luidspreker

Gestart door TBCédric, 19 januari 2014, 16:33:20 PM

TBCédric

Goedemiddag,
Ik vroeg me af of je een luidspreker appart kan kopen en aansluiten op een decoder. Is dat mogelijk of moet je dan een volledige sounddecoder kopen?
Ik heb nu een speciale decoder voor mijn hle 12 én ik zou graag nog wat geluid erbij hebben omdat ik het geluid van de 11,12,21,27 wel leuk vind.

Wie kan me helpen?

Groeten Cédric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Rangeerduivel

Cedric,
Je kan luidsprekers in alle maten en modellen in elke treinwinkel kopen.
Ze kosten maar een paar € per stuk,(2à3€)
Maar is je decoder een sound-decoder?
Anders zal het moeilijk gaan om er geluid op te krijgen hoor!!!  ;D
Een sound-decoder kost in een winkel in Ingelmunster 90€ en als je er zelf om gaat zetten ze er sound op voor 3à4€. Kijk maar eens op digitalschop.be,daar staan ze allemaal op een rijtje,maar misschien zijn er plaatsen waar je ze goedkoper kan vinden... :-\ :-\ :-\

;)
De "speciale" decoders van Esu voor de LSModels bevatten geen sound,en je kan er ook geen invoeren,ze zijn enkel "speciaal" voor de 11,12,21 en 27 betreft de verlichting(cabine en sluitlicht)
Mogelijk bestaat er wel een sound-decoder die van bij Esu uitgerust is met een sound,specifiek voor deze loc's :-\

TBCédric

Citaat van: Rangeerduivel op 19 januari 2014, 16:59:35 PM
Cedric,
Je kan luidsprekers in alle maten en modellen in elke treinwinkel kopen.
Ze kosten maar een paar € per stuk,(2à3€)
Maar is je decoder een sound-decoder?
Anders zal het moeilijk gaan om er geluid op te krijgen hoor!!!  ;D
Een sound-decoder kost in een winkel in Ingelmunster 90€ en als je er zelf om gaat zetten ze er sound op voor 3à4€. Kijk maar eens op digitalschop.be,daar staan ze allemaal op een rijtje,maar misschien zijn er plaatsen waar je ze goedkoper kan vinden... :-\ :-\ :-\

;)
De "speciale" decoders van Esu voor de LSModels bevatten geen sound,en je kan er ook geen invoeren,ze zijn enkel "speciaal" voor de 11,12,21 en 27 betreft de verlichting(cabine en sluitlicht)
Mogelijk bestaat er wel een sound-decoder die van bij Esu uitgerust is met een sound,specifiek voor deze loc's :-\

Dus eigenlijk moet je een volledig nieuwe sounddecoder kopen?

doomslu

Cedric, de vraag is: heb je een gewone decoder of een sound-decoder?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

Citaat van: doomslu op 19 januari 2014, 17:31:21 PM
Cedric, de vraag is: heb je een gewone decoder of een sound-decoder?

Hij antwoordt niet op de vraag hé Luc,dat is toch wel ne kerel hé!!! :D :D :D

;)

TBCédric

Sorry, ik had die vraag anders opgevat
Nee ik heb een gewone decoder speciaal voor de hle 12 familie.

Rangeerduivel

Dan is het simpel zoals ik al zei,zonder sound,ofwel sound-decoder kopen.
Jouw decoder noemt alleen "speciaal",dus alleen geschikt voor die modellen.

;)

TBCédric

Bedankt rudy. Ik zat met het gekke idee in mijn hoofd van:  als ik een luidspreker soldeer op den dzvoder en dan een soundfile van de 12 erop zette dat ik dan een soundloc had. ::)

Rangeerduivel

Jammer voor u hé jongske,maar het ligt iets ingewikkelder(lees duurder)
Trouwens denk ik niet dat je op een gewone decoder één aansluitpunt voor een luidspreker zal vinden.
Die uitvinding zou al eerder door een type à la Dani of Satrikske gedaan zijn! :D :D :D

;)

Enige oplossing;Blijven sparen! ::)

dani

... met dank voor de eervolle vermelding, Rudy !

En toch, kan het in principe wel met een aantal decoders.  Allen sluit je er dan geen luidspreker op aan maar een aparte geluidsmodule met zogenaamde  "SUSI" aansluitbus , waar dan de geluiden in zitten en waarop je je luidsprekertje aansluit.

Maak je echter geen illusies, Cédric... zo een SUSI sound module kost ook al gauw 50 euro of meer dus als je een "gewone" decoder + soud module koopt betaal je zo goed als even veel dan wanneer je van de eerste keer een volledige   decoder met geluid aan boord zou aanschaffen.

Even bij de buren over het muurtje gekeken :  http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/SUSI

en bij mijn favoriete informatiebron :
https://www.google.be/#q=SUSI+schnittstelle

deze is leuk :
http://www.dccwiki.com/SUSI

SUSI is dus gewoon een seriële bus waarmee je tot maximaal 3 modules extra aan je decoder kan koppelen voor extra functies of geluid
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

TBCédric

Ik heb een vraagje: Ik weet nu intussen dat ik beter een loksound koop maar ik heb gezien in de handleiding van mijn lok dat ik gewoon een luidspreker kan solderen. Én wat ik vreemd vind is dat alle soundfuncties zoals F1 F2 F6 F7 .. dat die op mijn decoder niet ingevuld zijn. Ben ik nu aan het dromen of is er toch een mini kansje?

Huugooke

Citaat van: LS Models op 28 januari 2014, 20:51:11 PM
Ik heb een vraagje: Ik weet nu intussen dat ik beter een loksound koop maar ik heb gezien in de handleiding van mijn lok dat ik gewoon een luidspreker kan solderen. Én wat ik vreemd vind is dat alle soundfuncties zoals F1 F2 F6 F7 .. dat die op mijn decoder niet ingevuld zijn. Ben ik nu aan het dromen of is er toch een mini kansje?
Nee

Rangeerduivel

Citaat van: Huugooke op 28 januari 2014, 22:14:33 PM
Citaat van: LS Models op 28 januari 2014, 20:51:11 PM
Nee

Cedric,een beter antwoord als dat van Hugooke hier zal je nooit krijgen!

Een gewone decoder is GEEN sound decoder en je kan er ook geen van maken,en nee er is zelfs geen minikanjse,steek het uit je hoofd  ::)

;)

TBCédric

Het zat al uit mijn hoofd. Was even uit interesse. ;)

Gerolf

Je kan er misschien een MP3-spelertje in plaatsen  ;)  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw