Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Problemen industrielok DHG 700 C

Gestart door Catje, 30 december 2013, 17:17:32 PM

Catje

Mede forumbezoekers,

ik bezit nog een 4 tal oude analoge locs van Marklin.
Deze hebben de volgende artikelnummers: V200 - 3021, DHG 700 C - 3088, BR 81 - 3032 en  SYBIC  26000 - 3334.

Vooraf aan het onderhoud heb ik deze locs allen getest op mijn rollenbank, alleen de DHG 700 C vertoonde een mankement dat
hij maar een richting wilde uitrijden, hij liet zich niet omschakelen .
Al deze locs heb ik compleet gereinigd, en voorzien van nieuwe slepers, koolborstels en anti slipbandjes.
En uiteraard opnieuw gesmeerd.

Na het onderhoud en de smeerbeurt, rijden  3 locs weer perfect en zoals vanouds.
Alleen de industrieloc DHG 700 C - 3088 niet. :(
http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=3088

Deze loc rijdt maar een richting uit, je hoort hem wel omschakelen maar rijden doet hij maar in een richting.
De lampjes aan de voor en achterzijde branden zoals het hoort.
Allee draadjes gecontroleerd, hij maakt geen kortsluiting en er is ook geen kabelbreuk of losse solderingen op de plaatsen waar de kabels zijn gesoldeerd.

Mijn vraag aan jullie;
Heeft iemand van jullie dit ook al eens gehad, en wat kan er mis zijn? :-\

Willy






dani

#1
dat is waarschijnlijk één van de spelen op je electromagneet die defect is, beste Willy.

Dat  "ding" waar je rotor in draait, waar normaal 3 hele dunne draadjes uit komen.  2 daarvan gaan naar de omschakelspoel, en eentje naar één van de motor polen.

Dat zijn in feite 2  wikkelingen in serie, waarvan de middelste draad naar de koolborstel gaat.

Naargelang de rijrichting wordt 1 van de 2  (halve) wikkelingen van AC voorzien en wekt een magneetveld op in 1 of andere richting.

Als 1 van die 2 draadjes los is of 1 van die 2 (halve) wikkelingen onderbroken is, dan heb je dit fenomeen.


Ik vermoed dat je nog analoog rijdt en dat wil blijven doen, dan ga je een vervangstuk moeten zoeken en monteren.


check voor de zekerheid eens alle aansluitingen tussen  relais en  spoel, tussen spoel en koolborstels en ook de condensatortjes.
Neem er een andere lok bij als voorbeeld.    Ik heb zelf ook 5 van die lokjes waaronder ook de 3088 en die rijden als een speer !  (dan wel digitaal gemaakt maar dat maakt niet zo veel uit, ik heb de originele spoelen (veldwikkelingen)  behouden en een decodertje voor AC motor geplaatst)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

eventueel kan je de draadjes eens wisselen op het relais  (die van de beide spoelhelften) en kijken of het probleem  mee verhuist , dus of het defect zich van de ene naar de andere richting verplaatst.     Zo ja, dan is het de spoel.  Zo nee, dan ga je het moeten zoeken in de contactjes van je omschakelrelais of misschien het veertje van die laatste wat bij regelen.    Dat zou het simpelste, sneltes en goedkoopst op te lossen probleempje zijn.    Mocht het relais defect zijn, laat me dan een PB'tje en dan kan ik er je wel eentje opsturen, "free of charge", want na de digitalisering van mijn "oude" Märkliners heb ik er wel wat op overstock  :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Catje

Dani,

Ik heb u een pb gestuurd.
Bedankt voor uw reactie. :)

Groeten,
Willy

dani

toch nog even mijn antwoord hier bij posten.... voor de volledigheid :   (Willy meldde me dat een veldspoel die hij opgezocht had, 40 euro kostte en dat toch wel duur was)


Dat is inderdaad vrij duur voor zo een lokje,40 euro.   Op beurzen kan je die spoeltjes vinden voor 5..8 euro !   Dan neem je gewoon de originele mee en koopt een identieke.  Wel even aan de verkoper vragen of ze getest is, om ergernis nadien te voorkomen.   Of gewoon even ter plekke (laten) doormeten met het multimetertje ! Dat is trouwens ook de makkelijke manier om bij je oorspronkelijke spoel te ontdekken welke van de 2 halve wikkelingen defect is. 

Het digitaal maken heb ik gedaan met een TAMS  LD-W-32 decodertje, maar dat gebruikt de originele veldspoel dus dan denk ik dat U daar weinig baat bij gaat hebben.  Alternatief is een  permanent magneet   (kost ongeveer 12-13 euro) en een decodertje  (20 euro, maar dan wel een LD-G-32  en GEEN LD-W-32 decoder want met de permanentmagneet vorm je je motor om tot een gelijkstroommotortje).      uiteindelijk kost het dan   13+20 = 33 euro, maar dan heb je natuurlijk wel een digitaal lokje dat  zowel Märklin als DCC  protocl aan kan en dat ook zonder enig probleem op de analoge baan kan rijden.

de vraag "welke magneet" dan nodig is, is lastiger.  hiervoor kan je even gaan snuffelen bij Märklin in de motortypes en dan op basis daarvan bij bvb  ESU of HAMO  de gepast magneet kiezen.    In dit voorbeeld :   een lokje 3088 blijkt een trommelcollector motor te hebben.  (dus een DCM of drum collector motor)
http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=3088

Dus dan is het type magneet bij ESU de  51962
http://www.esu.eu/en/products/accessories/permanent-magnets/
(51960 is voor  grote schijfcollector)
(51961 is voor  kleine schijfcollector)
(51962 is voor de drum collector)

Als alternatief kan je ook een volledige ESU set kopen (kost ook rond de 40 euro) met magneet en  decoder samen.    De ESU decoder is toch net iets vlotter dan de TAMS, vandaar ook het prijsverschil.

PS: hier is een doe het zelf alternatief voor permanentmagneet :

http://www.quarter105.nl/downloads/modelbouw/conrad_ac_dc.pdf
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.