Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

nmbs ms75

Gestart door jb, 17 januari 2014, 20:09:57 PM

jb

Hoi allen,

Is de ms75 van de NMBS ooit op de markt gebracht? Zo ja door welke fabrikant?
Ik ben ben zelf nog niet zo lang aan het treinen (modeltreinen) dus ken de geschiedenis niet zo goed.
Deze trein moest ik men jongere jaren 2x per week nemen Antwerpen-Oostende om op internaat te geraken.......dit dedurende 5 jaar. Het zou wel leuk zijn om hem in ho op men baan te laten rollen, memoriessssss   :'(.

Mvg,
Jorg

Michiel

Lima bracht dit model ooit, een paar decades geleden, maar zonder 1ste klasse rijtuig. Er zijn een paar kits om het model aan te passen.

Zie vb: motorstel '75
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jb

Michiel,

Bedankt voor de snelle reactie en link.

ceuleer

Hé Jorg,
dit is de nummer die lima heeft uitgebracht.

Lima 149747, deze nummer is blijkbaar gebruikt voor 3 versies,
de 806, Bordeaux-kleurstelling
de 808, Vierledig treinstel, blauwe livrei, publiciteitslogo VTM, eenmalige serie van Verborgh
de 826, Muisgrijze livrei met oranje banden

op ebay wordt momenteel de 806 aangeboden, nogal prijzig vind ik, 220 euro, de verkoper is al gezakt met zijn prijs, enkele weken geleden was het nog 250 euro.  :o

De 806 is altijd wel wat duurder geweest dan de 826 op ebay, maar meer dan 200 euro is toch veel voor dit analoog model.

grz,
Gunter

krispy

Citaat van: ceuleer op 17 januari 2014, 20:59:04 PM



De 806 is altijd wel wat duurder geweest dan de 826 op ebay, maar meer dan 200 euro is toch veel voor dit analoog model.



T'ja  wetende dat de grijze versie in der tijd slechts 1300 Bf of omgerekend minder dan 35 euro koste ( ik kan het weten want heb hier zelf eentje omgebouwd liggen met de originele prijs nog op de doos wat ik er toen als nieuw aan gegeven heb ).

Dit vindt ik nu zo spijtig aan al die verkoop sites  >:( , men probeert altijd veel te krijgen voor iets wat vroeger eigenlijk niks koste ( alléé mijn loon is toch niet x7 à 8 gegaan  : :'( ) , en waar men nu veel werk en extra kosten aan heeft als men ze een beetje zuiver willen laten bollen .
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

ceuleer

Ik heb eens even in mijn Lima kataloog collectie gekeken,
in 1980 is de 801 uitgebracht in 4 losse delen, 201015 + 201017 + 201016 G + 201018
in 1983 is dezelfde 801 uitgebracht als set 149747 GP
in 1985 is de 826 uitgebracht als set 149747 P
in 1988 is de 806 uitgebracht als set 149747 (volgens de bijgevoegde prijslijst was de prijs toen 3995 Bfr )
Met een beetje geluk en geduld vind je ze nog wel ergens.

grz,
Gunter

jb

Zo, dat is toch een stevige prijs voor een lima treinstel.
We zullen eens rondkijken.
Bedankt voor jullie reacties en info.

Mvg Jorg

B_Modelbouw

Misschien eens een uitdaging aan al diegene die binnen twee weken naar het mekka van het
speelgoed afzakken (Messe in Nurnberg) ... Overtuig een treintjes fabrikant om dit model
terug op de markt te brengen binnen de 10 jaar.

Een saai model ?
- Variatie in schildering ... Grijze Muis / Bordeaux / Nieuwe Huisstijl / VTM-livre
- Variatie in model ...  Oude en nieuwe verlichting / met en zonder extra deur

Gegarandeerd dat dit een toppertje wordt in België en Nederland voor tijdperken IV - V - VI   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


doomslu

Wees gerust, dit ligt al jaren op onze lippen.
De reacties zijn echter gematigd (om niet te zeggen: koel). Een stel met 3 verschillende kasten kost veel...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

B_Modelbouw

Inderdaad ...

Maar een loc uitbrengen die reeds in het gamma van je concurrent zit is een veel groter risico.
Trouwens waarom lukt het in Nederland wel om die verschillende treinstellen uit te laten brengen ?
En om te zeggen dat treinstellen niet aanslaan ... TGV - ICE zelfs uit andere tijdperken zoals de TEE.

Bij deze snel terug laten ontdooien - niet op de lippen maar op de tekentafel ...   
 
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


argilla

Citaat van: Michiel op 17 januari 2014, 20:19:31 PM
Lima bracht dit model ooit, een paar decades geleden, maar zonder 1ste klasse rijtuig. Er zijn een paar kits om het model aan te passen.

Zie vb: motorstel '75


Michiel , het verslag van de ombouw motor van 800 is dit


Not FoundThe requested URL /PDF_ALAF/am800.pdf was not found on this server.

kan je effe kijken wat er mis liep ? dank
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

De site van AFAN werd gemoderniseerd, waardoor de link veranderde. Het artikel is nu te vinden onder:

http://www.alaf.be/_media/am800.pdf

Op mijn site werd het ondertussen ook aangepast. Bedankt om me er opmerkzaam op te maken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

B_Modelbouw

Om de eerste klasse rijtuig aan te passen zijn er twee mogelijkheden aangeboden door modelfabrikanten ...
1) MTE-Shop levert een volledige kap die je zelf nog geheel dient te bewerken, schilderen, ...
2) PB Messing Modelbouw levert de zijwanden met correcte indeling die je in de Lima kap dient in te werken
    met eveneens alle overige behandelingen voor de afwerking.

Wat de motor betreft ... De Lima-koffiemolen deze kun je (bijna) 1:1 vervangen door een vervangmotor
van Modeltorque, of je vervangt de gehele motor door een vlak model zodat ook de inkijk van het rijtuig
terug mooi wordt. Deze laatste vraagt wel wat handigheid.

Verlichting kun je aanpassen door de gloeilampen en lichtgeleiders te vervangen door LED's

De rijtuigen mooier op elkaar aansluiten kun je door de koppelingen volledig te verwijderen en een koppel
mechanisme van Simoba er eventueel onder te monteren. De Balgen zijn mogelijk ook te vervangen door
rubberen (merk ontglipt me).

De dak Pantograaf kun je voorzien van een smaller sleepstuk in plaats van die verschrikkelijke koperen lat,
neem hiervoor een kijkje bij Sommerveldt, LS Models, ...   

Uiteindelijk kun je deze oude lima behoorlijk pimpen. Maar niets laat je vrij om hem gewoon in zijn oerversie
te laten. Als je wat zoekt vindt je de grijze muis nog wel eens voor €75 à €100 en de Bordeaux voor €100 à €150
op een beurs. Gewoon je ogen open houden en zeker eens onder de tafels kijken i.p.v. naar de glimmende modellen
op de beurstafels.

Succes ...

 

 
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Thommy

nadeel is dat die dingen altijd geld blijven gaan...

heb 3 grijze muizen en 1 bordeaux versie. (alle eigenlijk 2 grijze en 1 in grondverf  :D)
de grijze gaat tussen de 50 en 100euro. Die bordeaux blijft fel gevraagd...

Citaat van: krispy op 17 januari 2014, 21:11:38 PMDit vindt ik nu zo spijtig aan al die verkoop sites  >:( , men probeert altijd veel te krijgen voor iets wat vroeger eigenlijk niks koste ( alléé mijn loon is toch niet x7 à 8 gegaan  : :'( ) , en waar men nu veel werk en extra kosten aan heeft als men ze een beetje zuiver willen laten bollen .

al eens gekeken naar prijzen van de Lima M4'en? Heb er nog nieuw gekocht. Nu vragen ze 2e hands meer dan ik betaalde nieuw. (ok, laatste variant met de kortkoppelingsmechanismen kostte wel wat geld)
de bordeaux gaan geld, maar de new look is gigantisch duur. 4 wagons (die set) gaat ook vlot naar de 150-250euro
Greetz

Thommy