Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

De bruggen naar Altenheim - een nieuwe thuis

Gestart door PeterC, 11 januari 2014, 19:12:48 PM

sdz1976

Veel succes met je nieuwe woonst man!!

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

MickeyMouse


PeterC

Mannen, bedankt voor vele, leuke reacties!

Vandaag na het werk nog eens vlug een kijkje gaan nemen en morgen begin ik er aan...

Beneden is alles grotendeels in orde en al gerenoveerd (behalve veel overtredingen op het AREI waar ik ook nog even zoet zal mee zijn om in orde te krijgen).  De nodige schilderwerken moeten we natuurlijk ook uitvoeren.  De garage/wasplaats/bergplaats los van de woning heeft nog antieke elektriciteit uit de jaren '50 en daar dus ook weg met die handel.

Die zolder-verbouwingsfoto's komen er!  Zo vlug mogelijk al die vezelplaatrommel weg en dan kunnen we dakwerkers aanschrijven.

Schroefboormachine is opgeladen, bindtang, koevoet en zware hamer liggen klaar voor morgen...
Groetjes, Peter


Gerolf

Succes met de werken, Peter
en ... voorzichtig met wat je doet, hé  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Citaat van: Gerolf op 28 maart 2015, 10:20:23 AM
... voorzichtig met wat je doet, hé  ;)

De eerste battle-scars zijn binnen: een plaat is op mijn scheenbeen gestuikt...

Nu een beetje moe maar voldaan met wat ik al heb kunnen uitspoken:


(klik-klik voor een grotere afbeelding)

Groetjes, Peter


Martin Welberg

Pff beste klus Peter !! Nieuwe isolatie en dan gipsplaat ?

HYA

Vraag me nu af of die verticale balkjes weg mogen. Ik neem aan dat die geen steunende functie hebben voor het dak.

Gerolf

Citaat van: HYA op 29 maart 2015, 17:49:35 PM
Vraag me nu af of die verticale balkjes weg mogen. Ik neem aan dat die geen steunende functie hebben voor het dak.

Het lijken me resten van eerdere "afwerking" - en inderdaad geen steunen

@Peter: gecondoleerd met je eerste letsels  ???
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg



Zie daar geen probleem, behalve die laag in de hoek, die zijn onderdeel van de kap constructie..

PeterC

Citaat van: milocomarty op 29 maart 2015, 17:45:02 PM
Pff beste klus Peter !! Nieuwe isolatie en dan gipsplaat ?

Inderdaad, maar eerst moeten alle pannen en pannenlatten eraf, onderdak erop (vermoedelijk andere benaming in NL), nieuwe pannenlatten en nieuwe dakpannen.  Dan isolatie tussen de opstaande balken (+/- 7cm) gevolgd door een bijkomend houtwerk op de horizontale balken om nog eens +10 cm isolatie bij te voegen.  Dan afwerken met gyproc.  Een deel van de oude dakpannen wil ik recupereren want buiten deze zolder is er nog eentje aan te pakken (eentje waar ook een deftige baan zou kunnen staan, maar die gaat Michiel innemen om god weet welke reden...  ...+14 jaar... ::) ::) ::) ).

Citaat van: HYA op 29 maart 2015, 17:49:35 PM
Vraag me nu af of die verticale balkjes weg mogen. Ik neem aan dat die geen steunende functie hebben voor het dak.

Zoals Gerolf en Martin al zeiden: enkel die lage (donkerkleurige in de hoeken) zijn dakconstructie.  De reden dat ik die stukjes nog heb laten staan is louter economisch - voorsorteren: op het containerpark moet ik betalen voor de rommel van de vezelplaten (behangen met met kranten met het TV overzicht uit 1972  :o en lelijk behangpapier - in 1972 bestond Zaïre reeds/nog - gelezen in de krant  ::) ).

Afval moet in de betalende container.  Die opstaande balkjes en ook nog andere delen van de constructie zijn 'zuiver hout' (als ik alle nagels verwijder) en zijn dus recycleerbaar in de gratis container...

Citaat van: Gerolf op 29 maart 2015, 17:51:32 PM
Het lijken me resten van eerdere "afwerking"

Wat is het Nederlands toch een mooie taal om afgrijselijke zaken te verbloemen...   ;) ;D

Citaat van: milocomarty op 29 maart 2015, 17:55:15 PM
Zie daar geen probleem, behalve die laag in de hoek, die zijn onderdeel van de kap constructie..

Ik ben blij dat er een professioneel mee kijkt!

Groetjes, Peter


HYA

Citaat van: PeterC op 29 maart 2015, 19:18:10 PM
maar die gaat Michiel innemen om god weet welke reden...  ...+14 jaar...
Maar die blijven geen 14, m.a.w. binnen 7jaar een ruimte bij  ;D

PeterC

Citaat van: HYA op 29 maart 2015, 19:41:24 PM
Citaat van: PeterC op 29 maart 2015, 19:18:10 PM
maar die gaat Michiel innemen om god weet welke reden...  ...+14 jaar...
Maar die blijven geen 14, m.a.w. binnen 7jaar een ruimte bij  ;D

...Een Belgisch baantje dan misschien  8)
Groetjes, Peter


mnieuwlaet

Een tip op je balken harde recticel isolatieplaten bevestigen daarop dunne latten en je afwerking; klikplachetten in allerlij maten en kleuren of gyproc om lekker te plamuren...
Met dit systeem verlies je minder plaats en dunnere harde platen hebben betere isolerende waarde.
bijkomend voordeel, het jeukt niet tijdens plaatsen.
veel plezier met je nieuwe ruimte(s)

philippe_007

Maarten,
harde platen isoleren effectief 2x beter dan bv glas- of rotswol, persoonlijk zou ik ook de PUR-platen nemen, maar dan we de zelfde dikte als voorzien voor glaswol.
Je kan een zolder nl niet genoeg isoleren. En over isoleren bestaat niet...

dani

serieuze werken inderdaad.....   maar ees het achter de rug is zit je voor vele jaren geod, droog en warm natuurlijk.

Succes er mee , Peter !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.