Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

reinigen wielen rijdend materieel

Gestart door patrick smout, 01 januari 2014, 14:15:21 PM

patrick smout

Ik ben op zoek naar een elegante manier om veilig de wielen van m'n rijdend materieel te reinigen

Iemand ervaring met de "Woodland scenics tidy track roto wheel cleaner" of de "Tsugawa Wheel Polish Soft-kun HO"? Zijn de reservestrips vlot leverbaar?
Andere opties?

Thnx,

Patrick

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Rangeerduivel

Volgens mij de beste en veiligste manier,de wielen er uithalen en wassen in wasbenzine,desnoods met een penseeltje wrijven
Zonder risico's
Het enige wat je nodig hebt is wasbenzine en veel tijd!

;)

patrick smout

Voor de geïnteresseerden ...

ik heb een "Woodland scenics tidy track roto wheel cleaner" besteld.
Als deze binnen is zal ik m'n ervaringen hier wel meedelen (iemand moet de eerste zijn  ;) )

grtz,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

hapkin

Awel Patrick ik volg, laat maar horen wat je er van denkt...

mvg steve

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

patrick smout

Belofte maakt schuld dus ...

Tidy Track Roto uit de verpakking gehaald en op een spoor gezet.
Cleaning pads die er op zaten was een soort van wit vilt. Er zitten ook zwarte bij die hardnekkiger vuil verwijderen maar die heb ik nog niet gebruikt.

Als eerste een Mehano reeks 51 erop geplaatst met duidelijk vervuilde wielen. Zachtjes laten aanzetten en ongeveer een 30" laten lopen.
Duidelijk verschil met voor het reinigen. In de hoek tussen de flens en het loopvlak was nog wel wat restvuil. Mogelijk is dat iets voor de zwarte cleaning stroken.

Vervolgens was een VB reek 55 aan de beurt. Deze weegt wel wat minder dan de 51 en de wielen werden niet goed tegen het vult gedrukt. Even m'n vinger boven op de loc voor wat extra druk en ook hier prima aanvaardbaar resultaat.

Optimaal resultaat als je locs aandrijving op alle assen hebben (logisch). gelukkig is dat bij mij geen probleem
Rijtuigen vallen dus uit de boot.

Gaat in elk geval een stuk sneller dan manueel.

Ik heb ook nog 2 HR foto's van de cleaning strips na het reinigen. Ze zijn wat groot (2 MByte) om hier op te laden maar geïnteresseerden kunnen een PM sturen en dan stuur ik ze wel door.

Handig tooltje

grtz,

patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Peter

Ik doe het nog altijd op de ouderwetse manier.
Gewoon een niet pluizend doekje en wat SR24 of wasbenzine, en de lok ondersteboven liggend in een schuimrubber
houder. Een hand voor de dubbepolige kontatstrip, en een voor de wielen te reinigen
Gaat perfekt en je hebt altijd rechstreeks zich op de loopvlakken. :)
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Patrick, kan je de files niet verkleinen en dan plaatsen via Photobucket of Flickr?
Ik wil dat wel eens zien...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

patrick smout

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

raf

Das dus eigenlijk een bakje waar twee sponsjes in zitten.
Dan kan je ook een schuursponsje nemen en de loc daar op zetten.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.