Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Railaway in Wales

Gestart door jakke, 19 december 2013, 12:08:06 PM

jakke

Ik bekeek een voorbije uitzending met beelden van
Groot-Brittanniƫ (Wales): Caernarfon - Porthmadog - Blaenau Ffestiniog
Men voerde daar voor mij nooit geziene stoomlocs op .
Waaronder een loc met 2 schouwen , en een loc waar ik zowel voor als achteraan een tender dacht te bemerken met aandrijfeenheid .
De voor mij vreemde locs zijn ook te zien op de site :  http://www.festrail.co.uk/
Mijn kennis van de engelse taal is nihil en kan zo geen details opzoeken over deze locs .
Heeft iemand een link naar een nederlandstalige site waar deze locs worden beschreven ?


Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Frank_N

Hier een Nederlandstalige beschrijving van de geschiedenis:

http://festrail.co.uk/multilingual/holland.htm  :)

Hier een van de weinige Nl. info over de Fairlie's:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Historische_spoorlijnen_in_Wales  ;)
Groet van Frank

jakke

Dank voor de links .
Ook zou ik graag een nederlandstalige uitleg over de daar gebruikte stoomlocs lezen . Iemand een hint ?
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

PietB


jakke

Spijtig dat er weinig over de manier van aandrijven en
een beschrijving van dat andere , nooit door mij geziene model , te vinden is .

Toch bedankt .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Frank_N

#5
Ok. Mijn bevindingen dan :)
Kort door de bocht ;)
De spoorlijn Blaenau Ffestiniog naar Porthmadog werd oorsprokelijk aangelegd voor het transport van leisteen, gedolven in en nabij Blaenau.
De treinen werden volgeladen met de leisteen, achter de trein werden wagons met paarden meegestuurd naar beneden. De spoorlijn loopt geleidelijk omlaag naar Porthmadog. Dus dat ging op zwaartekracht!
Na het uitladen van de leisteen werd de lege trein teruggestuurd, omhoog, door de paarden getrokken naar Blaenau.
Later is de spoorlijn bediend met Fairlie lok's gebouwd door Boston Lodge. Toen bleek dat de twee assers niet goed niet krachtig genoeg bleken om (met personen??) beladen treinen terug omhoog te slepen kwam iemand op het idee om twee loks ruggelinks samen te bouwen.
Feitelijk zijn dit zogenaamde Mallet's, met dit verschil dat de Fairlie's 2 tegen elkaar gebouwde lok's zijn. Dat betekend dat ze met deze machines omlaag op 1 boogie rijden (richting Porthmadog) en omhoog (richting Blaenau) met 2 boogie's. Dus: twee draaistellen met onafhankelijk te besturen aandrijving zijn onder een enkele dubbele lok gebouwd.
Op deze foto is dat te zien:
En deze: http://www.festipedia.org.uk/wiki/File:EoM-bogies-Blodge-April-200.jpg
De lagervlakken zijn goed zichtbaar!
Verder zijn deze Fairlie's geen compound machines (hoge druk lage druk gecombineerd)
De reden voor het ontwerp is dat het noodzakelijk is om relatief scherpe bochten (smalspoor) te maken, tegelijk grotere trekkracht over te brengen op de rails. Ofwel asdruk verdelen.
Verder is nog te melden dat de klimspiraal bij Dduallt later is gemaakt, het waarom weet ik niet.
Wel dat hiermee een stukje spoor vlak kwam te liggen. Dus dit gebeurde na het paarden tijdperk.

Beste Jan, ik kan je een bezoek aan deze schitterende spoorlijn aanbevelen!
In het bijbehorende bezoekers centrum is veel info te vinden, maar wel engelstalig (en Welsh :-X)

Bron foto's: Festipedia.

Iets meer over (compound) lok's : http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoomlocomotief#Aandrijfmechanisme
Foto Duitse BR 78. Bron: Wikipedia.
Groet van Frank