaar en duidelijk in uitgelegd. Het (boek) is vrij goedkoop.

Erik

johan

Seinpanelen in H0 vind je nu op mijn website.
Gewoon afdrukken op liefst dikker papier.
Ik ben gestart met de meest voorkomende borden - met tijd en boterhammen komen er misschien later nog bij.
Veel modelbouwplezier.
Johan

http://users.telenet.be/spoorgroep/
http://users.telenet.be/spoorgroep/

Model Spoor Atelier Oostkamp - Modeltreinshow 9 en 10 september 2006.
 

Gerolf

De website van Eric Viaene al bekeken? Daar staat zeker nuttige info op.
Het midden van de seinplaat staat op 1750 + 2,3D van de hartlijn van het spoor, waarbij D de eventuele verkanting is (bij bogen dus)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Johan,

Hartelijk bedankt. Dat is een prachtig stukje werk dat je daar gedaan hebt. Ik denk dat de meeste modelspoorders die Belgisch rijden je hiervoor dankbaar mogen zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Johan, knappe website!
Staat die al bij de lijst "websites van forumleden?"

ps: die pdf's heb ik intussen ook gedownload [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Waarschijnlijk al bekend maar zo niet kijk eens op.
als je hem wil printen wel nieuwe inkt en papier kopen


http://users.pandora.be/dirk.viaene/seininr.pdf


wim


Gerolf

Dat is die Viaene die ik eerder bedoelde. Niet Eric, maar Dirk dus.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Johan heel veel dank voor de uit te printen seinen. Ik ben aan het zoeken naar een website voor zelf bouw Belgische seinen, en kwam dit draadje tegen.

Mvg. Erwin

Ik had al eerder een website gezien met seinen en krokedillen, en wat blijkt dat is die van Gerolf Peeters.

Ook U mijn dank.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ErwinPvanBeveren
Ik had al eerder een website gezien met seinen en krokedillen, en wat blijkt dat is die van Gerolf Peeters.Ook U mijn dank.
Blij dat je er iets aan hebt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GeM

Staf De Meester bouwt (en verkoopt) ook belgische seinen. Pareltjes! en dat voor een heel redelijk prijske....
Hij heeft de klassieke seinen, en rangeerseinen.
Ik dacht dat ie steeds op de beurs in Merksem aanwezig was.
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

ERVIN

@Gem,heb je daar mss een adres van,ik ben namelijk op zoek naar Belgische seinen.