Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Hoe beveilig je je modelbaan tegen kortsluiting ?

Gestart door Snobby Crash, 24 december 2013, 12:53:00 PM

Snobby Crash

Beste modelspoorfanaten !

enkele weken geleden heb ik een zware kortsluiting gehad, deels mijn eigen fout, maar als resultaat mijn centrale defect en deze heb ik moeten doorsturen ter reparatie naar de leverancier...

Nu wil ik dat in de toekomst vermijden !!!

-Ik heb reeds een automatische zekering van 6A gezet tussen de 220VAC en mijn trafo.
-Tussen mijn trafo (levert 8A) en mijn centrale zit nu reeds een automaat van 4A,
-Nu heb ik mijn baan ingedeeld in verschillende secties (spanningsaansluitingen) en heb
ik daar telkens een autozekering tussen gezet, omdat die heel snel reageren op kortsluiting.
Maar enig nadeel, als ik een wissel met gepolariseerd stuk openrij, gaat de autozekering eruit....
nu kost zo een autozekeringetje maar een 10-tal cent, maar je moet ze steeds veranderen....
Vroeger had ik een autolamp in serie zitten, en bij kortsluiting ging die netjes branden.

Kan deze autolamp ook in digitaal bedrijf en hoe beveiligen jullie je modelbaan ???

Thanks

Geert

janieburton

Vroeger heeft men mij altijd gezegt dat een autozekering of zo'n zekering in een glazen buisje nooit snel genoeg is bij electronica.

Bij electronica zou enkel en alleen een electronische zekering helpen volgens hen.

Een zekering genaamd "electronic crowbar" zal misschien helpen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Crowbar_(circuit)

http://www.tradeofic.com/Circuit/5224-ELECTRONIC_CROWBAR.html

http://www.trainelectronics.com/Crowbar/index.htm

http://www.radio-electronics.com/info/circuits/scr_overvoltage_crowbar/scr_over_voltage_crowbar.php

Bestaan er geen commercieële electronische zekeringen van de merken Lenz, Ulhenbrock, Zimo, Viesemann, enz.... om dit probleem te voorkomen?

 

PietB

In principe hoef je niets te beveiligen, want als je centrale in orde is zal hij bij  sluiting afschakelen.
Zekeringen en relais zijn altijd te laat, daar heb je in de praktijk helemaal niets aan.

grt Piet.

ERVIN

Ik kan Piet alleen maar bijtreden , je moest eens weten hoe dikwijls mijn centrale ooit is uitgeschakelt als ik weer eens de zoveelste kortsluiting had gemaakt bij één van mijn keerlussen , en hij heeft het altijd overleeft. ;)

Klaas Zondervan

Citaat van: Snobby Crash op 24 december 2013, 12:53:00 PM
-Ik heb reeds een automatische zekering van 6A gezet tussen de 220VAC en mijn trafo.
Dat is in ieder geval een tamelijk zinloze voorziening. Als je aan de 16V uitgang van een trafo een volle kortsluiting maakt, dan zal er aan de 230V kant zeker geen 6A gaan lopen. Dus die automaat zal er nooit uitgaan.
Voor de rest ben ik het eens met de anderen, een goede centrale gaat niet stuk van een kortsluiting, die schakelt tijdig uit.

Rangeerduivel

bij mij evenzo,
mijn project met de 26101 perikelen heeft er voor gezorgd dat de Multimaus tientallen keren op veilig sprong,
op het stop-knopje drukken en terug klaar.
Dus wat is zoals je noemt dan een ZWARE kortsluiting?
De grootste schuldige zal wel je centrale zelf geweest zijn!

;)

Frank_N

#6
""""Vroeger had ik een autolamp in serie zitten, en bij kortsluiting ging die netjes branden.""""


Ik vermoed (zelf geen ervaring mee) dat een autolamp van 20 Watt (bedoeld voor 12/14 Volt) voldoet ook in digitaalbedrijf, maar bedenk wel dat als de lamp gaat branden dezelfde stroom door de kortsluiting veroorzaker loopt.
Zie: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/kortsluiting-beperken-door-een-simpele-autolamp.html

Dus de kortsluiting zal niet te lang moeten duren ;)
Groet van Frank

conducteur

Als de lamp begint te branden stijgt z'n weerstand en daalt dus de stroom...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janieburton

Citaat van: bossie op 24 december 2013, 16:16:15 PM
In principe hoef je niets te beveiligen, want als je centrale in orde is zal hij bij  sluiting afschakelen.
Zekeringen en relais zijn altijd te laat, daar heb je in de praktijk helemaal niets aan.

grt Piet.

Zodus is een "electronic crowbar" ook nutteloos en is die niet snel genoeg?
 

Klaas Zondervan

Een crowbar is een schakeling die juist een kortsluiting veroorzaakt als de spanning te hoog dreigt op te lopen. Lijkt me in het geval van een modelspoorbaan niet echt van toepassing.

anne w

De Modelspoorbaan kenmerkt zich door geregeld "in tijd korte" kortsluitinkjes, de zelfbouw Edits centrale heeft softwarematig een vertraging in de afschakeling wegens kortsluiting zitten, de nog vaak gebruikte Edits booster dient met een weerstand/condensator combinatie uitgevoerd te worden om een vertraging te maken.

Dus moet het juist niet zo snel, ik heb inmiddels goede ervaringen met de zelfherstellende zekeringen (die gele dingen) op mijn eigen baan, een 10A Edits booster die gesectioneerd is met een 2,5A zekering per sectie, ook bij de MSG/Den Bosch hebben we op een baan hetzelfde systeem en ook de LDT boosters hebben standaard zo'n zekering.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 december 2013, 10:59:46 AM
Een crowbar is een schakeling die juist een kortsluiting veroorzaakt als de spanning te hoog dreigt op te lopen. Lijkt me in het geval van een modelspoorbaan niet echt van toepassing.

Maar die schakelt toch de stroom en spanning uit of niet?

En wat is dan het nut van een crowbar als hij geen schakelingen beveiligd?
 

Klaas Zondervan

Een crowbar wordt vaak toegepast in schakelende voedingen. Door een defect kan de uitgangsspanning daarvan oplopen, waardoor de achterliggende schakeling defect kan raken. Om dat te voorkomen veroorzaakt de crowbar een kortsluiting, waardoor de voeding afschakelt (of helemaal defect raakt).
Een crowbar beveiligt dus tegen te hoge spanning op je schakeling, maar niet tegen een te grote stroom.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 december 2013, 12:58:37 PM
Een crowbar beveiligt dus tegen te hoge spanning op je schakeling, maar niet tegen een te grote stroom.

Als er geen spanning(0 volt) is er ook geen stroom of zie ik het verkeerd?

Wat moet "Snobby Crash" en andere doen om zijn secties en zijn centrale te beveiligen te beveiligen tegen kortsluiting.
 

Klaas Zondervan

#14
Citaat van: janieburton op 26 december 2013, 13:29:52 PM
Als er geen spanning(0 volt) is er ook geen stroom of zie ik het verkeerd?
Over een kortsluiting staat in het algemeen een spanning van (bijna) 0 volt, maar er loopt wel degelijk stroom. Vergeet dat hele verhaal over de crowbar, want dat is hier helemaal niet aan de orde.

CiteerWat moet "Snobby Crash" en andere doen om zijn secties en zijn centrale te beveiligen te beveiligen tegen kortsluiting.
Een goede centrale gebruiken die een kortsluiting tijdig afschakelt zonder zelf kapot te gaan.