Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

ESU LokSound V4 programmeren met LokProgrammer

Gestart door ceuleer, 11 januari 2014, 14:55:29 PM

ceuleer

Enkele forumleden hebben mij voorgesteld te helpen met de instellingen van de Loksounddecoder, alvast bedankt voor het aanbod.  :)
De Programmer is op de pc aangesloten, de laatste software is geinstalleerd, dit was nodig voor de V4.
Ik heb wat geprobeerd zonder resultaat, de voorlichten willen niet werken, dan heb ik de file gedownload bij ESU voor de ESU Class 77.
Die op de decoder geinstalleerd, en als ik in drivers' cab licht aanzet branden vooraan rechts wit, achteraan links en boven wit + de rode sluitlichten.
Als ik F7 bij aanzet samen met licht, branden de rode achteraan alleen, dus goed, vooraan alleen rechts wit.
Als ik F8 alleen of samen met licht aanzet, branden vooraan en achteraan alle rode en witte lichten.
Kan ik bv F8 op de functie licht krijgen en dan de lichten die niet mogen branden vooraan en achteraan uitzetten ?
Als ik in function mapping instellingen verander gebeurt er niks in de loc, moet je dit op een bepaalde manier opslaan ?

grz,
Gunter

OlivierV

Gunter, als je function mapping wijzigingen aanbrengt dan doe je dit nog niet rechtstreeks op de loc, dit geldt ook voor ander wijzigingen.
Die wijzigingen doe je in de file die je van de loc hebt uitgelezen. aanpassingen wegschrijven doe je door bovenaan links op dat knopje te klikken waar een blaadje met rode pijl naast staat. Je hoort dan ook een tikje in de loc van het wegschrijven en vermoedelijk verplaatst deze zich ook nog eens een mm of 2.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bellejt

vergeet ook niet dat je dit voor de soundaanpassingen ook nog eens moet doen via het icoontje met de muzieknoot.
dus gewone aanpassingen via vierkantje met rode pijl en sound via muzieknoot met rode pijl.Toch eerst altijd een save of backup maken alvorens je opslaat.

D_Loc

Ik denk dat het niet zo handig is om de soundfile van de ESU class 66/77 als input te gebruiken voor de Mehano/Lemke class 66/77 omdat de ESU helemaal vol zit met toeters en bellers (lees extra functies) waardoor de function mapping waarschijnlijk volledig afwijkt van die van de Mehano/Lemke soundfile.
De function mapping in je schermprint ziet er behoorlijk ingewikkeld uit. Zoals je in de mapping kan zien is deze loc (de ESU) ook uitgerust met sensors om in bogen piepende geluiden ten gehore te brengen, deze zal de Mehano niet hebben.
Daarnaast kunnen de rijeigenschappen ook anders zijn (motorinstellingen en lastregeling) waardoor je loc mogelijk heel anders reageert op de rijregelaar.
Ik weet niet of je de oorspronkelijke gegevens uit je decoder hebt opgeslagen voordat je de ESU class 66 er in geprogrammeerd hebt?
Ik denk dat je beter de class 66/77 file kan gebruiken die bij de algemene geluiden staan op de ESU website. Daar staan 2 verschilende versies, ik zou de class 66/77 gebruiken met als laatste wijzigingsdatum 24.09.2012 en daarmee experimenteren.
Mogelijk heeft er iemand op het forum een Mehano/Lemke class 66/77 met een Loksound of Lokpilot en een Lokprogrammer zodat de gegevens daar uitgelezen kunnen worden en de gegevens naar je toe kan mailen. Helaas heb ik zelf de betreffende loc niet anders had ik dit uiteraard voor je gedaan.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ceuleer

Hé Dirk,
bedankt voor de tip, ik ga morgen eens opzoek gaan naar die file bij ESU, dan schrijf ik hem eens op de decoder en dan neem ik nog eens een printscreen van de instelling.
Ik denk dat het probleem is dat de vorige mehano's een 8 pins decoder hadden en nu 21 pins. misschien is de file niet uptodate. Maar ondertussen weet ik met de ESU file dat alle lichten kunnen branden, alleen nog niet zoals het zou moeten.
Kan je eigenlijk een decoder eerst volledig leeg maken, want nu heb ik de files telkens overschreven, dan zou ik misschien de loc eens kunnen testen met alleen de file voor de sturing zonder de soundfile, is maar een idee.....

grz,
Gunter

Break302

Ik heb al twee Mehano  lemke 66 /77 ers de mapping aangepast, maar ik kan zo direkt niet bij de opgeslagen file.
Ik straks of ik hem terug vindt en stuur hem dan door !

Jos

OlivierV

Gunter, decoder leegmaken doe je toch door CV8 waarde 8 te geven bij een ESU decoder? Zodoende reset je de decoder en is hij naar mijn mening leeg.
'k Heb dat toch al eens voorgehad met een sounddecoder van Rangeerduivel.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

 >:(

En dan zijn ze verwonderd dat je je geweer zoudt bovenhalen!


;)

bellejt

ff geprobeerd en met CV8=8 wordt wel het geluid niet verwijderd.

adrievans

Citaat van: bellejt op 12 januari 2014, 13:33:18 PM
ff geprobeerd en met CV8=8 wordt wel het geluid niet verwijderd.

Lekker verwarrend  :-\ ,ik neem aan dat je niet bedoelt.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

bellejt

is een vlaamse uitspraak zoals de fransen alles dubbel negeren. ;D

Break302

Door cv 8 op 8 te zetten wordt de decoder terug naar fabriek instelling geplaatst op voorwaarde dat bij het programeren niet gekozen is om de fabrieks in stellingen te overschrijven, want dan heeft het geen zin meer.
Hier door worden inderdaad ook alleen de cv waardes erschreven en wordt er aan het geluid zelf niets veranderd, wel de afloop hier van !

Jos

Break302

Ik heb de file ondertussen gevonden, maar vindt geen mogelijkheid om die hier te delen.
Dus wie hem wil stuur een meiltje en ik stuur de file door.

Jos

ceuleer


Break302